Man kan kritisere Trump for meget – men hold jer nu til substansen

Af Caspar Stefani 112

Jeg har i nogle dage ledt efter en forklaring på den amerikanske Præsident Donald Trumps udtalelse i sidste uge vedrørende Sverige.

Jeg har givet op. Journalisterne, korrespondenterne og kommentatorerne er tydeligvis ikke interesseret.

I stedet tog de alle udgangspunkt i den tidligere svenske stats- og udenrigsminister Carl Bildts kommentar:

https://twitter.com/carlbildt/status/833219648044855296

”Sverige? Terrorangreb?”spurgte Bildt på Twitter. ”Hvad har han røget. Spørgsmålene venter”.

Jeg synes, det var en ret underholdende måde at kommentere Trumps kommentar på, selvom det ikke havde hold i virkeligheden, at han havde sagt noget om terror, og jeg har derfor lidt usædvanligt gjort journalisternes beskidte arbejde, og selv undersøgt, hvad Trump egentlig sagde, den oprindelige kilde og hvad han henviste til.

Inden jeg svarer på de tre spørgsmål, må jeg hellere lige igennem den sædvanlige stammedans, hvor jeg skriver, at jeg hellere havde set en anden republikansk præsident, ikke bryder mig om hans udfald mod medierne og i øvrigt er tilhænger af frihandel og modstander af protektionisme.

Det plejer at minimere de værste udfald i kommentarsporet og på de sociale medier (og, nej, jeg har ikke nævnt hans udfald i 2005 mod kvinder, men hvis nogen er i tvivl: jeg er tilhænger af kvinder).

Hvad Trump egentligt sagde, og i hvilken kontekst

Men lad mig begynde med hvad Præsident Trump egentlig sagde sidste lørdag.

Under talen udtalte han: ”Se, hvad der skete i går i Sverige,” sagde han, og fortsatte: ”Sverige. Hvem ville tro det? Sverige. De tog et stort antal ind. De har problemer, som de aldrig havde troet muligt”.

Der skete intet i Sverige dagen før Trumps tale i Florida. Ikke noget der kvalificerede til udtalelsen i hvert fald. Det gjorde der til gengæld på Fox, der sendte en dokumentar om Sverige. Dokumentaren blev sendt fredag aften amerikansk tid i “Tucker Carlson Tonight” og handlede om konsekvensen af den svenske flygtninge- og integrationspolitik. Den handlede om brændende biler. Kriminalitet. Overgreb. Voldtægter. Et par dage efter kom der dog pudsigt nok optøjer i byen Rinkeby, hvor politiet måtte gribe til våben.

Folkhemmets afvikling

Jeg behøver ikke gå mere i detaljer. Vi kender alle sammen historierne om afviklingen af det, der engang var Folkhemmets særkende, herunder kristendom, socialdemokratisme, forsvar m.v. Hvis man vil vide mere, kan man evt. læse Mikael Jalvings triste skildring af det svenske samfund i ”Absolut Sverige: en rejse i tavshedens rige”. Den er fra 2011 og har ikke engang den seneste udvikling med. Jalving skriver bl.a. ”Det Sverige vi kendte for bare nogle år siden er nu en saga blot. Resultatet er ekstremt. Resten er tavshed.”

Det var det, Trump henviste til. Den ulykkelige udvikling i Sverige, som Mikael Jalving beskrev i 2011, men som blev yderligere forværret efter migrantkrisen i 2015.

Jeg forstår ikke, at ingen danske medier har fortalt den rigtige historie bag Trumps citat. Det er som om vi har så travlt med at tage afstand fra ham, at vi hellere tror på en halv løgn, end anerkender at han blev valgt fordi USA har nogle massive udfordringer, som meget vel kan blive vores i fremtiden. Er det netop ikke det vi angriber “Fake news” fænomenet for?

Sikke en stammedans, som vi er vidner til

Jeg har ligesom min partifælle, Naser Khader, fulgt slaget blandt de liberale om Trump i de danske medier, han skrev en glimrende kronik om det, som kan læses her.

Jeg ønsker ikke at kommentere slaget i detajler, Martin Ågerup, direktør for den liberale Cepos, gik til stålet, og jeg synes kronikken taler for sig selv. Lars Seier Christensen, medstifter af Saxo Bank, har omvendt udtalt, at han gerne vil give Trump en chance. Han er positiv overfor Trumps politiske dagsorden, og har kaldt ham forfriskende. Derudover har Lars Seier tilføjet, at mediernes dækning af Trump er helt uden fortilfælde, og giver et forvrænget billede af præsidenten.

Jeg hælder personligt til det lidt mere nuancerede synspunkt, som Naser Khader gav udtryk for i Berlingeren fra i søndags. Jeg synes, Trump i den første måned som præsident har været lige lovlig frisk og ofte tyndhudet. Jeg begriber heller ikke mandens behov for at skabe sig på de sociale medier. Det burde kunne gøres bedre.

Til gengæld er han principfast, når det handler om emner som nationens sikkerhed, migration, kriminalitet, arbejde og uddannelse for de fattigste amerikanere. Det er svært at være uenig heri, når man er konservativ. Jeg er nok også præget af, at mange af de samme der bander og svovler over Trump og hans løfter, troede fuldt og fast på, at der ville komme forandring, da Obama kom til. Præsident Obama kunne holde nok så mange medrivende og fantastiske taler. Hans baggrund, personlighed og hans historie sympatisk, men den der forandring han talte så meget om, kom aldrig. Når folk kæmper for at få arbejde og mad på bordet, er det svært at se glæderne ved eksempelvis globalisering og indvandring, som den forhadte “elite” taler så varmt om. Og Præsident Trumps kommentar om Sverige skal ses i dette lys: Trump brugte Sverige som et skræmmeeksempel på en politik, der går i stik modsat retning af, hvad han vil med USA. Og det kan man jo ikke klandre manden for.

Man kan kritisere Trump for mange ting, og jeg er heller ikke bleg for det, men hold jer nu til substansen, ellers er man ikke bedre end den mand man angriber.

112 kommentarer RSS

  1. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt et glimrende blogoplæg der meget præcist giver udtryk for mainstream media fake news, når fakestream kører med klatten. Store alternative USA netmedier har et meget godt og rammende udtryk på dette fænomen – whore media !

    Svar
  2. Af Allan Hansen

    -

    Sverige = islamiskstat!

    https://youtu.be/4QMe0Wou5HI

    Svar
  3. Af John Laursen

    -

    Det Donald Trump egentlig sagde var sandheden og sandheden er ilde hørt i flokken af globaliserings – illusionister. For globaliserings – illusionisterne er sandheden noget der skal trædes under fode.

    Donald Trump er en god mand med de ædleste og nobleste motiver og hensigter.

    Svar
  4. Af Niels Lemche

    -

    Kære Casper, medierne kan ikke tilgive ham, fordi de i den grad tog fejl. Det skal hævnes! Men når man tager hans handske til medieindustrien i USA op, så står man over for en formidabel modstander. Han er, som han viste det sidst i Floridatalen helt genial. Manden stod der i en time eller mere og underholdt sit publikum vist uden et egentlig manuskript. Ren slap-stick komedie, og hans publikum elskede det. Medierne kaster sig straks over talen pga ‘faktuelle’ fejl, og svenske politikere går lige i fælden; men det er fordi de ikke fatter begrebet ironi. Det har det i det hele taget skidt i Sverige. Men hvad viser disse begivenheder, at den officielle medieverden stadig ikke har fattet noget som helst., Trump er da helt ligeglad med den, og hans tilhængere endnu mere ligeglade. Medierne flytter ikke én stemme. Den officielle, etablerede medieverden er nødt til at imødegå ham på hans egne præmisser. Dvs. de er nødt til at gå ud på de sociale medier for der at ramme de samme mennesker, som valgte Trump pga et budskab, der i hovedsagen kom ud på de sociale medier. Og så har han jo faktisk, som du selv siger, et ret så alvorligt program for genopretning af den amerikanske middelklasses status.

    Der er bare lige det, at han er lysår foran sine modstandere. Resten af det amerikanske og det europæiske establishment ligger stadig i koma. De aner ikke, hvad de skal mene eller tro. De er mht til intellektuel udvikling simpelthen sat af. Aldersprofilen er simpelthen for høj. De fatter ikke, hvad den ny medievirklighed handler om. Der skal en ny generation af politikere til, der kan behandle den alternative medieverden lige så suverænt som Trump og hans åndsfæller. Se bare på Macron i Frankrig, han er måske typen, der har alderen og forstår det. Og uden et etableret ståsted — han har skabt sit eget parti inde for kort tid.

    I Europa, ja, der må man jo glæde sig over de pæne ord til os og dukke hovedet behørligt og se at komme igang med en fornuftig genopbygning af vore militære kapaciteter. Man kan i hvert fald se, at Trump deler mening med mange i det amerikanske militær, således som han omgiver sig med veltjente og respekterede soldater. Og de soldater ser lige igennem det europæiske røgslør.

    Det er spændende tider. Bare ham der ovre østpå ikke misforstår signalerne.

    Svar
  5. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt for en gang skyld lidt enig med Lemche. Mainstream fake news og hele the establishment fatter simpelthen ikke Trump. Hvordan kan en amerikansk præsident pludselig tale ærlig snak? Total uhørt i de kredse !

    Svar
  6. Af Rikke Nielsen

    -

    At bruge Mikael Jalving som sandhedsvidne tangerer i sig selv fake news.

    Svar
  7. Af Rikke Nielsen

    -

    Niels Lemche, antager at du er dybt sarkastisk – eller en anden end den sædvanlige/normale Niels Lemche.

    Svar
  8. Af P Christensen

    -

    Hvad DT mener om Sverige er flintrende ligegyldigt.
    Igen oplever vi en medieverden gå i selvsving over det uvæsentlige.

    Det væsentlige er hvad svenskerne mener – og hvad der sker i Sverige.

    Desværre har den herskende klasse i Sverige (inkluderende pressen)
    forlængst indtaget en nærmest nordkoreansk attitude desangående.
    Lakken må ikke sprække.

    Svar
  9. Af Jan Petersen

    -

    Hvad er i øvrigt fake versus real i en tid præget af reality shows ?

    Svar
  10. Af Svend Jensen

    -

    De vensteekstremistiske populister løber nok træt med tiden – når de selv indser, at deres islam-apologiske herrer også bliver trætte af Trump-bashing.
    Er denne bashing virkelig mediernes form for afstraffelse af en præsident, der for længst har gennemskuet de løgnagtige manipulerende efterplaprende journalister.
    Man ved snart ikke, hvem der er værst; Soros-kanalen (= DR1) eller Bilderberg-kanalen (TV2).
    Jeg skammer mig over at se TV-avis og læse danske såkaldte objektive sprøjter.

    Svar
  11. Af Niels Lemche

    -

    RIKKE NIELSEN, jeg er faktisk dybt seriøs, for mit ærinde var, at man — de officielle medier — spiller ham det hele i hænde. Han udnytter med stor præcision rådvildheden i den officielle medieverden, og derved kommer de blot til at give ham endnu mere vind i sejlene.

    Jeg har ikke sagt — ret meget — om hans politik; men kan han få demokratiseret det amerikanske uddannelsessystem, så har han udrettet noget.

    Men hvis du bliver stødt af mine ord som ‘genial’, så husk at også den lille doktor, Goebbels, var genial. At være genial betyder ikke, at man nødvendigvis har moralen i orden.

    Svar
  12. Af Niels Lemche

    -

    P CHRISTENSEN, nej, lakken må ikke sprænge, men det bliver vanskeligere og vanskelige at få den til at holde. De sociale medier skal nok gøre sit til at rive lakken i tusinde stykker. Derfor ser du også en lige så stor eller større tilslutning til højrepartierne, SD og derfra ud til højre, som du kender fra Danmark. Med moderaternes leflen for SD begynder der at tegne sig et politisk billede, der ikke er meget forskellig fra det danske. Men jeg forstår godt Margit Wallström. Hun opfører sig som et hysterisk fruentimmer, som Trump har grapset på. Hun er nok noget nær den dummeste i embedet, som svenskerne har haft, og det siger sagt susende mig ikke så lidt.

    Svar
  13. Af Niels Larsen

    -

    Der er mere end et gran af sandhed bag Niels Lemches (antager jeg) sarkasme.

    Mange mennesker, ikke blot i USA, er dødtrætte af medier, som fortæller halve sandheder, hvide løgne og derudover fortier nyheder, som ikke passer ind i deres multikulti- og globaliseringsagenda. Det er bl. a. de mange mennesker, som globaliseringen og multikultikatastrofen har overflødiggjort, fattiggjort og fremmedgjort i deres eget land. Og det er de mange mennesker, som politikerne i årtier har hånet, overhørt og talt ned til. Og de mange mennesker, som bærer udlændingebyrdens tunge omkostninger, mens politikerne og resten af slænget i eliten gemmer sig i egne, beskyttede og multikultifrie områder.

    De mennesker stoler ikke længere på mainstream medierne, politikerne og den selvudnævnte “elite”. De ønsker forandring for enhver pris – uanset omkostningerne.

    Det får eliten forhåbentlig også at se i Frankrig og Holland inden længe.

    Svar
  14. Af Niels Larsen

    -

    Niels Lemche

    Der er i det hele taget ikke mange svenske politikere, som man seriøst kan tage seriøst.

    Svar
  15. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt stod Joseph Goebbels fadder til al nutidens fake news og stats propaganda via denne simple formel – think of the press as a great keyboard on which the guvernement can play !

    Svar
  16. Af Niels Larsen

    -

    Filterkoks…

    Svar
  17. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Problemet er, at Trump fik ret 3 sekunder efter at protesthylet havde rejst sig.

    Det overrasker så ikke os, der kender svenskerne for det de er: En flok fordrukne, narkohandlende voldsforbrydere og ondsindede juletræsforhandlere.

    Svar
  18. Af Ole H

    -

    Puuhaa
    Var lige ud og kaste op efter at have læst denne blog.

    Svar
  19. Af Bilskirner DK

    -

    Tak.. Medierne er selv skyld i FAKSE NEWS anklagen. Men sig det til Berlingske og også gerne TV2.

    Svar
  20. Af Frank Wulff

    -

    Kommer til at tænke lidt tilbage til 1980’erne med Svend Auken og Ritt Bjerregaard.

    Her kom Svend ofte med en udtalelse, hvorefter Ritt så ytrede “Det som Svend mener er ….”

    Grunden til at jeg nævner dette er at Trump nogle gange kan have for sådan et “filter” der kan forklare omverdenen hvad hulen det er han mener.

    Problemet i det konkrete tilfælde er at det kan misforstås og fortolkes på en måde at der var sket en hændelse i Sverige fredag aften.

    Her udviser Trump og staben omkring ham, efter min mening, mangel på professionalisme.

    Svar
  21. Af Niels Larsen

    -

    Frank Wulff

    Eller også er det en helt bevidst strategi for at underminere MSMs indflydelse.

    Svar
  22. Af Allan Hansen

    -

    Meget morsom debat,,,,,,,
    Der findes utallige klip på YOUTUB
    om islamisk terror i Sverige de sidste ti år!

    https://gatestone.eu/swede-sentence/

    Svar
  23. Af karsten andersen

    -

    De svenske politikere og medier har brug for at lyve og bedrage, for ellers skal de jo indrømme at deres politik de sidste 10-20 år har været een stor løgn og forbrydelse.

    Hvad trump angår, mener han vel bare at Sverige af igår var et nogenlunde fornuftigt samfund i sammenligning med dagens Sverige som er en feministisk og radikal galeanstalt. Men hvis han faktisk talte om en bestemt dato, så er det jo sådan at både igår, i forgårs og dagen før i forgårs skete der noget grimt og råddent i Sverige, ligesom i dag. Og i morgen og overmorgen vil tyranniseringen og hverdagsterroren fortsætte. Mediernes hetz mod trump er et eksempel på manglende seriøsitet i visse journalist-kliker.

    Hvad politisk vanvid og forræderi angår, står Danmark efterhånden ikke tilbage for Sverige, vi er bare kommet lidt senere i gang med de allerværste udskejelser. Om et år eller to vil vi befinde os i samme katastrofale situation. Se snap hanen og den korte a vis.

    Svar
  24. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Når vi hører så meget om Trump og USA, må det være fordi vore medier har sendt deres dyreste og dygtigste journalister, medarbejdere og heste derover. Det er ufatteligt kostbart, så kravet er, at de leverer nyheder, revl og krat hver dag – fra hestens egen mund. Derfor kan Trump ikke slippe en vind, uden at den bliver vendt og dejet i samtlige medier – gerne over 6 spalter. Europæiske nyheder bliver placeret som fodnoter til de betydningsfulde amerikanske nyheder, hvis de overhovedet bliver bragt.

    Forklaringen er naturligvis, at det der foregår i USA har afgørende betydning for det, der kommer til at ske i Europa mens det, der sker i Europa, ikke betyder noget som helst, ikke engang i Europa. Hvor længe skal denne totale afhængighed fortsætte. Er vi så kujonagtige, at vi ikke drømmer om at modsætte os underkastelsen. Det kan ikke passe, at det er Europas skæbne at være vedhæng til et imperium, med idealer der er så afvigende fra Europas.

    Mit håb er at Trump vil koncentrere sig om at reparere sin failed state, som man må kalde USA. Det kan betyde, at grebet om Europa slækkes så meget, at vi kan frigøre os og koncentrere os om Europa og undgår, at USA trækker os med i afgrunden og nye krige. Lad os vedtage som det første, at vi stopper dyrkelsen af imperiet – vi dropper nyhederne om Trump, og lad os så øge nyhedsstrømmen om det, der virkelig betyder noget for os i Europa. Det vil ske engang – hvorfor ikke nu? Bliver det til noget?

    Svar
  25. Af Rikke Nielsen

    -

    Niels Lemche, hvis det er genialt at være imbecil, så er Trump genial. Jeg er chokeret over, at så mange voksne mænd falder for drengedrømmen om “den stærke mand”, at de ikke kan se kejserens nye klæder.

    Svar
  26. Af Niels Lemche

    -

    RIKKE NIELSEN, jeg tror ikke du helt forstår ironien i det hele. Trump er næppe imbecil. Hvis bare det var så, ville han være uskadelig. Han er en kynisk kalkulator, en demagog af værste skuffe. Vi behøver slet ikke blive uenige i det. Men lige meget hvad, så ved han noget om kommunikation, når der er tale om den mest fladpandede del af den amerikanske befolkning, altså Nixons så herostratisk berømte tavse flertal. De synes nu, at de har fået en stemme. Sandt at sige, så har de ikke haft meget at glæde sig over i de sidste tredive års tid. hvor der har været tale om en effektiv blokade af den berømte amerikanske drøm.

    Men du kan da bare se rundt i Europa i dag, og se, hvor mange der befinder sig der, hvor Trump fandt sine vælgere.

    Til syvende og sidste er den den største udfordring for demokratiet, vi nogensinde har set, fordi det er selve essensen i demokratiet, der gøres oprør imod, et oprør, fordi det er blevet en fornærmelse, at nogle er mere begavet end andre og kan mere end andre. Når der ikke længere er respekt for dem, der ved og kan noget, er det en tilfældighed, om et samfund ledes af ‘rigets bedste kvinder og mænd’ eller af tilfældige charlataner. Det næste skridt er så, at der er nogle, der får den idé, at de selv kan gøre det bedre, og at de ikke vil tillade deres samfund i at ende som en ruin af uvidenhed — jeg tænker på de militærdiktaturer, som jo heller ikke har været en sjælden foreteelse i menneskehedens historie.

    Svar
  27. Af Niels Lemche

    -

    RIKKE NIELSEN, jeg tror ikke du helt forstår ironien i det hele. Trump er næppe imbecil. Hvis bare det var så, ville han være uskadelig. Han er en kynisk kalkulator, en demagog af værste skuffe. Vi behøver slet ikke blive uenige i det. Men lige meget hvad, så ved han noget om kommunikation, når der er tale om den mest fladpandede del af den amerikanske befolkning, altså Nixons så herostratisk berømte tavse flertal. De synes nu, at de har fået en stemme. Sandt at sige, så har de ikke haft meget at glæde sig over i de sidste tredive års tid. hvor der har været tale om en effektiv blokade af den berømte amerikanske drøm.

    Men du kan da bare se rundt i Europa i dag, og se, hvor mange der befinder sig der, hvor Trump fandt sine vælgere.

    Til syvende og sidste er den den største udfordring for demokratiet, vi nogensinde har set, fordi det er selve essensen i demokratiet, der gøres oprør imod, et oprør, fordi det er blevet en fornærmelse, at nogle er mere begavet end andre og kan mere end andre. Når der ikke længere er respekt for dem, der ved og kan noget, er det en tilfældighed, om et samfund ledes af ‘rigets bedste kvinder og mænd’ eller af tilfældige charlataner. Det næste skridt er så, at der er nogle, der får den idé, at de selv kan gøre det bedre, og at de ikke vil tillade deres samfund i at ende som en ruin af uvidenhed — jeg tænker på de militærdiktaturer, som jo heller ikke har været en sjælden foreteelse i menneskehedens historie.

    Svar
  28. Af bent nielsen

    -

    Ja, Borgens samlede politik er efterhånden så mareridtagtig, at man kommer i tvivl om man drømmer eller er vågen. Men desværre er det den skinbarlige virkelighed at Borgen og hele systemet er gået til angreb på vi danskeres indfødsret, økonomi, kultur, familieliv, velfærd og fremtid. F.eks. fører partierne sig frem med at det er frygteligt og forfærdeligt hvis man diskriminerer udlændinge, eller kommer til at behandle dem uretfærdigt. Derimod må man gerne diskriminere danskere og behandle dem råddent og uretfærdigt. Som det ses af bl.a. VKRs nyeste politik som har tildelt migranter førsteret til boliger, jobs, penge, velfærd, førtidspension, hospitalshjælp, særlige ydelser, MR, kommunal service og ekstra pengehjælp til alt muligt. Borgens politik er et slag og spark i ansigtet på det danske folk.

    Svar
  29. Af bent nielsen

    -

    Ja, Borgens samlede politik er efterhånden så mareridtagtig, at man kommer i tvivl om man drømmer eller er vågen. Men desværre er det den skinbarlige virkelighed at Borgen og hele systemet er gået til angreb på vi danskeres indfødsret, økonomi, kultur, familieliv, velfærd og fremtid. F.eks. fører partierne sig frem med at det er frygteligt og forfærdeligt hvis man diskriminerer udlændinge, eller kommer til at behandle dem uretfærdigt. Derimod må man gerne diskriminere danskere og behandle dem råddent og uretfærdigt. Rest i f ilt ret

    Svar
  30. Af bent nielsen

    -

    Ja, Borgens samlede politik er efterhånden så mareridtagtig, at man kommer i tvivl om man drømmer eller er vågen. Men desværre er det den skinbarlige virkelighed at Borgen og hele systemet er gået til angreb på vi danskeres indfødsret, økonomi, kultur, familieliv, velfærd og fremtid. F.eks. fører partierne sig frem med at det er frygteligt og …. Rest i f ilt ret

    Svar
  31. Af Mati Als

    -

    Danmark = islamiskstat passer bedst, siden Danmark har haft flere IS_krigere end Sverige ift. indbyggertallet!.

    Svar
  32. Af Mati Als

    -

    THOMAS BORGSMIDT ” …….. at Trump fik ret 3 sekunder efter …”

    Trump fik aldrig ret. Han blander Terror og kriminalitet sammen med vilje for at vildlede sine naive tilhængere , som ikke er de smarteste på jorden (de er tilfreds med alt hvad psykopaten sier og gør).

    violence in US
    http://edition.cnn.com/2015/12/04/us/gun-violence-graphics/

    Svar
  33. Af b niel

    -

    Oveni fører Borgen en politik som sender elendighed og død ind i tusinder og atter tusinder af danske hjem. Eet eksempel er de idi oti ske lukninger af lokale hospitaler og skadestuer som ikke har gavnet landets samlede økonomi, men som har påført patienterne og de pårørende en masse besvær og tidsspilde. Millioner og atter millioner af kilometer skal fremover køres i al slags vejr og ad dårligt vedligeholdte veje. En centralisering som allerede er en plage for mange patienter, pårørende, ambulancefolk og andet personale. Og en “reform” som vil føre til mange, mange unødige dødsfald. Borgens beskidte foragt for “almindelige” menneskers liv og helbred er tydeligt udtrykt i dette centraliserings-vanvid.

    Svar
  34. Af b niel

    -

    Oveni fører Borgen en politik som sender elendighed og død ind i tusinder og atter tusinder af danske hjem. Eet eksempel er de idi oti ske lukninger af lokale hospitaler og skadestuer som ikke har gavnet landets samlede økonomi, men som har påført patienterne og de pårørende en masse besvær og tidsspilde. Millioner og atter millioner af kilometer skal fremover køres…. (rest i f ilt ret??)

    Svar
  35. Af Niels Larsen

    -

    Niels Lemche

    Jeg er ikke enig i dit “fordi det er selve essensen i demokratiet, der gøres oprør imod”.

    Politikerne har gennem de seneste 24 år – siden Maastricht – tråd demokratiet mere og mere under fode og fjernet mere og mere beslutningskraft fra nationalstaterne til uhyret i Brüssel, hvor man oven i købet har sat en rablende vanvittig luxembourgsk tosse til at være kransekagefigur samt en afdanket italiensk kommunist til at være udenrigschef – et kvindemenneske, som gudhjælpemig ser et potentiale i afrikansk og muslimsk indvandring på trods af, at de seneste 40 års totalt fejlslagne integration af netop de grupper viser, at der gennemsnitligt intet, absolut intet, er at hente derfra i form af arbejdsindsats, som er gavnlig for Europa. Tværtimod er de overalt i EU en tung økonomisk, social, religiøs og kriminel byrde for samfundene.

    Hvad havde politikerne tænkt sig? At befolkningerne bare skulle affinde sig med at blive 2. rangs borgere i deres egne lande for at tilfredsstille nogle vanvittige ideer om multikulturelle samfund?

    De bliver klogere. Enten via stemmeboksene eller når folkene smider dem ud af deres parlamenter med magt – whichever comes first.

    Svar
  36. Af b niel

    -

    Lige et eksempel mere på at Borgens flertal ikke regner danskernes liv for noget, nemlig den masse import af migranter som allerede har ført til massevis af velfærdsforringelser, indbrud, overfald, voldtægter, mordforsøg og mord osv., osv. Det virker som om den typiske politiker og journalist er ligeglad med om borgerne mister livet eller om den oprindelige befolkning bliver tyranniseret og terroriseret…. eller fordrevet/udryddet.

    Svar
  37. Af anton h

    -

    “Why women destroy families, nations and civilizations”…. ses hos you tube. Se også den korte, urias, snaph og “merkels migrant crisis/ one year on/ what next”

    Svar
  38. Af Mati Als

    -

    Det er Trump og dig (CASPAR STEFANI) som ikke holder jer til substansen.
    Han blander Terror og kriminalitet sammen med vilje for at vildlede sine naive tilhængere , som ikke er de smarteste på jorden (de er tilfreds med alt hvad psykopaten sier og gør).

    Han er kun optaget af $$$, og ikke nationale sikkerhed!!! Hvis Trump havde været seriøs, så skulle indrejse-forbuddet i stedet have ramt Egypten, Saudi Arabien, UAE, Pakistan. Det er folk fra disse lande der primært har været involveret i terror rettet mod USA.

    Trump er en primitiv, mandschauvinistisk, narcissistisk, megaloman og måske psykopatisk mand. Tilhører white, anglosaxon, protestant segmentet – WASP – som også betyder “hveps” på engelsk.

    Trump-teknikken:
    1) Rob ud noget som ikke stemmer.
    2) Lad som om du ikke gjort en fejl.
    3) Anklag faktatjekkerne for at angribe dig.

    violence in US
    http://edition.cnn.com/2015/12/04/us/gun-violence-graphics/

    Svar
  39. Af peter p

    -

    I egen interesse bør man læse den korte av is, uri as, snap ha, 180gr og you tube. (Voldsomme optøjer i Stockholm, røverier og vanvidskørsel i Danmark, gadekampe i Frankrig, terror i England, merkels migrant crisis.

    Svar
  40. Af Mati Als

    -

    JAN PETERSEN – “…. giver udtryk for mainstream media fake news, når fakestream…… ”

    Fake news kommer fra din åndelig leder & “Alternative facts” generator (Trump).

    “…..Store alternative USA netmedier ….”
    Det vil sige Breitbart news & Fox news !!! Der får du sandheden fra?

    Ikke engang Fox news kunne dekke over løgn fra idiot Trump længere.:
    http://www.vox.com/policy-and-politics/2017/2/17/14647882/shepard-smith-trump-russia

    Svar
  41. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Caspar Stefani

    “Lars Seier Christensen, medstifter af Saxo Bank, har omvendt udtalt, at han gerne vil give Trump en chance”.

    Giv Donald Trump en chance lyder det fra Zimbabwes berygtede præsident, som roser præsident Trump for at sætte USA først.

    @Niels Lemche

    “…. medierne kan ikke tilgive ham, fordi de i den grad tog fejl. Det skal hævnes! Men når man tager hans handske til medieindustrien i USA op, så står man over for en formidabel modstander. Han er, som han viste det sidst i Floridatalen helt genial”.

    Trump er nacissist og verdens største bullshitter. Han er fuldstændig ligeglad med, om det han siger er sandt eller løgn. Og hans trofaste følgere, der som Trump selv får deres viden fra kabel-tv sluger hans bullshit råt. Ja, de synes som du, at han er genial.

    Stalin og Mao betragtede pressen som folkefjender, i Nazityskland talte man om Lügenpresse, og ifølge Trump er medierne folkets fjende.

    I totalitære regimer og bananrepublikker er en kritisk presse altid fjenden.

    Svar
  42. Af J. Hanse n

    -

    Jeg er tilhænger af kvinder.
    Skriver Stefani.

    Det er Trump vist også.
    Så er Stefani og Trump ikke ligesindede?

    Stefani skriver:
    “Hvis man vil vide mere, kan man evt. læse Mikael Jalvings triste skildring af det svenske samfund i ”Absolut Sverige: en rejse i tavshedens rige”.

    Nå. Skal vi nedpå så lavt et niveau for at finde argumenter Stefani?
    Mikael Jalving er højreekstremist og ekstrem nationalist.
    I forbindelse med udgivelsen af ovennævnte bog rejste han til Malmø.
    For at holde en tale for nogle nynazistiske venner.
    Rygsækken fyldte han med bøger.
    I håbet om at afhænde makværket til nogle nynazister.
    Efter forlydende fik han ikke solgt en eneste.
    Men måtte bevæge sig hjem med fyldt rygsæk.
    Måske er nynazister og racister ikke så købestærke.
    Om Jalving senere har fået afhændet nogle eksemplarer af pamfletten til et par racister og nynazister, skal undertegnede ikke kunne sige.
    Der er vel dem som gerne vil hjælpe Jalving med lidt håndører.

    Svar
  43. Af J. Hanse n

    -

    Jeg er tilhænger af kvinder.
    Skriver Stefani.

    Det er Trump vist også.
    Så er Stefani og Trump ikke ligesindede?

    Stefani skriver:
    “Hvis man vil vide mere, kan man evt. læse Mikael Jalvings triste skildring af det svenske samfund i ”Absolut Sverige: en rejse i tavshedens rige”.

    Nå. Skal vi nedpå så lavt et niveau for at finde argumenter Stefani?
    Mikael Jalving er højreekstremist og ekstrem nationalist.
    I forbindelse med udgivelsen af ovennævnte bog rejste han til Malmø.
    For at holde en tale for nogle nynazistiske venner.
    Rygsækken fyldte han med bøger.
    I håbet om at afhænde makværket til nogle nynazister.
    Efter forlydende fik han ikke solgt en eneste.
    Men måtte bevæge sig hjem med fyldt rygsæk.
    Måske er nynazister og racister ikke så købestærke.
    Om Jalving senere har fået afhændet nogle eksemplarer af pamfletten til et par racister og nynazister, skal undertegnede ikke kunne sige.
    Der er vel dem som gerne vil hjælpe demagogen Jalving med lidt håndører.

    Svar
  44. Af peter kocsis

    -

    Det er herligt at Trump bekymrer sig om Sveriges problemer, et land hvor der om året sker samme antal mord som i USA om dagen .

    Svar
  45. Af Bjørn Sørensen

    -

    Der er jo en grund til at Donald Trump kalder mainstream medierne “Fake News”, fordi de så groft har fordrejet hans udtalelser og fabrikeret løgnagtige historier om ham.
    I øvrigt var det Demokraterne valgmaskine som begyndte med den værste mudderkastning.
    At valgkampen i USA altid er en brutal affaire har vi været vidne til.

    Socialt kendte Donald og Hillary hinanden, Donalds datter Ivanka og Chelsea Clinton er veninder, Trumperne var med til Chelseas bryllup i 2010, og begge er de gift til jøder, og Ivanka konverterede til jødedommen.

    Politisk er Donald ikke så konservativ, nogle har betegnet ham som Roosevelt demokrat, vel fordi han vil igangsætte en masse offentlige projekter, især infrastrukturen, som mange steder er i en forfærdelig tilstand.
    Forleden måtte 200.000 beboere forlade deres hjem i Californien fordi en dæmning ikke i tide var blevet repareret og vedligeholdt til trods for at ingeniører for 12 år side gjorde opmærksom på problemet.
    For et par år siden lyttede jeg til et BBC program som fortalte om den smuldrende infrastruktur i USA, hvor det blev meddelt at 60.000 broer trænger til reparationer.
    Overalt ser man forfaldet og især i rustbelt staterne.

    Problemet er de åbne grænser, multikulturalismen og globaliseringen, som har medført at store dele af middelklassen og arbejderklassen har betalt prisen og har mistet deres gode jobs og fået deres tilværelse undermineret og ødelagt.
    Mange overlever med Food stamps og småjobs. Familier går i opløsning og alkohol og stofmisbrug er udbredt.

    Er det så svært at forstå hvorfor Trump blev valgt fordi han er den eneste som har vist vilje til at ville gøre noget ved problemerne.
    Når 90 mil. er uden et ordentligt job, som dengsedrengene og alle de velmenende liberale globalister ikke har kunnet løse, så er tiden kommet til drastiske
    forandringer.

    Fat det nu også her i landet, for udkants DK forfalder, offenlige skoler, biblioteker, hospitaler nedlægges. Vi spenderer 140 mia koner om året i ledigheds understøttelse plus alle de andre offentlige omkostninger, som underminer levestandarten og den offentlige gæld vokser, uden der er udsigt til en løsning på problemet, fordi der ikke er politisk vilje til at ville indse problemerne fordi befolkningens privatgæld er den højeste i vesten, hvorfor de er underdrejet af gældsætningen og dermed forsvarer status quo.

    Men situationen er ikke langtidsholdbar.

    Svar
  46. Af Jan Petersen

    -

    AF MATI ALS – 21. FEBRUAR 2017 23:49

    Min absolut foretrukne US alternative news Channel er Alex Jones på Infowars.com. Denne kanals daglige TV -shows er suveræn nyhedsdækning.

    Svar
  47. Af anton h

    -

    Det bør være klart for enhver som læser disse debatter, at jøde-hadere, danskerhadere, menneskehadere og kommunister/fascister opererer her som en slags rød og radikalistisk femte kolonne. Hertil kommer diverse landsby- og storbytosser. Samme menneskefjendske og anti-danske typer har i stort omfang sneget sig ind i den asociale og folkefjendske højborg, forklædte som humanister og ligestillingsaktivister mv. Der er også fornuftige debatdeltagere, men 5. kolonnen forsøger at overdøve dem med hundredvis af vildledende postulater.

    Svar
  48. Af anton h

    -

    Nogle bloggere tager deres udgangspunkt i virkeligheden og sandheden. Som bl.a. er at Danmark er et misregeret, mishandlet og misbrugt land, hvor utallige danskere har grund til stor vrede. Fordi politikerne og systemet har svigtet og sjoflet dem. Deres familieliv har man snigløbet, så skilsmisseprocenten er steget fra 1 procent til 75-80 procent, en social katastrofe for tusinder af familier, mænd, kvinder og børn. Staten belønner nu kvinder økonomisk, hvis de sørger for at hjemmet går i opløsning. Andre tusinder af familier er ramt af at politikerne har sendt tusinder af arbejdspladser ud af landet, eller man har foræret dem til løntrykkere fra øst og syd samt afrikanere og arabere. Atter andre familier er blevet ødelagte af kriminelles aktiviteter, indbrud, svindel, overfald, voldtægter, trusler og mord mv. Og så er der de tusinder af hjem hvor man er endt i dyb elendighed som følge af de kolossale forringelser på hospitals-, sundheds- og velfærdsområderne. Kun tosser tror nu på at INVASIONEN er berigende. Hvis man ikke har indset at Borgen efterhånden skader mere end den gavner, har man intet forstået af hvilken fantastisk frækhed og uduelighed der gennemsyrer det politiske klima inden i den skumle bygning.

    Svar
  49. Af Svend Jensen

    -

    @ANTON H – 21. FEBRUAR 2017 23:13
    “Why women destroy families, nations and civilizations

    Kvinder er generelt i deres følelsers vold. De lader deres handlinger diktere mere af følelser end af logik. Omvendt mænd. Derfor findes der ikke matriarkater – de vil automatisk udrydde sig selv.

    Svar
  50. Af hvorfor skjules saglige og sobre indlæg?

    -

    Hvorfor skjuler f ilt ret nærmest alle borgerlige indlæg over 7 linjer, i timevis eller dagevis?

    Svar
  51. Af hvorfor skjules saglige og sobre indlæg?

    -

    Hvorfor skjuler f ilt ret nærmest alle borgerlige indlæg over 7 linjer, i timevis eller dagevis? Man kan hurtigt spilde en masse tid, når intet kommer på trods to kvitteringer for modtagelsen. Er tante B blevet til en pollertiken kloning?

    Svar
  52. Af Pisser tanten på borgerliges ytringsfrihed

    -

    Redigeringen her er meget mystisk. Er stefani sat ud af spillet, så redigeringen styres af tanten? Man skal jo nærmest bruge tricks for at sætte noget på. Er tante B et utroværdigt fruentimmer?

    Svar
  53. Af anton h

    -

    Nå, nu kom kl. 7.50 alligevel på og tak for det.

    Svar
  54. Af Niels Larsen

    -

    peter kocsis: “Det er herligt at Trump bekymrer sig om Sveriges problemer, et land hvor der om året sker samme antal mord som i USA om dagen.”

    Det giver næsten samme antal pr. million indbyggere i hvert af landene, sååååå….

    Ca. 0,00003 i Sverige og ca. 0,00004 i USA.

    Svar
  55. Af J. Hanse n

    -

    AF NIELS LARSEN – 22. FEBRUAR 2017 9:09

    Hvordan hænger det regnestykke sammen?
    Der er ca. 30 gange flere mennesker i USA end i Sverige.
    Og der begåes ca. 350 gange så mange mord i USA som i Sverige.

    Svar
  56. Af Niels Svendsen

    -

    Paradokset om forkærlighed for det der skader ens eget land illustreres også glimrende af Eva Selsing i Groft sagt hvor hun (also a little bit funny) fortæller hvordan forhærdede feminister i det ene øje blik hælder forbandelser over Trumps kvindesyn og i næste øjeblik pænt sidder med (kvindeundertrykkende) tørklæder på i et samråd med en iransk politiker. Hvorfor. Fordi fjenden primært er den protestantiske hvide mand og vestens borgerskab.

    Svar
  57. Af Niels Larsen

    -

    Niels Svendsen

    Ja, hvis ikke det var så alvorligt, ville man hyle sin røv i laser af grin over de åndsformørkede svenske feminister.

    Svar
  58. Af Allan Hansen

    -

    Sverige i dag:

    Kun muslimer må hade!!!

    https://www.gatestoneinstitute.org/9923/sweden-islam-hate-speech

    Læs på dansk – klik på det danske flag

    Svar
  59. Af jan ulrik friis

    -

    Det viste sig at Trump havde ret, der skete frygtelige ting i Sverige, der sker idag frygtelige ting i Sverige, fra nu af vil der hver eneste dag, hver time, ske de frygteligste ting i Sverige, tror endda Trump underspiller, end ikke helt bevidst dybden den ondskab Trump her roder op i, for Sverige viste sig at være helt gennemråddent indeni!

    Trump så et lille indlæg om Sverige på Fox news, som så han direkte ned i helvede, og Trump i forvejen ingen stor fan af Fox news!

    Sverige kan sammenlignes med et hus hvor der er konstateret hus-svamp, et sådant hus ville man normalt straks starte en behandling imod svampen, lokaliserer og fjerne, at ikke hele huset går tabt.

    I Sverige ingen vilje til overlevelse eller selvhjælp, derfor vil Sverige dets befolkning naturligvis går tilgrunde, det er set så ofte tidligere i historien hvor hele folkeslag går tabt, vi taler ikke her om år, men om måneder!

    & skulle Trump hjælpe Sverige, de har jo ikke stemt på ham!

    Svar
  60. Af anton h

    -

    I Caracas, en sydamerikansk by, er mordraten nu oppe på 120 mord pr. 100.000 indbyggere. Dvs. der sker flere tusinde mord pr. år i landet. Dertil kommer mange andre forbrydelser. Og mordrater kan fordobles på 1 år. Derfor er fred og sikkerhed ingen selvfølge. De danske og svenske politikeres politik har hævet mordraten betydeligt i begge lande. Dertil kommer mange andre tragedier og dødsfald pga. hensynsløs politik. Både freden, velfærden og trygheden i begge lande udhules systematisk. Men de fleste danskere og svenskere er nu så hjernevaskede eller vildledte af tv-stationerne mv., at de ikke forstår hvad der er ved at ske med deres land og dem selv. Se også kl. 7.50 ovenfor.

    Svar
  61. Af anton h

    -

    I Caracas, en sydamerikansk by, er mordraten nu oppe på 120 mord pr. 100.000 indbyggere. Dvs. der sker flere tusinde mord pr. år i landet. Dertil kommer mange andre forbrydelser. Og mordrater kan fordobles på 1 år. Derfor er (rest er evt. i f ilt ret?)

    Svar
  62. Af Allan Hansen

    -

    http://melaniephillips.com/reset-middle-east/

    Svar
  63. Af Kirsten Rasmussen

    -

    Som jeg ser det, er Donald Trumps største talent, at han er dygtig til at sælge sig selv, og det gør han for fuld udblæsning.

    Uden det skal blive alt for konspiratorisk kunne jeg godt tænke mig at vide, om Trump og hans bagmænd har en masterplan, og et element i den er, at Trump – asbestforhærdet som han ser ud til at være – skal indtage rollen som den, der agerer skydeskive og stjæler al opmærksomheden, mens hans bagmænd arbejder med nogle planer for USA, som de ser en fordel ved at gå stille med?

    Forleden nævnte TV2 News Steve Bannon, som beklæder en høj post i Trumps administration. Bannon skulle efter sigende tidligere have givet udtryk for nogle temmelig radikale og omvæltende ideer for det amerikanske samfund. News nævnte ikke noget om, hvad disse ideer egentlig går ud på – egentlig er der vist ingen, der helt kender til dem, og Bannon selv holder kortene tæt til kroppen.

    Trump er efter min mening ikke spor gal. Derimod udnytter han sit talent for at sælge sig selv til det yderste. Men der må altså være mere i den sag, end øjet ser. Ellers forstår jeg altså ikke en dyt..

    Svar
  64. Af jan ulrik friis

    -

    Den tusindårige svenske kultur er ved at forsvinde i islamistisk multi-kulti, frygtelige tilstande i Sverige, tankerne leder hen på regulær borgerkrig, men det ser ikke ud til at interessere svenskerne synderligt, befinder sig i en zombie tilstand, at denne stolte tusinårige nordiske kultur nu forsvinder frem for vores øjne!

    Den Svenske Stat vil fjerne det svenske sprog, fordi de fremmede islamisterne ikke mig vil forstå, ikke vil svensk kultur, at derfor skal svenskerne nu istedet integreres til denne islamistiske magtovertagelse af Sverige!

    De etniske svenske tydeligvis kun ivejen, planen at det svenske sprog med samtlige dialekter alt nu forsvinder, et nyt blandsprog at svenskerne ikke længere forstår, at den svenske kultur den gamle litterære lyrik, den samtlige sangskat nu i forbudslandet Sverige helt forsvinder, nu sproget forsvinder, forsvinder også folket!

    Sverige er under afvikling!

    Svar
  65. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Kirsten Rasmussen

    “Ellers forstår jeg altså ikke en dyt..”

    Det er der ingen der gør.

    Trump måtte fyre sin sikkerhedsrådgiver Flynn – og Steve Brannon holder formodentlig ikke måneden ud.

    Som fagministre foretrækker han mangemilliardærer uden nogen som helst politisk erfaring.

    Han bullshitter konstant, og han er fuldstændig ligeglad med, om det han siger er sandt eller falsk. Hans varmeste tilhængere sluger alt hvad han siger råt, for han siger det, de gerne vil høre. Om det har nogen gang på jorden spiller ingen rolle.

    Det interessante er, hvor længe moderate republikanske politikere vil bakke op om en præsident, der er så uberegnelig.

    Svar
  66. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Jan Ulrik Friis

    “Trump i forvejen ingen stor fan af Fox news!”

    Forkert.

    Trump har udtalt, at Fox er et af de få medier, han har tillid til – og forståeligt nok, for de bruger meget tid på at forsvare hans politik – og Fox News hader Hilary Clinton som pesten.

    Svar
  67. Af Mati Als

    -

    Trump blander Terror og kriminalitet sammen med vilje for at vildlede sine naive tilhængere , som ikke er de smarteste på jorden (de er tilfreds med alt hvad psykopaten sier og gør).
    Over 90 % af kriminalitet begås af selve Amerikaner og ikke indvandrere. Trump skal holde sin kæft om et andet lands kriminalitet.
    violence in US
    http://edition.cnn.com/2015/12/04/us/gun-violence-graphics/

    Svar
  68. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Det er egentlig lidt morsomt.

    Trump vil ikke modtage flygtninge fra de muslimske lande, som USA på den ene eller anden måde har interveneret i, og dermed skabt det kaos, som de muslimske flygtninge flygter fra.

    Nu kritiserer Trump Sverige, fordi han mener, at den svenske venstrefløj er skyld i, at der er kommet amerikanske tilstande i en del svenske byer, fordi den svenske venstrefløj har tilladt massemigration af de muslimske migranter, der i vid udstrækning flygter fra de konflikter, som USA har sat i gang med sine invasioner og indirekte interventioner.

    Trump har ret i, at den svenske venstrefløj er medskyldig i, at der er kommet amerikanske tilstande i en del svenske forstæder, hvor kriminelle narkobander bestående af flygtninge, migranter og “anden generationsindvandrere” regerer i en del fattige kvarterer, hvor de tyranniserer andre etniske grupper – selvom de svenske medier og den svenske venstrefløj gør alt, hvad de kan for, at skjule denne negative udvikling.

    Men det er USA, der har skabt kaos i de lande, som flygtningene flygter fra, og som USA nægter at modtage flygtninge og migranter fra, så Trumps kritik klinger ret hult.

    Trumps hykleri er slemt, men de svenske antiracsiters hykleri er langt værre, når de f.eks. råber “nazionister” efter de flygtende jøder, som de muslimske racister systematisk fordriver fra svenske byer, som f.eks. Malmö, med vold og trusler…

    Trump er med andre ord en hykler, men den svenske venstrefløj – især de antisemitiske antiracister – er endnu værre.

    Svar
  69. Af J Nielsen

    -

    “Kvinder er generelt i deres følelsers vold.”

    Samtlige bloggofile må så være fruentimmere, der har fået lavet høje tindinger, taget falske skægstubbe på og sænket stemmen. Men ikke støjniveauet. For mage til samling spruttende sykofanter skal man lede længe efter. Det er ikke ligefrem det gustne overlæg der præger gadebilledet.

    Svar
  70. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    @MATI ALS

    “Trump blander Terror og kriminalitet sammen med vilje for at vildlede sine naive tilhængere…”

    Terror og kriminalitet – især narkokriminalitet – er meget ofte blandet sammen.

    Osama bin Laden grundlagde sin personlige formue, da han havde store marihuanamarker i Sudan, hvor bin Laden brugte børneslaver som arbejdskraft i markerne, som han angiveligt havde købt af den kristne terrororganisation, Lords Resistance Army, der også gør børn til soldater og sexslaver.

    De islamistiske terrorister, der myrdede flere hundrede spaniere i Madrid, finansierede terrortattentaterne ved at sælge hash.

    Det er også kun et års tid siden, at en dansk-bosnisk, fanatisk islamistisk hashpusher, der sympatiserede med Islamisk Stat, blev dræbt i en skudveksling med dansk politi på Christiania.

    Der er masser af andre eksempler på, at terror, våbenhandel og narkokriminalitet hænger uadskilleligt sammen.

    Svar
  71. Af Niels Lemche

    -

    JAKOB SCHMIDT-RASMUSSEN, skulle du ikke lige oplyse om det i Madrid. Tænker du på terrorangrebet den 11. marts 2004 på tre lokaltog? Men det var i 2004. Siden har det vist været sparsomt med terrorisme i Madrid. Så kan det være, at du har ret mht. Osama, men måske fordi han var blevet forstødt af sin kanonrige familie. Nok så nærliggende er det at se på Talebans andel i narkotikaproduktionen.

    Svar
  72. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Så vidt jeg husker, så har der kun været ét alvorligt forsøg på islamistisk terror i Sverige, der kun mislykkedes, fordi gerningsmanden, som det meget ofte er tilfældet, var en småpsykotisk nar, der fumlede med bomben, så den sprængte mellem hænderne på ham.

    Men svenske islamister har begået adskillige terrorattentater i andre EU-lande, der har kostet flere hundrede, uskyldige civilister livet, så den undskyldning er bare endnu et forsøg på, at dække over realiteterne.

    Multikulturalisterne er internationalister, så de kan selvfølgelig ikke lade være med at tælle de terrorattentater, som svenske islamister begår i andre lande.

    Trump er lidt af en nar, mens hans mest ihærdige kritikere er omtrent lige så slemme; men man behøver heldigvis ikke, at vælge side mellem idioterne…

    Svar
  73. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    @Mati Als

    Uddrag fra “Bin Laden’s Web of Terror Begins With Child Slave Labor” af Ryan Tigera, IHS Child Slave Labor News, Maj 2000:

    “The infamous terrorist, Osama Bin Laden is buying children from Uganda rebels that have kidnapped them. His child slaves are used for many things, forced to be soldiers, prostitution and working the marijuana fields. The profits made from the use these marijuana plantations helps finance his international terrorism network. The marijuana farms worked by bin Laden’s child slaves are located in the Nile Valley, north of Khartoum.

    The country of Sudan appears to be the center of Bin Laden’s empire. He has close ties with the Lord’s Resistance Army rebels who kidnap children and trade them for arms. Bin Laden exchanges one Kalashnikov assault rifle for every child. The Ugandan intelligence agency has tracked the paths of these children. They reported that they are forced to march to Jabelin, the LRA military headquarters (34 miles south of Juba a major city in southern Sudan). The captured children are the boys are sorted by size and appearance – some are sent to other areas for ’special training’ that is to train as soldiers or terrorist, and the rest are sent to work the plantations. The girls are sold to Arab slave dealers and sent around the country and the world.”

    Svar
  74. Af Helge Nørager

    -

    “Men det er USA, der har skabt kaos i de lande, som flygtningene flygter fra, og som USA nægter at modtage flygtninge og migranter fra, så Trumps kritik klinger ret hult.”

    Øhhh lille Dannevang har vist også bidraget, vi kastede så mange bomber at cement træningsbomber på 1 tons, var de eneste vi havde tilbage……………….

    Så kastede vi en masse af dem også…………………..

    Jeg vil have Irak kommission genoptaget, så vi kan få sandheden frem.

    Svar
  75. Af Kirsten Rasmussen

    -

    @Niels Juul Hansen
    Spørgsmålet er bare: Er Trump lige så uberegnelig, som han ser ud til, eller er det en rolle, han spiller? Og i givet fald, hvorfor?

    Svar
  76. Af Helge Nørager

    -

    Og i en retssamfund burde mulige kriminelle ikke selv kunne bestemme om de skal retsforfølges……

    Det er hvad er sket med nedlæggelsen af Irak kommissionen.

    Mange af de mulige skyldige i krigsforbrydelser, har selv været med til at stemme for nedlæggelsen.
    Ingen af de 90 som stemte Danmark i krig, burde kunne deltage i en afgørelse om at nedlægge Irak kommission.
    Det er seriøst inhabilitet, og en skændsel.
    Det er en hån mod de døde, det er en svinskhed og at urinere på alle ofre.
    En krænkelse af alt anstændighed og for mig bevis på at de må være skyldige siden de for enhver pris vil forhindre at sandheden kommer frem.

    Men hvad andet kan forventes når en flok mulige krigsforbryder selv bestemmer om de skal retsforfølges…………………..

    Svar
  77. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt til dem der ikke fatter en meter af dagens og verdens uorden. Google lidt om emnet 9/11 hoax (bedrag) eller false flag eller noget i den stil. Så falder den berømte 10 øre pludselig på plads !

    Svar
  78. Af - Niller

    -

    Nørager du har ret- det er en grim plet på vores samtid at man lukkede Irak kommisionen og så umiddelbart før den skulle fremlægge sin redegørelse.
    England har haft sin undersøgelse , hvad er det vi ikke må få at vide?

    Svar
  79. Af Jan Petersen

    -

    Hvordan har i øvrigt nogen forestillet sig, at en Irak kommission skulle færdiggøre sit arbejde – baseret på ren opdigtet svindel og bedrag – WMD, Irak og Saddam Hussein ?

    Svar
  80. Af jan ulrik friis

    -

    Ok Niels Juul…..Trump har tidligere haft et noget anstrengt forhold til Fox News, ja tilsyneladende en forbedring nu det heldige Trump endte op som præsident af USA, er forholdet blevet meget bedre til/fra Fox News, mon ikke også om du Niels Juul tilfældigvist eller jeg blev præsident, at vi fik meget bedre forhold, og med havudsigt!

    Donald Trump announced he’ll skip Thursday night’s Fox News debate after the network refused to remove Megyn Kelly as co-host, saying, “Let them have their debate, and let’s see how they do with the ratings.”

    It wasn’t just the refusal to remove Kelly that upset Trump, but also the flippant way in which Fox responded to his request: “We learned from a secret back channel that the Ayatollah and Putin both intend to treat Donald Trump unfairly when they meet with him if he becomes president.”

    The explosive episode is just the latest in an ongoing spat between Trump and Fox that began at the debate Kelly hosted in August.

    10 Reasons Fox News Hates Trump:
    http://www.newsmax.com/TheWire/fox-news-donald-trump-debate/2016/01/27/id/711292/

    Svar
  81. Af Erik mortensen

    -

    J ni el sen er åbenbart klogere end alle andre, ihvertfald set med j ni el sens øjne. For han skriver at SAMTLIGE bloggere er en flok spruttende sykofanter. Den røde j ni el sen er med andre ord den eneste ikke-psykofantast/idi ot her, iflg. ham selv. Til lykke, j nielsen, med at du svæver endnu højere oppe end le m che, lisbeth, j. hansen, nørager og lignende samt alle andre.

    Svar
  82. Af Niels Larsen

    -

    Niller – 22. februar 2017 19:16

    Det, vi ikke må få at vide, er at begrundelserne for krigen var løgn fra ende til anden – og at de ansvarlige udmærket var klar over det.

    Svar
  83. Af Flemming Lau

    -

    Vi vil have en Kosovo kommission, siger nogen, andre vil have en Afghanistan og Irak kommission. Udfaldet vil være at rød blok vil tabe Kosovo, blå blok Irak og USA ville vinde en Afghanistan kommission. Hvor svært kan det være..? Det handler ikke om jura men om politik i denne uperfekte verden. Libyen, Syrien og Tyrkiet rager folk en høstblomst. Fremover vil man fra vestens side løse konflikter i 3 verdens lande ved massive nålestiks operationer, (huskekager) hurtigt ind og ud igen. Og ved morgenkaffen vil vil medierne så orientere om, hvem der nu har fået en lektion i løbet af natten.

    Svar
  84. Af J Nielsen

    -

    “Men svenske islamister har begået adskillige terrorattentater i andre EU-lande, der har kostet flere hundrede, uskyldige civilister livet, så den undskyldning er bare endnu et forsøg på, at dække over realiteterne.”

    Fx. El Al bomben og attentatet mod synagogen i København, 1985. Den tredje bombe havnede i kanalen i Nyhavn. Manden med de kolde fødder tog færgen hjem til Sverige.

    Svar
  85. Af Helge Nørager

    -

    Vdr. Kosovo, da Danske tropper deltog som udsendte i Kosovo, kort tid efter kamphandlinger var slut.
    Var der en gravid bekymret soldat der var udstationeret.
    Dette medførte at der kom fokus på maden til tropper.
    De kloge fandt så ud af at hvis der ikke blev brugt lokale materialer eller grønsager kød, bær, fisk osv. i fremstilling af mad, til soldater var alt ok.
    Så kunne den gravide uden risiko for fosterskader gennemføre sin turnus.

    Hvad som skriger til himmelen er følgende spørgsmål………….Hvad med de lokale, dem som skal leve der, i generationer ?…..

    Svaret er jo skide med dem

    USA / Vi brugte uran berigede cal. 0.5 mod fjenden, ganske som i Irak, Libyen, og nu også igen er USA taget med fingre i kagedåsen.
    Efter at have lovet højt og helligt ikke at bruge dette rædselsvåben.
    Brugte det i Irak for få mdr. siden har de indrømmet. Ganske vist mod Daesh, og deres tankbiler, men måske ikke en tankvogn kunne være klaret med normale Cal 0.5 ?.
    Men hva lidt uran forurening, giver fast arbejde for cancerlæger og medicin industri generationer frem, og vi skal jo tænke på fremtiden, samt huske at Danske tropper hvis de er gravide skal bestemt ikke spise mad fra lokale fødeprodukter.
    Ganske som de ikke skal i Kosovo, men hvad gør gravide kvinder i Kosovo, som ikke er udsendt som soldater. ?
    Svaret er simpelt, skal få føde deforme børn som i Irak, og andre steder hvor uran armeret ammunition er brugt.

    War, War never changes.

    Svar
  86. Af Bjørn Sørensen

    -

    Nu har vi fået indledningen til de kommende års opgør med hele fake industrien.

    “Fake News”

    “Fake Science”

    “Fake Charity”

    Ja fiktion er blevet en levevej for den liberale venstrefløj.

    Med Trump har vi fået et talerør mod hele den indbildte drømmeverden, som HC Andersen så elegant beskrev i Kejserens Nye Klæder.

    Svar
  87. Af J. Hanse n

    -

    Man kan kritisere Trump for meget – men hold jer nu til substansen.
    Skriver Stefani.

    Her må man vel erklære sig enig.
    At forholde sig til substansen, den slags bør der også være plads til.
    Selv i Berlingske.
    Men det ville nok være en stor hjælp for den yderste højrefløjs gentlemen, hvis bloggerne også forholdte sig til substansen.

    Svar
  88. Af J. Hanse n

    -

    Man kan kritisere Trump for meget – men hold jer nu til substansen.
    Skriver Stefani formanende.

    Her må man vel erklære sig enig.
    At forholde sig til substansen, den slags bør der også være plads til.
    Selv i Berlingske.
    Men det ville nok være en stor hjælp for den yderste højrefløjs gentlemen, hvis bloggerne også forholdte sig til substansen.

    Svar
  89. Af Johann Walizscki

    -

    @J. HANSE N – 23. FEBRUAR 2017 3:54
    Hansens indlæg holder sig lige netop ikke selv til substansen. I stedet nedkommer hr. Hansen med en meta-erklæring; altså en mening om hvorvidt andre holder sig til substansen eller ej.
    I skal gøre som jeg siger – ikke som jeg gør!
    Undskyld denne meta-erklæring om substansforhold.

    Svar
  90. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Bjørn Sørensen

    “Med Trump har vi fået et talerør mod hele den indbildte drømmeverden, som HC Andersen så elegant beskrev i Kejserens Nye Klæder.”

    Som jeg skrev tidligere, så er det kun despoter, der betragter pressen som fjender af staten. I totalitære stater og bananrepublikker bliver journalister likvideres eller fængslet.

    Den mulighed eksisterer i kke i USA – så Trump vil 100% sikkert tabe sin kamp mod medierne.

    Med hensyn til din henvisning til eventyrfortælleren H.C. Andersen, så er det Donald Trump, der opfinder nye, ikke-eksisterende facts. Han er hverken litterær eller velformulerende. Det er grunden til at han betragtes som en ren bullshitter – og de sidste meningmålinger viser da også klart, at det er ved at gå op for flertallet af den amerikanske befolkning.

    Bannon, som er hans ideologiske kompas ryger meget snart ned af brættet, sammen med Flynn og Conway.

    You can fool all the people some of the time…………….

    Svar
  91. Af Helge Nørager

    -

    Niels, der står altid en i kulissen som måske er endnu slemmere.

    Mød Deputy assistant to President Trump Sebastian Gorka, et navn som om få dage, sikkert også vil være landskendt i Danmark, ganske som dem du nævner.
    Læs lidt om ham. Hvis i tør.

    “https://www.washingtonpost.com/world/national-security/for-a-trump-adviser-an-odyssey-from-the-fringes-of-washington-to-the-center-of-power/2017/02/20/0a326260-f2cb-11e6-b9c9-e83fce42fb61_story.html?hpid=hp_hp-more-top-stories_gorka-0831pm%3Ahomepage%2Fstory&utm_term=.ce9dc0b32842#comments”

    Svar
  92. Af Niels Lemche

    -

    HELGE NØRAGER, siger denne Gorka Borka gorilla andet, end adskillige som Niels Larsen siger her: Slå dem alle ihjel!

    Med den retorik bliver det fire hårde år, mindst.

    Svar
  93. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Niels Lemche

    Jeg er en af de optimister, der tror, at Theresa May inviterede præsidenten på statsbesøg senere på året, fordi hun regnede med, at han var blevet afsat til den tid!

    Svar
  94. Af Bjørn Sørensen

    -

    @ Niels Juul Hansen

    Din opfattelse af Trump minder mig om hvordan looserne og the luvvies hylede op om at Ronald Reagan bare var en b-skuespiller og således incompetent til at være president.
    Reagans karriere inden han blev president var: B-skuespiller, formand for skuespillerforbundet, talsmand for General Electric, guvernør i Californien i to perioder.
    I dag regnes Reagan for at være en af landets bedste presidenter.
    Så pas på med at dømme folk inden de har vist hvad de duer til.

    Donald Trump er en street smart new yorker, succesrig byggematador, tv celebrity i The Apprentice og ejer af the Miss USA and Miss Universe skønhedskonkurrencer.
    Så her har vi en person med en varieret erfaring, som syntes at de tidligere dengsedrenge trængte til en kvalificeret udfordring.

    Så belav dig med lidt tålmodighed for det han står for er fremtiden ikke bare i USA men også Europa.
    For dengsedrengenes regimente skranter gudsjammerligt.

    Svar
  95. Af Niels Lemche

    -

    BJØRN SØRENSEN, for en gangs skyld helt enig. Jeg husker rapporten fra det første vestlige topmøde, Reagan deltog i, hvor selv den danske journalist måtte indrømme, at det var f…ns Reagan fik en supermand som Helmuth Schmidt til at ligne en gammel, træt mand. Det er vel nærmest kun Tom Clancy, der gav Reagan den ære, som tilkom ham. Nå, Clancy tilhørte jo heller ikke den ‘intellektuelle elite’ selv om han havde publiceret flere bøger end nogen af dem.

    Jeg er meget spændt på, hvad der sker, når Trump møder verden. Og jeg har hele tiden sagt og skrevet, at man skal give manden en chance. Lige nu tror jeg, at Putin spekulerer sig gul og grøn: Hvad er det nu for en mand, jeg støttede? Den samling hårde bananer, Trump indtil nu har samlet om sig, siger i hvert fald, at russeren ikke skal tro, at får alt for let spil.

    Svar
  96. Af - Niller

    -

    At drage en parallel mellem Trump og Reagan skal man nok være varsom med.
    Reagan stod bag en immigrations lov der gav amnesti til mere end tre millioner illegale immigranter.
    Det er ikke ligefrem de signaler man hører fra Trump – men tiden må vise om han bliver mere pragmatisk på dette område.

    Svar
  97. Af Niels Larsen

    -

    Enig i at Trump bør have en chance.

    Jeg tror dog ikke, at han bliver en ny Reagan, selvom det i højeste grad er tiltrængt.

    Men mindre kan også gøre det. Foreløbig har han da sat korrekt adresse på terroren: islam.

    Det er mere end nogen af de øvrige vestlige politikere tør.

    Svar
  98. Af Niels Lemche

    -

    NILLER, på et tidspunkt opdager man nok, at man slet ikke har råd til at fare frem mod immigranter, som de nationalkonservative forlanger det.

    Men på debet-siden finder man, at Reagan måske var den, der startede udhulingen af den amerikanske middelklasses levestandarter, plus at den forsømmelse af infrastrukturen, som Trump har sagt, at han vil bringe i orden, startede i Reagans tid. Så vidt jeg da har forstået.

    Svar
  99. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt er det 100% win win at sige pænt nej tak til immigranter, der er latinske analfabeter. Thi de vil under alle omstændigheder kun belaste statskassen – negativt !

    Svar
  100. Af Niels Lemche

    -

    JAN PETERSEN, nå du kan latin? Det var noget nyt. Hvad mener du egentlig med din dumme bemærkning: Latinske analfabeter?

    Svar
  101. Af Jan Petersen

    -

    Jeg forventer sådan set ikke, at en afdanket teologi fessor ved noget om vort latinske alfabet !

    Svar
  102. Af peter kocsis

    -

    NIELS LARSEN. “Det giver næsten samme antal pr. million indbyggere i hvert af landene, sååååå….

    Ca. 0,00003 i Sverige og ca. 0,00004 i USA.”

    Dine regne evner ligger på niveau med Twittlers. .J. HANSE N har gjort dig 100% til grin: ” Der er ca. 30 gange flere mennesker i USA end i Sverige.
    Og der begåes ca. 350 gange så mange mord i USA som i Sverige.”

    Svar
  103. Af peter kocsis

    -

    NIELS LARSEN. “Det giver næsten samme antal pr. million indbyggere i hvert af landene, sååååå….

    Ca. 0,00003 i Sverige og ca. 0,00004 i USA.”

    Dine regne evner ligger på niveau med Twittlers. .J. HANSE N har gjort dig 100% til grin endnu en gang ” Der er ca. 30 gange flere mennesker i USA end i Sverige.
    Og der begåes ca. 350 gange så mange mord i USA som i Sverige.”

    Svar
  104. Af Niels Lemche

    -

    JAN PETERSEN,

    “der er latinske analfabeter”

    jo, det var da en af mulighederne, at det refererede til alfabetet, men i betragtning af, at amerikanerne kalder indvandrerne fra Latinamerika for ‘ladinos’, så kunne det også være en etnisk term. Det kunne nu også være dem, der ikke kan læses latin, hvilket der i dag er meget få, der kan..

    Egentlig gjorde jeg bare lidt grin med din sproglige uformåenhed. Og du trampede i fælden. selvfølgelig. Føler du dig bare en lille smule til grin?

    Lidt af samme standard som Dan Quayle, der troede, at man talte latin i Latinamerika.

    Svar
  105. Af Niels Lemche

    -

    JAN PETERSEN,

    “der er latinske analfabeter”

    jo, det var da en af mulighederne, at det refererede til alfabetet, men i betragtning af, at amerikanerne kalder indvandrerne fra Latinamerika for ‘ladinos’, så kunne det også være en etnisk term. Det kunne nu også være dem, der ikke kan læses latin, hvilket der i dag er meget få, der kan..

    Egentlig gjorde jeg bare lidt grin med din sproglige uformåenhed. Og du trampede i fælden. selvfølgelig. Føler du dig bare en lille smule til grin?

    Lidt af samme standard som Dan Quayle, der troede, at man talte latin i Latinamerika.

    Svar
  106. Af j nielsen

    -

    “Jeg forventer sådan set ikke, at en afdanket teologi fessor ved noget om vort latinske alfabet !”

    Dansk er et af de få lande hvor betegnelsen “professor” med eller uden pro-, i daglig tale er nedsættende. I øvrigt skal teologifessor i ét ord. Som ethvert barn bør lære i skolen er det kun russiske agenter og landsforrædere, der skriver “teologi fessor” i to ord.

    ps.
    Hvis man vil vide noget om det latinske alfabet, og om andre alfabeter, så er Sv. Aa. Andersens bog “Alfabetets Gaader” spændende læsning: Efter hukommelsen:

    Alfabetet har ikke altid været så langt. Man kan finde 11 tegn, oprindeligt fra Fønikien, som efterhånden er spaltet ud i flere alfabeter (græsk, latin, runer, cyrillisk) og flere tegn. Sådan er C/G det samme basistegn,. Det er A/F også.

    Hvert bogstav i alfabetet er oprindeligt et navneord. Bogstavet betyder noget, I dag er det på dansk kun J og Z der stadig har karakterer af ord; resten er forkortet til ukendelighed.

    Hvert bogstav er også en tegning. Det forestiller det det betyder. I dag er alfabetet fonetisk, altså lydskrift. Det har det formentlig ikke altid været.

    A, det græske alfa, og det nordiske F, forestiller et dyrehoved med to horn. Det første bogstav står for det vigtigste i livet: husdyrene, fæ. Tegnet står også for oprindelsen, avlsdyret. Alfa er alfaderen, faderen er vædderen, som er Wotan – altså Odin, som igen er alfaderen.

    Det næste tegn, B eller beta, står for boligen. Det sted man sover, jf. bed/Bett på hhv. engelsk og tysk.

    Specielt påfaldende synes jeg det græske theta er. Også det bogstav/ord findes næsten uændret på tysk (Tod) og på engelsk (death). Theta er tegnet for død, og det er en tegning af et lukket øje.

    Sov godt.

    Svar
  107. Af Jan Petersen

    -

    Lemche, du ved jo meget vel, hvad jeg mener med – latinske analfabeter. I øvrigt ville en dansk immigrant i et land i Mellemøsten være ligeså ilde stedt. Kender man end ikke til landets alfabet, skrifttegn eller hvad du vil kalde det, er chancen på arbejdsmarkedet nok lig nul !

    Svar
  108. Af Niels Lemche

    -

    JAN PETERSEN, ja, det sidste har du helt ret i. Men så vanskeligt er det nu ikke at lære det. Som en sagde, dengang jeg lærte russisk, jamen, er alfabetet i frygtelig vanskeligt at lære? Jeg svarede bare, at hvis man allerede giver op ved alfabetet, skal man holde sig langt væk. Jeg har måttet lære et hav af alfabeter i min tid. Det vanskeligste har nok været kileskrift. Men vil man lære et spog, må man jo også lære det alfabet, det skrevet på.

    Svar
  109. Af P Christensen

    -

    Så er der breaking news på DRs tekst tv:
    “DK instruktør fordømmer Trumps USA”

    Hvad skulle den stakkels pøbel dog gøre og mene
    uden alle de vise mænd og ikke mindst deres formidlere?

    Svar
  110. Af r. vangkilde

    -

    TRUMP ELLER KLODS HANS, – eller havde H. C. Andersen også næse for ret og vrang i politik.
    ELLER, når enhver idiot har forstand på politik, eller var det derfor vi fik demokratiet, hvor der skal tre personer til et flertal (opposition).

    Svar
  111. Af Jorn D.

    -

    Medierne forbigår som forventet, at henvisningen var til de svenske indvandrings-problem-benægtere
    og
    som Mr Trump sagde under undsættelsestalen: “Det handler om folket ikke om eliten”
    for
    i Sverige skjuler de problemer, som indvandringen har medbragt og de svenske myndigheder dækker over etniciteten på sexforbrydere i lande og antallet af overgreb og ulovlig våbenbrug er steget markant i den periode, hvor Sverige har taget imod flygtninge.
    ja
    hele Trump’s kampagne var og er en advarsel imod tyske og svenske tilstande
    der
    ud over multi kulti koster kassen kaos. indebærer høj risiko for terror
    men
    da fremmede muslimske nationer som Saudi Arabien og Qatar, samt mange jødiske
    økonomiske spekulations firmaer havde investeret milliarder i Clinton som Præsident

    de er stærkt utilfredse med Trump og beder deres medier fortsætte forfølgelsen af Trump
    og
    det er tydeligt, at de fleste danske medier åbenbart også følger trop styret af Israel
    og
    kalder det en “rolig svensk” dag og overser de sædvanlige 30 til 40 bilafbrændinger

    ironi.mus

    Svar
  112. Af Jorn D.

    -

    Medierne forbigår som forventet, at henvisningen var til de svenske indvandrings-problem-benægtere
    og
    som Mr Trump sagde under indsættelses talen: “Det handler om folket ikke om eliten”
    for
    i Sverige skjuler de problemer, som indvandringen har medbragt og de svenske myndigheder dækker over etniciteten på sexforbrydere i lande og antallet af overgreb og ulovlig våbenbrug er steget markant i den periode, hvor Sverige har taget imod flygtninge.
    ja
    hele Trump’s kampagne var og er en advarsel imod tyske og svenske tilstande
    der
    ud over multi kulti koster kassen kaos. jo indebærer høj risiko for terror
    men
    da fremmede muslimske nationer som Saudi Arabien og Qatar, samt mange jødiske
    økonomiske spekulations firmaer havde investeret milliarder i Clinton som Præsident

    de er stærkt utilfredse med Trump og beder deres medier fortsætte forfølgelsen af Trump
    og
    det er tydeligt, at de fleste danske medier åbenbart også følger trop styret af Israel
    og
    kalder det en “rolig svensk” dag og overser de sædvanlige 30 til 40 bilafbrændinger

    ironi.mus

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info