Sluk for Matador

Af Jesper Holm Frederiksen 106

Snart skal Matador rulle over skærmen på Danmarks Radio igen. Ingen ved vel for hvilken gang. Serien har en usammenlignelig position i dansk tv-historie. Intet stykke danskproduceret tv-underholdning kan næppe hævdes at kunne konkurrere med Matador (Olsen Banden, måske), og på trods af, at serien kører for Gud ved hvilken gang, og at vi har kunnet købe hele DVD-boksen i et årti, kommer den med garanti alligevel til at trække over en million seere for hvert afsnit. Den er elsket at danskerne, på alle måder. Ja, den er faktisk så fast et referencepunkt for os, at statsminister Lars Løkke Rasmussen henviste til Matador i sin nytårstale​ for at legitimere sine besparelser – de skulle gavne hårdtarbejdende tyende som Laura, og hende kan man jo kun elske.

Vi elsker den, fordi den er hyggelig, og fordi den skildrer en tid og et samfund, som vores bedsteforældre levede i – før den vestlige verden begik åndeligt og intellektuelt harikiri. En vidunderlig tid, hvor der fandtes to køn, som havde forventninger til hinanden. En bøsse var noget, man skød fasaner med. Et samfund, hvor vi hver især havde vores roller at spille, som man ganske vist kunne slide sig ud af, bevares, men hvor man satte en ære i at udføre sine pligter loyalt, for sit lokalsamfund, sit land og for Gud. Det burde jo på alle måder være et hæderligt og opbyggeligt ærinde at skildre den tid og det samfund.

Men sagen er blot den, at Matador latterliggør og håner de traditionelle og kulturelle sædvaner. Lise Nørgaard ville gøre op med hele den verden, hvis ikke ligefrem omstyrte det samfund, og derfor er Matador en revolutionær serie – pakket ind i hygge.
Alle de farverige og elskelige karakterer bruges i et stormløb mod al kristen moral, tradition og kultur. Den promoverer abort, homoseksualitet og familiens opløsning. Det bliver ikke mere kulturradikalt. Kristendommen vises kun igennem den strenge, indremissionske faster Anna, og hende vil ingen naturligvis associeres med.
De familier, der forsvarer samfundets herskende orden, naturligvis med bankdirektør Varnæs’ familie i centrum, skildres notorisk som kedelige, arrogante, utaknemmelige mennesker med en slet moral, mens de to progressive personer i deres omgangskreds, Elisabeth og doktor Hansen, på alle måder er sympatiske, dannede og eftertænksomme, radikale helgener.

Skildres det i serien, hvordan medlemmer af Konservativ Ungdom gik massivt ind i modstandskampen og 50 unge KUere blev henrettet af tyskerne og flere hundrede måtte gå under jorden? Nej, KU skildres som overfaldsmænd. Til gengæld skildres den radikale (Gud hjælpe mig!) doktor Hansen som modstandsmand. En radikal modstandsmand er ligeså stort et fantasifoster som en enhjørning, mens de ungkonservatives store offer i modstandskampen er aldeles veldokumenteret – tag blot et besøg på Frihedsmuseet.

Til Fru Fernando Møhges 100 års fødselsdag, hvor selskabet må erkende, at fødselaren måske i virkeligheden kun er 90 år og derfor får stakkels Laura til at ændre lagkagens pynt, kun for at bede om at få pynten ændret tilbage til 100 år, da Fru Fernando Møhge modtager et kongeligt telegram, udbryder Maude til Elisabeth “For Guds skyld, Elisabeth”, hvortil den frelste søster ironisk svarer “ja, og for kongen og for fædrelandet”, men dog alligevel accepterer ikke at sladre om den komiske affære. Den scene, blandt mange andre, er én stor latterliggørelse af alt, hvad denne traditionsbundne familie støtter og hele den eksisterende samfundsorden.

Den yderste venstrefløj går bestemt heller ikke fri. Røde bliver i løbet af serien mere og mere usympatisk og ender med at omsorgssvigte sin søn i en sådan grad, at barnet næsten mister livet, da han falder i branddammen. Røde skildres som en person, der er så ideologisk forblændet og optaget af sit politiske engagement, at han svigter sine nærmeste og end ikke vil acceptere, at den gode​ Agnes’ ønske om at tjene sine egne penge i sin lille virksomhed.

Matador er god underholdning, bevares, men den er også oikofobisk og kulturnedbrydende, og det har vi bestemt ikke brug for i disse år, hvor vi igen lever i en brydningstid. Vi har brug for opbyggelige fortællinger om vores fælles arv.

 

106 kommentarer RSS

  1. Af Niels Peter Lemche

    -

    JESPER HOLM FREDERIKSEN, du nævner kun Olsen-banden en passant; men du kunne jo sikkert skrive det samme om den serie. Og selvfølgelig har du ret; men det er også sådan, danskerne som flest gerne vil se sig selv. Det er selvfølgelig også symptomatisk, at den klareste fejl i serien er anvendelsen af en forkert salmebog i forbindelse med Lauras medalje.

    Men at anbefale et besøg i frihedsmuseet, det er nu lige stærkt nok. Så vidt jeg forstår, er museet under genopbygning efter branden i 2013. Det siger hjemmesiden i hvert fald. Så du skulle nok tilføje: “Når det åbnes igen”!

    Men hvorfor skulle der ikke være radikale blandt modstandfolkene? Der er/var også radikale medlemmer af hjemmeværnet. Jeg har kendt flere, selv om partiet som sådan mest arbejdede på at få det nedlagt..

    Svar
  2. Af Johann Walizscki

    -

    Med henvisning til de mange katastrofale offentlige IT projekter : Sluk for Datamord.

    Svar
  3. Af Orla Guude

    -

    @NIELS PETER LEMCHE – 31. MARTS 2017 16:07
    Terroristen kaprede en jumbojet fuld af medlemmer af det radikale venstre. Han truede med at løslade en af dem hver time, hvis han krav ikke blev opfyldt …

    Svar
  4. Af P Christensen

    -

    Samarbejdspolitikkens fader, Erik Scavenius, var jo Radikal, også selv om han meldte sig
    ud af partiet i 1932.
    På samme vis har partiet RV til dato fortsat med frit at lade besættelsesmagter rende ind over landegrænse til Danmark, det være sig ideologien islam eller Sovjetstatens afløser, EU, og løbende lade dem fratage os væsentlige dele af vor frihed

    Svar
  5. Af Christian Lyng

    -

    Husk nu på at det var John Christmas Møller der forbød uniformeringen af KU, idet Konservativ Ungdom og deres gymnasie- og studenterorganisationer i mellemkrigstidens var den største antiparlamentariske og antidemokratiske bevægelse i Danmark, der med deres korps af olivengrønne uniformer, ride-støvler og skrårem, og ikke mindst navnet stormtropperne var stærkt inspireret af de antidemokratiske kræfter sydfra. John Christmas Møller var det eneste lys hos de konservative, der tog afstand fra den antiparlamentariske og antidemokratiske tankegange som mange konservative gerne så i en ‘dansk’ Gud-Konge-Fædreland sammenhæng.

    Svar
  6. Af Niels Peter Lemche

    -

    ORLA GUUDE, den kunne jeg ikke have fundet på bedre selv!

    Svar
  7. Af Søren Rasmussen

    -

    Vi har i Danmark udklækket en lille og perverteret paria bevægelse af mennesker, der primært er drevet af sociale mindreværdskomplekser – og som til stadighed (med alle midler) forsøger at promovere den/deres ego på bekostning af andre Danske samfundsborgere.

    Bevægelsen er dybt afhængig af (som en pariaorganisme) at klæbe sig til og nasse på en større og folkelig velfunderet bevægelse/politisk parti for at overleve på længere sigt.

    Bevægelsen/dette Danske politiske parti veg ikke tilbage for at inddrage og samarbejde med den nazistiske bevægelse i Tyskland via de tætte forbindelser til sin søsterbevægelse i nazityskland.

    Denne bevægelse har siden dens stiftelse systematisk og helt bevidst skadet Danmark og vores Folk – og fortsætter ufortrødent med sin samfundsskadelige virksomhed.

    Dens tilhængere er let genkendelige – disse individer forsøger altid at fremtræde bedrevidende og moraliserende – og vil altid forsøge at relativere alting – specielt hvis de bliver pressede i en diskussion.

    Måske det radiGALE venstre tiltrækker asociale og mentalt forstyrrede mennesker i vores samfund – der er meget der tyder på det.

    Svar
  8. Af Finn Bjerrehave

    -

    Aldrig seet Matador, født i Kbvh 1946, og syntes serien ikke havde interesse for min årgang, og forstår stadig ikke interessen, nemlig for udviklingen i provinsen før nogen blev født.
    Huset på Christianshavn ok. Finn Vig

    Svar
  9. Af Michael Ruge

    -

    Vrøvl! … OK … jeg måtte slå “oikofobisk” op for at se, at det var vrøvl.
    Matador er en serie, der elsker Danmark, en serie, der viser hvor forskellige vi er indenfor rammen at være danske og en serie, der viser, at vi aldrig gror fast, men udvikler os løbende – og i øvrigt ville være i stand til at gøre det uden fremmed, kulturel indvandring i større målestok.
    Og med hensyn til den radikale modstandsmand, så har du sikkert ret i din generelle vurdering, men mon ikke man kunne finde en enkelt eller to?! Og er pointen i hele den historie ikke, at selv den bedsteborgerlige, neurotiske Maude er klar til at redde et menneske, hun har relation til, nå det virkelig gælder?!

    Svar
  10. Af Niels Juul Hansen

    -

    Kære Jesper Holm Frederiksen,

    Jeg har ikke fået set alle afsnit af Matador, men at kalde den oikofobisk og kulturnedbrydende er fuldkommen hysterisk.

    Matador er ren fiktion og ren underholdning. Den store popularitet skyldes en dygtig manuskriptforfatter og vores allerbedste skuespillere. Den skildrer livet i en mellemstor købstad, og grunden til at mange godt kan lide serien er, at man har skåret alle rollerne ud i pap, hvilket naturligvis gør dem genkendelige og stereotype, så alle kan følge med. Det jeg har set af serien er fuldt på højde med gode udenlandske serier.

    Det er muligt at du har et problem med ‘udstillingen’ af de støvleklædte KU’er, men det problem ville du have uanset om vi havde Matador eller ej. Det har partiet måtte leve med siden 30’erne, og vil formodentlig altid føles lidt som ‘en sten i skoen’.

    Op med humøret. Alle partier har lig i lasten.

    Svar
  11. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    De kulturradikales ufatteligt grove hykleri under og efter Anden Verdenskrig eksemplificeres vel bedst af Ole Wivel, der opfordrede en meget nær ven til at blive SS’er, og tage til Østfronten i Rusland, for at deltage i massemyrderierne på jøder.

    Wivels kulturradikale venner og familie gjorde – og gør stadig – alt for, at dække over, at Wivel beundrede Hitler og opfordrede en ven til at deltage i SS’s massakrer. Rifbjerg “forsvarede” sin ven, Wivel, til det sidste, mod at sandheden, om Wivels sympati for nazisterne midt under krigen, kom frem.

    Før og under 2. verdenskrig var Wivel med i den nazistiske gruppe Ringen, der også talte Louisiana-grundlægger Knud W. Jensen og den østrigske nazist Fritz Waschnitius.

    I vore dage forsvarer Det Radikale Venstre og det kulturradikale segment også vor tids farligste antidemokrater og jødehadere – de fundamentalistiske islamister.

    Man forledes næsten til, at tro, at kulturradikale ikke rigtig bryder sig om jøder, fordi de konsekvent sympatiserer med morderiske, totalitære jødehadere – først nazisterne og i vor tid; de fundamentalistiske islamister.

    Svar
  12. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Jesper Holm Frederiksen

    forts.

    Med hensyn til de forskellige roller, så kunne man, hvis man vil gå i detaljer, kritisere serien for at vise grisehandleren som stor antinazist. Hvis nogen i den grad er blevet kritiseret for samarbejde under besættelsen, så er det grisehandere/venstresvinebønder.

    Det gør da ikke Buster Larsen mindre underholdende.

    Svar
  13. Af J. Hanse n

    -

    Men sagen er blot den, at Matador latterliggør og håner de traditionelle og kulturelle sædvaner.
    Skriver bloggeren.

    Har aldrig set serien.
    Men hvis den håner alle traditionelle og kulturelle sædvaner så må den vel have visse kvaliteter.
    Og de konservative før og under Anden Verdenskrig er så absolut værd at håne.
    Bloggeren har da ret i at nogle få konservative kom i modstandsbevægelsen.
    Men de fleste konservative samarbejdede med nazisterne.
    Og mange af dem marcherede i gaderne i smukke uniformer.

    Svar
  14. Af Jan Petersen

    -

    TV-serien Matador er en tidsepoke i Danmarks historien fortalt på billedsprog, og netop derfor en den så populær. Helt ærligt, Matador er en fantastisk god fortælling. Men set – i bagklogskabens klare lys – er det da også helt åbenlyst for enhver, at Matador fortælles på basis af én bestemt “politisk korrekt vinkling” af historien. Hvem skal seerne vise sympati for, og hvem skal de helst have antipati mod . . . !

    I øvrigt virker dagens strøm af politisk korrekt vinklede mainstream media nyheder efter helt samme recept. Det kaldes på fagsprog for social engineering (manipulation), som er lidt nemmere at forstå end ordet – ”oikofobi” – en sproglig nydannelse fra de oldgræske ord for en patologisk angst eller afsky (fobi) ved hjemstavnen (oikos).

    Svar
  15. Af Orla Guude

    -

    Hvis en radikaler skal have en eller anden idiot til at gøre alting for sig, kan han jo lige så godt gøre det selv.
    En radikaler er en person uden relevant uddannelse, som man har lært at give svar, men ikke at stille spørgsmål.
    Forholdet mellem de radikale og danskerne er som et had-kærlighedsforhold – bare uden kærlighed.

    Svar
  16. Af Niels Kjær

    -

    Netop afdøde modstandsmand Jørgen Kieler udtaler i samtalebogen “Før jeg siger farvel”, “jeg har ledt efter radikale inden for modstandsbevægelsen, der var ikke mange”.Så bloggeren kan have ret i, at det forekommer noget fantasifuldt, at fremstille den radikale dr. Hansen som modstandsmand.

    Svar
  17. Af Lars Næsbye Christensen

    -

    Nu er jeg godt snart træt af påstanden om at radikale modstandsfolk ikke fandtes.
    Min morfar, Hans Carl Næsbye Larsen, var modstandsmand og aktiv radikal, og var f.eks. ophavsmand til navnet på bladet Radikal Dialog.
    Hans maskinskrevne erindringer fra tiden under og efter krigen er at finde på Københavns Stadarkiv, og et uddrag er endda på nettet: http://www.kbharkiv.dk/index.php?option=com_erindringer&controller=object&Itemid=462&task=viewMemory&id=10556&limitstart=0

    Svar
  18. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Skulle der komme en film, der havde fuld støtte af den reaktionære konservatisme og som var værd at se, så ville den være endnu sjældnere end en flok enhjørninger. Så hellere Matador – igen. Der er realisme en egenskab, som nationalkonservatismen aldrig har accepteret.

    Svar
  19. Af Niels Peter Lemche

    -

    Matador er hyggelig. Det er en hyggelig skildring af dansk historie i mellemkrigstiden og under og lige efter Den 2. Verdenskrig. Den vil fortælle sin historie, og det kan man acceptere eller lade være. Man kan gå efter Lise Nørgaard, men skal bestemt huske, hvem der instruerede serien, og hvad Balling ellers lavede. Det er en tid og en måde at fremstille på, som måske, måske ikke siger unge mennesker i dag noget.

    Man kunne fristes til at sige: Fred med den!

    Som tidsskildring er den pæredansk, men langtfra på niveau med den ikke meget senere tyske Heimat. Den mangler fuldstændig den ironi, som var et dominerende led i Heimat. Men når jeg tænker tilbage, som var ironi vist ikke Ballings stærkeste side.

    Svar
  20. Af Maria Due

    -

    Jeg har altid betragtet “Matador” som en slags folkekomedie, hvor det for danske film uundgåelige socialdemokratiske præg har fået en radikal drejning. Bevares hyggelig men persongalleriet har noget kliche- og klovneagtigt over sig. Der findes gamle danske film med krigen som emne, som tager danskerne anderledes alvorligt. I øjeblikket er alt ved at forsvinde i et selvoptaget og udueligt kaos.

    Svar
  21. Af Helge Nørager

    -

    Kors det er fiktion….

    Matador er en tv serie, opdigtet fra start til slut, forgår i en fiktiv provinsby.

    Samtidshistorie, har det ikke en skid at gøre med, det er lørdagsunderholdning for hoben.

    Og at gøre det til noget som helst andet er ren Donald Trump, totalt mangel på virkeligheds sans.

    Læs en bog, der er mange som er ægte beskrivelser af fortiden, med kildehenvisninger osv.

    Svar
  22. Af Jan Petersen

    -

    i øvrigt er jeg meget enig i, at Matador er fiktion. Problemet er blot, at fiktioner – fortalt i billedsprog – ofte udlægges . . . til de rent billedsprogede . . . som virkelighed. Følg lidt med i daglig MSM propaganda og se, hvordan verden anno 2017 vinkles efter politisk korrekthed!

    Svar
  23. Af j pe

    -

    Nu er det jo altid let at være bagklog. Først og midt i trediverne var kun få klar over hvilken satan hit ler var. Tilsyneladende hjalp han millioner af fattige, arbejdsløse og sultne tyskere. Der er mere grund til at bebrejde det danske konservative parti for dets mange svigt 1960 til 2017. Forøvrigt, hvad med dem som idag hilser de invaderende islamister velkommen til Europa? Hvor meget bedre og klogere er de egentlig end tredivernes naivister?

    Svar
  24. Af Søren Jessen

    -

    Med hensyn til de radikale og modstanden. Blandt de tre første Frit Danmark-folk, der blev arresteret af tyskerne var en radikal: Otto Prytz.
    Fra 1933 til 1940 var den radikale Politiken den avis der hyppigst blev forbudt i Tyskland..
    Den første protest fra Nazi-Tyskland på grund af en avisartikel gjaldt Politiken allerede i Marts 1933.
    I den forbindelse skrev den konservative Jydske Tidende:” Vor forelskelse i parlamentarismen er ikke så stærk, at vi mener den berettiger til at kritisere et andet lands regering”.
    I 1934 skrev samme avis:” Når parlamentarikerne har ødelagt et land økonomisk og moralsk, er der brug for en stærk mand til genopretningen.”
    Noget lignende har radikale aldrig sagt eller skrevet offentligt.

    Svar
  25. Af j pe

    -

    En invasion, en ny besættelse er i gang. Det kan kraftigt tilrådes at se you tube om merkels migrant krise. Se også snaphanen og den korte hvis du/I vil undgå at synke ned i det totale samfundshelvede som nutidens betonfeminister og banditter i habitter planlægger og forbereder.

    Svar
  26. Af Maria Due

    -

    Læs selv Snaphanen: Sverige er faldet, Grækenland er faldet, Canada er faldet osv. På det site dyrkes nederlaget og “helte”, og dommedag er for længst i gang. Kildekritik findes ikke, intet er for dumt.

    Svar
  27. Af Per Torbensen

    -

    Citat”Og 50 unge Kuere blev henrettet af tyskerne og flere hundrede måtte gå under jorden.”citat slut.
    Hvilke kilde henvisninger referer De til ?

    M.v.h. Per Torbensen.

    Svar
  28. Af Per Torbensen

    -

    refererer –

    Svar
  29. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt typisk – man kan sidde og ævle om et eller andet ligegyldig ævl fra WW2 – og anno 2017 blive taget i røven efter noder af ren politisk svindel, humbug og bedrag. Det sidste staves i øvrigt – asyl/flygtninge!

    Svar
  30. Af j pe

    -

    Ja, “Matador” er radikal propaganda camoufleret som underholdning. Er 23.32 skrevet af m due? Er due virkelig helt ude af stand til at forstå hvad der foregår i EU, Sverige, Frankrig, England, Tyskland, Grækenland og Danmark? Er due selv radikal multi-kulti fan?

    Svar
  31. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt er duoen Lise Nørgaard og Erik Balling vel bare et par elever af duoen Goebbels og Riefenstahl i, hvordan man omsætter . . . enhver tids politisk korrekt populisme . . . til ren billedsprog. Det billedsprogede publikum hopper i – med begge ben solidt plantet i den blå luft – hver gang . . . selv anno 2017!

    Svar
  32. Af den hvide pimpernel

    -

    Et indlæg om kultur/overdødelighed/underligheder på vores hospitaler ((pga. “reformer” og lægefejl mv.)) er sendt til “frihedssocialisternes” blog om sex-diskrimination etc. Vi må vente og se om det er kommet på i morgen lørdag)

    Svar
  33. Af Per Torbensen

    -

    Duoen Lise Nørgaard og Erik Balling er i en boldgade,som kan betegnes bredt som folkekomedie ,fint med det.
    Riefenstahl har intet med folkekomedie at gøre og slet ikke Goebbels som Riefenstahl foruden havde mange problemer med under sit arbejde med sine forøvrige fantastiske fotografiske iscenesættelser og optagelser,gør nu ikke begrebet som er oppe i tiden”populisme” til almen forklarings modul for alle livets aspekter ,der er dybere lag som blandt andet underbevidstheden som ophobning af oplevede oplevelser ,som grundfæster sig forskelligt .

    Svar
  34. Af Mikkel Mus

    -

    De unge KU-ere fra før krigen. I deres grønne skjorter, ridebukser, ridestøvler, skrårem, og sorte armbind med hvidt KU.
    Jeg dømmer dem ikke. Det var en tid, hvor alle gerne ville gå i uniformer.
    Nogle af dem gik senere ind i modstandbevægelsen, det er rigtigt. Andre gjorde karriere som tysk soldat, før de også gik ind som aktive i samme modstandsbevægelse.
    Så modstandsbevægelsen kan levere meget varierede historier.

    Men at gå på frihedsmuseet for at opleve den tid er ikke aktuelt. Vi er nogle, der har opdaget, det brændte for nogle år siden, og i dag er erstattet af en græsplæne.

    Så Matador kan for min skyld godt have en radikal modstandsmand. Han er lige så sandsynlig som en bankdirektørfrue, eller en bondekone, der hjælper tyske og jødiske flygtninge til Sverige.

    Det er fiktion, og det er underholdende. Det er fint nok.

    Svar
  35. Af J. Hanse n

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 31. MARTS 2017 21:07
    “Men når jeg tænker tilbage, som var ironi vist ikke Ballings stærkeste side.”

    SS Martha var ret ironisk.
    For dem som kender rederi branchen.

    Svar
  36. Af Niels Larsen

    -

    Hvis man vi have en historisk korrekt fremstilling af tiden mellem 1928 og 1946 her i landet, så er det nok ikke lige Matador, man skal kaste sig over.

    Matador er intet andet end en folkekomedier med et jammerligt rød-radikalt tilsnit. Seværdig, bevar os, men historisk korrekt er serien bestemt ikke.

    Svar
  37. Af J. Hanse n

    -

    Man kan godt undre sig lidt over, at en konservativ som Jesper Holm Frederiksen igen og igen roder op i de konservatives skumle og sorte fortid.
    Før og under Anden Verdenskrig.
    Han må være meget naiv.

    Svar
  38. Af j pe

    -

    Også lige nu foregår der skumle og sorte ting. Især i Sverige og Tyskland, men også i Danmark hvor partierne sælger ud af arvesølvet, det danske folks fælles værdier. Som er blevet betalt af skatteyderne. Men nu finder regeringen det smart og opportunt at forære vores infrastruktur og kultur væk til Sverige, Saudiarabien, EU og ikke mindst migranterne. (postvæsnet, serum- og vaccinefabrikken, velfærdssystemet og diverse fabrikker og arbejdspladser osv., osv. Massefyringer er på vej mange steder)

    Svar
  39. Af j pe

    -

    I Danmark har de radikale og skabsradikale partier travlt med at angribe familierne, mændene, danskheden og den velfærd og civilisation vi har bygget op. Med løgn, propaganda, tvang og lokkemad skal familierne opløses og splittes, og børnene overgives til statsopdragelse. Mændene skal nedgøres og ydmyges. Skilsmisserekorderne viser at vi er på rette vej. Danmark skal nedlægges/afskaffes og civilisationen udskiftes med tyranni, barbari og elendighed. Sverige viser vejen. Se snaphanen og den korte.

    Svar
  40. Af Niels Larsen

    -

    @ j pe

    Ingen tvivl om, at de siddende politikere begår endnu større forræderi end politikerne gjorde op til og efter 9. april 1940.

    At de tillader folkevandringens følger at ødelægge landet indefra bør bedømmes som højforræderi.

    Svar
  41. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Man forstår godt at unge reaktionære konservative er utilfredse med Matador, der helt undlader at fortælle om partiets indsats på østfronten, hvor man organiserede danske frikorps, der side om side med SS – under tyske faner – ryddede landsbyer for indbyggere og sendte dem på flugt østpå – undtagen kommunister og jøder. De blev sendt til Auschwitz.

    Partiet er naturligvis stadig stolt af sin antikommunistiske indsats, der siden af dem selv er blevet berømmet for en effektivitet og kvalitet, der overgik Waffen SS.

    Ganske vist lykkedes det ikke at fjerne eller besejre USSR, men man kæmper stolt videre, som om kommunismen stadig lever. Putin har været kommunist og kan sagtens udfylde rollen som nationalkonservatismens svorne fjende. Kampen for idealerne kan gå videre.

    Krigen kan fortsætte.

    Svar
  42. Af j pe

    -

    Det var da ikke de konservative der organiserede den militære indsats på østfronten med bl.a. danske frikorps, det var da tyskerne. Hit ler og Stalin var iøvrigt begge djævle og uhyrer i menneskeskikkelse.

    Svar
  43. Af j pe

    -

    Forsøger Tyskland nu via EU at opbygge “das vierte reich”? Se merkels migrant krise på you tube, one year on/ what next. (iflg. snaphanen er en guerillakrig mod svenskerne gået i gang)

    Svar
  44. Af jan ulrik friis

    -

    Tilsyneladende kender de fleste danske denne komedie, det tragiskt naturligvis at dennegang genudsendes Matador her midt i undergangen for vores danske folk, undergangen for nationalstaten Danmark!

    Samfundet omkring os forvandles nu i middelalderlige tilstande af vold – død – terror, danskerne vores danske værdier trædes under fode, civilisationens frie fald ud over afgrunden!

    Danskerne kender indholdet ord for ord, chancen derfor dennegang at sende Matador baglæns, for at illustrerer vores samfund udenfor også gået i baggear, i sindsyge i multi-kulti vanvid, time for time, mere og mere primitive middelalderlige tilstande, rå vold, anarki og rygende ruiner forude, den forestående etnisk udrensning af det danske folk!

    Dette opium for folket at ikke vide hvorfor vi genser Matador, vi genser det bare!
    Kald det radikalisering om du vil, men måske en eller anden vågner op: “At der er sku’da’ noget galt her!” om vi sender og genudsender samtlige afsnit baglæns, ja hele sendefladen, baglæns indtil vores danske samfundet udenfor igen er bragt iorden, til vi igen kommer på ret kurs, at danskerne selv et fremtidshåb en fremtid i Danmark.

    Vi man ikke tillade os at kun passivt se til, hvordan Danmark, danskerne nu for evigt forsvinder i et multi-kulti helvede!

    Vemodigheden har nu også sneget sig ind i Matator, at de folkelige skuespillere dennegang set igennem tårer, for nu ser vi et slut for Danmark, et endeligt slut det danske folk, end ikke heltemodigt, men forsvinder i sindsyge, at vi gør klogest i at glemme!

    Svar
  45. Af jan ulrik friis

    -

    ………….cirka 11:03 i filter…………..

    Svar
  46. Af Birger Nielsen

    -

    Ren aprilsnar
    Sikke dog en gang efterrationaliseret vrøvl fra stort set alle debattører.
    MATADOR er en da en fortræffelig TV-serie, med en lang række af de bedste danske skuespillere, en evig aktuel “Danmarkshistorie”, populær uden at være plat.

    Om den skal sendes igen nu for 8. gang, kan man stille spørgsmål ved, men hvorfor dog pludselig denne absurde kritik af en for mig at se fortræffelig dramaserie, når man tænker på, hvor mange elendigheder der vises i den bedste sendetid.

    Der er da en masse passende politisk ironi, som også andre debattører nævner, samt en naturlig kritik overfor religion, hvilket er befriende.

    Det er vel efterhånden de fleste velbegavede mennesker, som ikke mere tror på guder, engle, profeter, frelsere, samt diverse mysterier og oldtidslegender.

    Svar
  47. Af den hvide pimpernel

    -

    På frihedssocialisternes blog kan man nu læse om UHYGGELIGE OG SKANDALØSE TILSTANDE i hospitalsvæsnet.

    Svar
  48. Af den hvide pimpernel

    -

    På frihedssocialisternes blog kan man nu læse om UHYGGELIGE OG SKANDALØSE TILSTANDE i hospitalsvæsnet. Patienter og pårørende pines og plages uden grund og helt unødvendigt.

    Svar
  49. Af Maria Due

    -

    “Sikke dog en gang efterrationaliseret vrøvl fra stort set alle debattører.”

    Nej, det er ikke efterrationalisering fra min side, for jeg husker, hvor irriteret jeg var efter at have set det første afsnit og tænkte: åh nej. nu igen!

    Samtlige af seriens mænd bortset fra obersten, der latterliggøres til det yderste, er nogle skvat, og der er heller ikke meget liv i heltinderne Ingeborg og Elisabeth. Kommunisten er en hensynsløs egoist og hustyran, og hvad der har fået Katrine til at gifte sig med det fjog til grisehandleren, er ikke godt at vide. Sexappeal?

    Bortset fra obersten synes jeg, at den mest morsomme er Jørgens kone fra Aarhus, som taler det uforfalskede og slagkraftige lavårhusianske, der taltes i det kvarter, hvor Ellen Winthers far havde sin købmandsbutik, men det ved københavnere jo ikke .Hende er der liv i på den livskraftige måde, så hun røg hurtigt ud af serien. Ligesom Gustav. Hvad Gustav angår, ville hans derangerede tilstand efter slagsmålet have skabt rungende latter i mine bedsteforældres hjem, hvor der var fire sønner. Ikke fordi de var konservative, men fordi unge mænd ikke skal være dydsdragoner. Han havde fået en cognac. og var dermed blevet budt velkommen i herreværelset. Korsbæk er blot noget vi leger.

    Svar
  50. Af Lisbeth Sørensen

    -

    – 1. APRIL 2017 14:55
    Ogsaa 2 gamle indlaeg i filteret her? Flere dage gammelt?

    Svineri hvorledes denne fascistiske avis nu kun giver ordet til fascister saa godt som.Man er staerkt bekymret for Danmarks fremtid?

    Svineri af b og folkets penge.

    Svar
  51. Af Lisbeth Sørensen

    -

    – 1. APRIL 2017 14:55
    Ogsaa 2 gamle indlaeg i filteret her? Flere dage gammelt?

    Svineri hvorledes denne fascistiske avis nu kun giver ordet til fascister saa godt som.Man er staerkt bekymret for Danmarks fremtid?

    Svineri af b og folkets penge…

    Svar
  52. Af georg christensen

    -

    Sluk for matador forestillingen. Mit bud vil så være: Alle danske “kildeskatte” betalere forlanger øjeblikkelig skattebetaling til samfunds kassen , for vores ydelse, på præcis samme mode, som vi forlanger vores “lønudbetaling” efter udført arbejde.

    Jeg er træt af at modtage min løn for min arbejdsydelse og min skattebetaling for min arbejdsydelse overlades til min arbejdsgivers vilje og mulighed for betalingen .

    Løn og skattebetalingen af denne bør ikke overlades til “matadoren”. I samme øjeblik ,hvor jeg har krav på lønudbetalingen har jeg også krav på, at min skat af denne samtidig overføres til samfunds kassen.

    NB: Kære social kammerater , i har endnu meget at lære, inden I kan modtage “svende brevet”.

    Svar
  53. Af Anders Madsen

    -

    Enig. En skrækkelig serie med karikaturer og historieforfalskninger. Mange er dog vokset op med en affektion for de nu afdøde “folkekære skuespillere” der for mange vedkommende levede med en usikker indkomstprofil og derfor var glade for den sikre, omend ikke store indtægt.

    Serien er ligeså fordummende som Olsen Banden.

    Begge i øvrigt Balling.

    Svar
  54. Af Niels Lemche

    -

    BIRGER NIELSEN, du skriver lige præcis det, der skal skrives i denne anledning: En fortræffelig dramaserie. I virkeligheden er der en del her, der søger en eller anden form for aflad for dengang, de sad med næsen helt inde i kassen, da serien sendtes første gang. Synd de dengang ikke sagde, hvor elendig de syntes, at serien var. Så helt ærlige er de ikke.

    Svar
  55. Af Maria Due

    -

    “men hvorfor dog pludselig denne absurde kritik af en for mig at se fortræffelig dramaserie”,

    Birger Nielsen. Kan du ikke nøjes med selv at glæde dig over “Matador”, skal alt partout være kæft. trit og socialdemokratisk retning?

    Der er jo ikke noget nyt i, at vi er mange, der ikke er vilde med DR og alle de serier, som DR selv og medierne roser til skyerne. I mit hjem har der ikke været et tv-apparat siden først i nullerne, selv om vi betaler licens, fordi vi har computere.

    Hvad ville du sige til det, hvis jeg var så krævende, at jeg begyndte at skælde dig ud, hvis du ikke brød dig om den underholdning, som jeg kan lide? Jeg gider heller ikke Olsen Banden men ser en masse gamle engelske film.

    Svar
  56. Af Birger Nielsen

    -

    Har Maria Due problemer med kæft etc. og soc.dem. ?
    Hvad har det dog med Matador at gøre ?
    Jeg kender mange af de typer, som hævder, at de aldrig ser tv, men de har næsten altid set noget, jeg ikke har set. Sjovt nok.

    Svar
  57. Af Niels Peter Lemche

    -

    Men kritikken på en sådan blog af Matador viser, hvordan det fungerer for alt for mange deltagere i debatterne her. Der er sikkert mange, der aldrig har tænkt over, at Matador repræsenterer alt det, som der hævdes af indlæggene her. Men nu kommer det op, og straks får negativismen frit spil. Man søger uden at tænke nærmere over til det mod et sort hul for nedgøring af alt. Det havde været mere passende, hvis man kunne have læst sådanne bemærkninger, da serien sendte første gang. Det er lidt sent og ikke særlig overbevisende, når det sker nu 40 år senere.

    Svar
  58. Af Maria Due

    -

    Hvis I havde været interesseret i andet, end hvad I selv mente, ville I for længe siden havde fundet ud af, at ikke alle er så begejstrede for Ballings produktioner incl. “Huset på Christianshavn”,at de gider at blive ved med at se dem.

    Svar
  59. Af peder grunning

    -

    Du ævler om matador. Hvad er det for noget PIS at bruge din taletid på i det offentlige rum. Mand dig op! Se på verden mand, og begynd at tage dit ansvar alvorligt!!!

    Svar
  60. Af Jan Petersen

    -

    Det interessante ved Matador og andre lignende TV-produktioner er, at de fortæller historie i letfattelig billedsprog. Hvorfor købe dyre bøger eller gå på biblioteket, når man kan få Danmarks historie leveret i tossekassen til aftenkaffen, med helt levende karikaturer af “virkeligheden”? 🙂 🙁

    Svar
  61. Af Steen Raaschou

    -

    Det har jeg ikke sagt – men om den kommende etniske krig, har vigtigere folk end jeg talt. Ikke mindst i terroråret 2016. Katie Hopkins, Mikael Jalving, historikeren David Engels i “Auf dem Weg ins Imperium: Die Krise der Europäischen Union und der Untergang der Römischen Republik. Historische Parallelen”(2011), Major Moser: Es endet im Bürgerkrieg! , chefen for den franske sikkerhedstjeneste DGSI Patrick Calvar og senest Kasper Støvring. Er det ikke nogle, du har lyst til at karikere?

    http://www.b.dk/kommentarer/den-vesteuropaeiske-vinter

    Svar
  62. Af jan ulrik friis

    -

    Så er vi altså nået dertil at sidste gang Matador går over skærmen, næste gang den dukker op sandsynligvis med synkroniseret arabisk tale, en Mads Skjern der fra start tigger penge til moske byggeri på Fedet!
    I en arabisk version vi grissehandleren naturligvis fremstå som det onde selv, det hele grisseri og islamisternes ven Hitler på sit udedas, afbrudt af bedestund og moralske belæringer, råbende imamer vil advare imod enhver kontakt til det fortrængte, det undertrygte, det vantro danske folk, tilsat nye filmklip natkjolefolket fremskredne byggeri af moskeer på Fedet, i arabisk vesion sælges der madkuponer til moskebyggeriet, i arabisk oversættelse bliver “Matador” titlen til “Moske Moske Ikke!”
    Altså nu er det sidste udkald for Matador i original dansk version!

    Svar
  63. Af jan ulrik friis

    -

    ……sidste udkald for Matador…..i filter cirka 11:46 ……..

    Svar
  64. Af Anders Madsen

    -

    Ser man Huset på Christianshavn skulle man tror det var normen københavnerne dengang var alkoholikere (hvilket de måske også var).

    Serien handler også om romantisering af usle boliger og et trøsteløst liv.

    Svar
  65. Af Birger Nielsen

    -

    Matador er et fint og tidstypisk udtryk for dansk hygge og tryghed, når det det er bedst, i modsætning til mange af samtidens elendige danske lystspil. Enkelte arketyper, men generelt nuancerede personskildringer, som fx. Varnæs (sympatisk konservativ ?) og hovedpersonen Skjern som kristenreligiøs kapitalist. Begge beskrevet kærligt af forfatter, instruktør og skuespillere.
    Så vidt vides er de fleste danske skuespillere, filmfolk, kritikere etc. generelt begejstret for Balling, så hvorfor denne pludselige negative drejning mod et stykke dansk kulturhistorie?
    At man måske ikke gider se den for femte eller sjette gang, kan jeg godt forstå. Det tror jeg heller ikke min kone og jeg gør.

    Svar
  66. Af Niels Peter Lemche

    -

    BIRGER NIELSEN, helt enig i alt, og da jeg har DVDerne, er jeg jo ikke slavebundet til skærmen.

    Jeg fatter bare ikke denne dumsmarte blog. Hvad har de senere produceret, der var bedre? 1864?!

    Svar
  67. Af Maria Due

    -

    “så hvorfor denne pludselige negative drejning mod et stykke dansk kulturhistorie?”

    Det er infantilt at stampe i jorden og påstå, at der er tale om noget nyt. Svarer meget godt til Lemches hang til at omtale politikere som “mutti”, “putti” osv. samt hans tiltro til, at hjemmeværnet nogensinde var andet end hobby og trafikregulering, når der er cykelløb i byområder. ” Huset på Christianshavn” er en rædsom romantisering af saneringsmodne forhold, samtlige mænd er ubegavede og totalt skvattede, oraklet har et værtshus og serverer bajere.

    Svar
  68. Af Birger Nielsen

    -

    Fru Due lader til at være en stor kender af miljøet på Chr.havn. En vred gammel kone ?

    Svar
  69. Af Niels Peter Lemche

    -

    MARIA DUE, Birger Nielsen har altså en pointe eller to. Hylede du også op over serien i 1970erne?

    Serien er i sig selv et stykke Danmarkshistoie, ikke om 1920erne til slut 1940erne, men om hvordan danskerne så på sig selv for fyrre år siden. Dvs. den er et tidsdokument i mere end én forstand.

    Folk væltede jo også ind i biograferne i samme periode for at se Olsen-banden. Det er en del af den nationale mytologi. Betragt den som sådan og ikke mere.

    Men lad os vente og se seertallene for genudsendelsen.

    Og så må du lære at forstå, at kulturel erindring, som alle rekonstruktioner af fortiden repræsenterer, er langt mere sejlivet end de teknisk korrekte historiebøger. Det så man med 1864. Du kan vælte dig rundt i litteraturen. Tag f.eks. den fordums så højtelskede Gøngehøvdingen om den tapre Svend Poulsens kamp mod svenskerne i Sydsjælland. Men gjøngerne hørte altså hjemme på den egn, hvor jeg nu bor, i området omkring Kristianstad, sammen med snaphanerne, og det var her Svend Poulsen var aktiv under skånska kriget. Han var dansk officer og kunne bagefter rejse hjem og nyde sin gård, han fik som belønning. Hans folk blev stort set myrdet på den mest grufulde måde. Guillou gjorde noget af det samme med sine Arn-bøger.

    Hvis du prøver at se det i det lys, ville du måske bedre kunne acceptere Matador som en rekonstruktion af en fortid, som aldrig var.

    Svar
  70. Af Niels Peter Lemche

    -

    MARIA DUE, Birger Nielsen har altså en pointe eller to. Hylede du også op over serien i 1970erne?

    Serien er i sig selv et stykke Danmarkshistoie, ikke om 1920erne til slut 1940erne, men om hvordan danskerne så på sig selv for fyrre år siden. Dvs. den er et tidsdokument i mere end én forstand.

    Folk væltede jo også ind i biograferne i samme periode for at se Olsen-banden. Det er en del af den nationale mytologi. Betragt den som sådan og ikke mere.

    Men lad os vente og se seertallene for genudsendelsen.

    Og så må du lære at forstå, at kulturel erindring, som alle rekonstruktioner af fortiden repræsenterer, er langt mere sejlivet end de teknisk korrekte historiebøger. Det så man med 1864. Du kan vælte dig rundt i litteraturen. Tag f.eks. den fordums så højtelskede Gøngehøvdingen om den tapre Svend Poulsens kamp mod svenskerne i Sydsjælland. Men gjøngerne hørte altså hjemme på den egn, hvor jeg nu bor, i området omkring Kristianstad, sammen med snaphanerne, og det var her Svend Poulsen var aktiv under skånska kriget. Han var dansk officer og kunne bagefter rejse hjem og nyde sin gård, han fik som belønning. Hans folk blev stort set myrdet på den mest grufulde måde. Guillou gjorde noget af det samme med sine Arn-bøger.

    Hvis du prøver at se det i det lys, ville du måske bedre kunne acceptere Matador som en rekonstruktion af en fortid, som aldrig var.

    Svar
  71. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Huset paa chr. Havn er danmarks bedste. Alle tre er af balling. Og har flere bekendte der arbejdet med ham.

    DK kultur er sammenhold. Man det ved borgerlige ingenting om naturligvis. Flere indlaeg i filteret om dette?

    Svar
  72. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Huset paa chr. Havn er danmarks bedste. Alle tre er af balling. Og har flere bekendte der arbejdet med ham. .

    DK kultur er sammenhold. Man det ved borgerlige ingenting om naturligvis. Flere indlaeg i filteret om dette?

    Svar
  73. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Tyskerlemche…

    I oesttyskland var olsenbanden den mest populaere biograffilm i 70’erne. Har moedt utallige derfra der stadlg i dag tror den var oesttysk lavede. Den blev indbegrebet af oesttysk identifikation.

    Men du er jo vesttysker? I saa den ikke?

    Frk due er en hattedame og har dermed ikke forstand paa kultur. Slet ikke af folkelig art. Hun vil befinde sig bedre paa amalienborg med undersaater og male lidt ligegyldige dronning akvareller, som man saa kunne braekke sig om kap over.

    Svar
  74. Af Lisbeth Sørensen

    -

    J.hansen

    Ja sjovt. K marcheret jo rundt i skraarem op til slutningen af 1943?

    Det er vel den borgerlige “kultur” frk. Due og frlmure brloder hjemmevaernsmand lemche savner?
    Sidste smed saa vidt jeg har forstaaet uniformen i groeftekanten i 1945 fra floedeskumsfronten og soegte om asyl i dk?

    Blev saa fessor kvaksalver i udansk religioes aevl. Gode penge i det ser du, og faa arbejdstimer med lange ferier.

    Svar
  75. Af Lisbeth Sørensen

    -

    J.hansen

    Ja konserv.ative kommer ikke uden om deres beski.dte fortid.

    Tyskerle.mche, fri.murer og fessor kvaksalver immigregret hertil fra floedefronten. Soegte asyl vist?

    Blev saa fessorkvaksa.lver i religioest oldtidsaevl og levet godt af danske penge i sverige derefter.

    Svar
  76. Af Lisbeth Sørensen

    -

    J.hansen

    Ja konserv.ative kommer ikke uden om deres beski.dte fortid..

    Tyskerle.mche, fri.murer og fessor kvaksalver immigregret hertil fra floedefronten. Soegte asyl vist?

    Blev saa fessorkvaksa.lver i religioest oldtidsaevl og levet godt af danske penge i sverige derefter.

    Svar
  77. Af Lisbeth Sørensen

    -

    J.ha.nse.n

    Ja konserv.ative kommer ikke uden om deres beski.dte fortid..

    Tysk.erle.mche, fri.murer og fessor kvaksalver immigreret hertil fra floedefronten. Soegte as.yl vist?

    Blev saa fe.ssorkvaksa.lver i religioest oldtidsaevl og levet godt af danske penge i sver.ige derefter.

    Svar
  78. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Naa j. H.a.n.sen var fy ordet?
    Tog lidt tid at finde ud af 🙂

    Svar
  79. Af Torben Lauridsen

    -

    Matador er med gode danske skuespillere, men DR havde også dengang styr på at omskrive og forfalske realiterne. At få Egon-Olsen = Ove Sprogøe til at være en “modstandsmand” fra det radikale parti er jo så barokt, at det skriger til himlen.
    Og meget mere er ligeså omdrejet – som alt siden har været og er fra DR.
    Man manipulerer, indoktrinerer folk og særlig unge mennesker, der jo tror på disse ting. Det er en skandale og minder om diktaturstaters medier.
    At man og nogle kan grine af Matador er da fordi skuespillerne er gode, men historien er grotesk.

    Svar
  80. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Naa j. H.a.n.sen var fy ordet??
    Tog lidt tid at finde ud af 🙂

    Svar
  81. Af Maria Due

    -

    ”Hvis du prøver at se det i det lys, ville du måske bedre kunne acceptere Matador som en rekonstruktion af en fortid, som aldrig var.”

    Til den lystige ungersvend Niels Peter Lemche/Birger Nielsen med de nedladende og sexistiske bemærkninger. Hvor mange gange synes du, at jeg skal bekræfte, at jeg allerede ved ”Matadors” fremkomst fandt serien lidt trættende? Jeg ”hylede” ikke, det var der ingen i min familie og vennekreds, der gjorde, og vi ”hylede” heller ikke over finsk socialrealisme og al det andet, der gik over skærmen i de år. Vi blev ligeglade og gøs, når Lasse Budtz med kumpaner optrådte som sandsigere og tog på visit til Moskva, men ellers fandt vi andet at give os til end at se fjernsyn, og ingen i denne husholdning har nogensinde været i nærheden af at se så meget fjernsyn, som den gennemsnitlige dansker efter sigende ser i dag.

    Som tidligere oplyst betragter jeg serien som en ganske hyggelig folkekomedie, hvem vil ikke gerne holde en pause i Lauras køkken, men jeg deltager ikke i glorificeringen, og helgeninderne Ingeborg og Elisabeth har jeg aldrig kunnet bruge til noget. Det ville min mor, mine bedstemødre og mine oldemødre heller ikke have kunnet. De havde andet at kere sig om end småborgerlige normer i Roskilde.

    Lise Nørgaards og Erik Ballings opfattelse af Korsbæks førende borgerskab, kunne jeg sagtens have undværet, og når det kommer til stykket, var den, så vidt jeg kan bedømme, mere forvrænget af politisk korrekte forestillinger og ringeagt eller misundelse end af personlige erfaringer og som sådan velegnet til ”klassekampen” . Seriens mest oplagte budskab synes at være, at kvinder skal have erhvervsarbejde, hvilket danske kvinder for længst havde fundet ud af, da ”Matador” blev til.

    Vi borgerlige kunne intet gøre, da ”klassekampen” indtog Danmarks Radio og serverede kage for de politisk korrekte. I så henseende er ”Matador” et overfødighedshorn, og resten af din nedladende svada gider jeg ikke svare på. Jeg er for længst klar over, at jeg er langt bedre bevandret i historisk videnskabsteori, end du er og har sågar en gang skrevet et større opus om sammenhængen mellem et kunstværk med flere betydningslag og de politiske forhold, det blev til under i en tid, hvor ytringsfrihed kunne koste livet. Kunst og underholdning afspejler samtiden.

    Svar
  82. Af Niels Peter Lemche

    -

    Sig mig, JESPER HOLM FREDERIKSEN, kan vi ikke få lov at slippe for trollen “Lisbeth”, som jo er en stakkels forvirret palæstinenser — mit gæt. Trollen har intet at byde ind med, men er en irritation for alle andre, uanset hvor de står i debatten.

    Svar
  83. Af Niels Peter Lemche

    -

    Sig mig, JESPER HOLM FREDERIKSEN, kan vi ikke få lov at slippe for trollen “Lisbeth”, som jo er en stakkels forvirret palæstinenser — mit gæt. Trollen har intet at byde ind med, men er en irritation for alle andre, uanset hvor de står i debatten.

    Svar
  84. Af Niels Peter Lemche

    -

    MARIA DUE, jeg ved ikke, forfor du tager sådan på vej. Du plejer at være ret forstående også over for det, som du ikke er enig med.

    Du skriver: “Jeg er for længst klar over, at jeg er langt bedre bevandret i historisk videnskabsteori, end du er “. Hvor ved du det fra? Mit historiske arbejde har vedrørt den gamle Orient, og især den historiske beretning i Det Gamle Testamente. Jeg har skrevet ikke én bog især om historiske emner, men henimod femten. Jeg har med et par kolleger dekonstrueret den bibelske historie og vist, at der er tale om kulturel erindring og ikke en egentlig historie i den forstand, du sigter til, nemlig noget, der har fundet sted.

    Måske kan du bare ikke lide at blive modsagt. Det er noget , man må lære. Er det alderen, der trykker? Mit lange liv med studenter har bevirket, at jeg aldrig frøs fast i bestemte meninger, men altid søgte nye veje, når de bød sig. Prøv at tænk ungt!

    For tyve år siden husker jeg en amerikansk kollega, der simpelhen ’statede’, at Lemche var nr 1 i Europa, når det gjaldt Israels historie i oldtiden. Og så må det være nok med dagens primathyl. Også fra pæne ældre damer!

    Svar
  85. Af Niels Peter Lemche

    -

    MARIA DUE, jeg ved ikke, forfor du tager sådan på vej. Du plejer at være ret forstående også over for det, som du ikke er enig med.

    Du skriver: “Jeg er for længst klar over, at jeg er langt bedre bevandret i historisk videnskabsteori, end du er “. Hvor ved du det fra? Mit historiske arbejde har vedrørt den gamle Orient, og især den historiske beretning i Det Gamle Testamente. Jeg har skrevet ikke én bog især om historiske emner, men henimod femten. Jeg har med et par kolleger dekonstrueret den bibelske historie og vist, at der er tale om kulturel erindring og ikke en egentlig historie i den forstand, du sigter til, nemlig noget, der har fundet sted.

    Måske kan du bare ikke lide at blive modsagt. Det er noget , man må lære. Er det alderen, der trykker? Mit lange liv med studenter har bevirket, at jeg aldrig frøs fast i bestemte meninger, men altid søgte nye veje, når de bød sig. Prøv at tænk ungt!

    For tyve år siden husker jeg en amerikansk kollega, der simpelhen ’statede’, at Lemche var nr 1 i Europa, når det gjaldt Israels historie i oldtiden. Og så må det være nok med dagens primathyl. Også fra pæne ældre damer!

    Svar
  86. Af Birger Nielsen

    -

    Der er vist temmeligt fodkoldt i kælderen hos fru Due.
    Fruen må da have set det meste af serien, formentlig flere gange. Hun synes temmelig velbevandret i emnet. Så må hun vel også have forstået, at serien er optaget ca. 1978-82, men handler om perioden 1934-47. Letter det på forståelsen?

    Lemche
    Svend Poulsen blev belønnet af Fred.3. med en gård ved Lundby efter sin snaphanekrig i Sydsjælland under Svenskekrigene 1657-59. Fik langt senere en officersbestalling af Chr.5. under Skånske Krig 1675-79.
    Undertegnede har boet i 43 år i Præstø.
    Han stammede godt nok fra Gønge Herred i Halland eller Småland.

    Svar
  87. Af J Nielsen

    -

    “At få Egon-Olsen = Ove Sprogøe til at være en “modstandsmand” fra det radikale parti er jo så barokt, at det skriger til himlen.”

    Som bemærket længere oppe ville det være mindst ligeså oplagt at kaste sig skrigende over grissehandleren, personificeret ved Buster Larsen. Venstremand? De melede deres egen kage, så længe de kunne. Besættelsen var en mere eller mindre kærkommen lejlighed til at få deres egen politik tvunget igennem.

    Jeg gad godt se Finn Søeborg tage Korsbæk under behandling.

    Svar
  88. Af Hans Jensen

    -

    ”Grisehandler Oluf Larsen er også ”socialdemokrat”, men det giver så lidt mening, at hans karakter er det både i forhold til hans erhverv og hans personlighed, at serien bliver nødt til at huske os på det engang i mellem. Som da Daniel udbryder ”Morfar er socialdemokrat” ved middagsbordet, da familien har besøg fra det mørke Jylland i 15. afsnit. Vi hører dog også, at Korsbæk på et tidspunkt har fået en socialdemokratisk borgmester, og vi ser ham også ganske kort i afsnit 16 kort efter besættelsen, hvor han med politisk list får narret byens rige borgere til at spytte i anlæggelsen af en ny vej. På bedste pampervis fejrer han sin listige sejr med håndbajere (fra bryggeriet Stjernen naturligvis) sammen med partikammeraterne, der disciplineret har råbt ”hørt” de rigtige steder under mødet. Således ender det med, at de få socialdemokrater i serien er enten utroværdige eller spiller rollen som en art comic relief.”

    http://historielab.dk/historien-paa-skaermen-ii-matador/

    Svar
  89. Af Niels Peter Lemche

    -

    Birger Nielsen,

    Fint nok, men det siger endnu mere om Etlar. han kaldes stadig “Gøngehøvdingen”, og kommunen nord for Kristianstad hedder idag endnu Østra Gjönge. Der var i øvrigt ikke én voksen mand, som blev ladt i live af svenskerkongen. Jeg bor selv ved Huaröd på Linderödsåsen: Snapjaneland i de tider.

    Ja, jeg ved ikke, hvad der greb Maria Due igår.

    Og J. Nielsen: Langt de fleste forsøgte blot at komme helskindet igennem. Havde modstand”hæren” talt 100.000 mand, så havde det selvfølgelig været smukt at tænke tilbage på, men det var blevet et blodbad til ingen nytte.

    Svar
  90. Af JJ. Hanssen

    -

    Gøngehøvdingen har ikke noget at gøre med emnet. Hvad tølperne end mener, har Matador flere gange været emnet på nettet og flere af deltagerne på den her blog mente osse dengang det samme om de borgerlige karikaturer. Folk så serien til ende, fordi det er seriers styrke, at man lige vil se, hvad der sker i næste afsnit. Det skal ikke forveksles med,, at der er tale om begejstring eller særlige kunstneriske kvaliteter, mange går også nostalgisk op i porcelæn og lamper og andet husgeråd, som de husker fra deres bedsteforældres eller oldeforældres hjem, og samtidig sker der en indoktrinering hos dem med den manglende eller vaklende identitetsfølelse. Det var jo under den kolde krig og marxisternes idioti, hvor halmstrå var velkomne. Hvad hjemmeværnet angår må det vist være tid at overgive trafikreguleringen til spejderne, så kan vi bruge besparelserne i NATO-budgettet.

    Svar
  91. Af Joan Graakjær

    -

    Hysterisk udmelding….. Sjovt som Matador kan få mange op af stolen! Matador er en fantastisk serie om Datidens DK…. og SÅ mange mennesker kan sgu ikke tage fejl, så flet næbbet med dit selvpromoverende vrøvl! Årgang 65

    Svar
  92. Af JJ: Hanssen

    -

    Aha, der er altså tale om, at noget er rigtigt og andet forkert, og den som sædvanligt svovlende Joan Graakjær ved, at flertallet ikke tager fejl.. Som da det valgte Hitler.

    Konklusion. Vi må ikke have forskellig smag, og flertallet ved, hvordan de rige svin er. De har jo læst Billed Bladet og Se & Hor. Er det ikke påfaldende, at det næsten ikke er til at få øje på borgerlige på Berlingskes blogge, og at de få, der viser flaget, chikaneres groft? Om man råber længe leve proletariatet og Lise Nørgaard eller stemmer DF ser ud til at være et fedt.

    Svar
  93. Af Maria Due

    -

    http://www.trykkefrihed.dk/matadors-politiske-fantasier.htm

    Intet nyt under solen.

    Svar
  94. Af Birger Nielsen

    -

    Tak henvisningen til artiklen, fru Due.
    Glimrende anmeldelse, som er subjektiv og tendentiøs ligesom den fiktive historie Matador også er. Al journalistik og historieskrivning er subjektivt. Det gør ikke nødvendigvis en historie dårlig.
    Cains artikel er da ikke kun negativ mht. Matador.
    Jeg synes stadig Matador er en glimrende tv-serie på højde med mange af de bedste britiske.

    Svar
  95. Af JJ: Hanssen

    -

    Maria. Indholdet af dine fire og et halvt år gamle kommentarer til Cains artikel ligner til forveksling den mening, du har givet udtryk for her. Det var nu nogle andre kommentarer fra dig, jeg huskede, men konklusionen er den samme. Serier har en klæbende effekt, man ser dem, selv om man bliver irriteret og synes, at det er for meget politisk folkekomedie. Som en anmelder skriver i dag, hvorfor er de danske helte altid på bistandshjælp. Ja, hvorfor mon!. Vi kan også være sikre på, at de, der har tjent pengene til bistandshjælpen, er de værste skurke, for sådan pleaser man folkedybet Det slår mig, hvor langt mere civiliseret kommentatorfeltet under Cains artikel er, end her hvor had kæmmer over i primitiv ondskab. Dumheden og uvidenheden har igen sejret ad helvede til. Mvh. fra en sønderjyde.

    Svar
  96. Af NIck. Borg

    -

    Oploes det latterlige hjemmevaern, det hoerer ikke hjemme i moderne krigsfoerelse, og giv saa pengene til militaeret og dobbel op tilstraekkelig mange gange. Det bliver der brug for. Rigtige danske soldater er next to nothing, og fri os for fjottede teologer der leger krig naar de ikke loeber rundt med deres gossip og intrigerer på universiteterne eller i kirkerne. Jesper Holm Frederiksen udviser mod ved at paapege forlorenheden.

    Svar
  97. Af Niels Peter Lemche

    -

    Er NICK. BORG “Lis” Sørensen i ny udgave? Han lyder sådan, og har har lånt Sørensens tastatur.

    Fik du ikke lov at komme ind i HJV? Så kan jeg da godt forstå, at du er sur. Man skal ikke have stjålet så meget som en cykel for at blive nægtet optagelse.

    Svar
  98. Af Niels Peter Lemche

    -

    Er NICK. BORG “Lis” Sørensen i ny udgave? Han lyder sådan, og har har lånt Sørensens tastatur.

    Fik du ikke lov at komme ind i HJV? Så kan jeg da godt forstå, at du er sur. Man skal ikke have stjålet så meget som en cykel for at blive nægtet optagelse.

    Svar
  99. Af Nick. Borg

    -

    Dirty tankegang. Har to tastaturer og kun det ene med danske bogstaver, glemmer sommetider, hvilket der er i brug, stor korrespondance med familien hjemme for at holde sprog vedlige. Danskcanadier og troede, at en anakronisme som hjemmevaernet forlaengst var afskaffet. At det ikke er sket, maa skyldes en verdensfjern politisk beslutning, hvor de tre vaern og diverse ekspertise er blevet underkendt. Nytaenkning på det militaere omraade er et must for hele EU, og snart faar I brug for private vagtvaern. Slut herfra.

    Svar
  100. Af Niels Peter Lemche

    -

    NICK. BORG, OK. Og militær nytænkning: Givetvis. Private vagtværn er jeg mindre sikker på. Vi har ikke rigtig den koncentration af multimilliardærer, der lever i egne områder afskærmet fra andre. Men en nytænkning vedrørende hjemmeværnet, som i øvrigt for længst er i gang med omstillingen til noget, der kommer til at ligne Territorial Army eller National Guard. I sidste instans må føre det til en ny hjemmeværnslov, fordi det, som det er, aldrig kan indsættes mod egne borgere.

    Svar
  101. Af lis.beth soere.nsens

    -

    Ja, Tyskerlemche som fasc.ist, kunne uden tvivl godt taenke sig hjemmevaernet brugt mod os danskere? Han er jo ikke en af vores egne?

    Svar
  102. Af Niels Peter Lemche

    -

    LIS.BETH SOERE.NSENS , du dansker … kiss my a…!

    Svar
  103. Af li.sbeth soere.nsens

    -

    Nick.borg

    Tyskerlemche ser undertegnede i alle han er uenig med. Den isrealske paavirkningsagent er slet ikke dansker.. glem ham.

    Tyskerlemche er ligesom joeden grisehandleren tog ind. Paa taalt ophold kun.

    Svar
  104. Af li.sbeth soere.nsens

    -

    Tyskerlemche..

    Undertegnede eneste udanske blod er groenlandsk. Og det kun maaske. Der er paalydender om det 🙂 men ingen beviser. Langt tilbage. Kunne vaere sjovt at faa en gen test? Naar milliarderne enddag ruller ind deroppe var det nok ikke et daarligt statsborgerskab at besidde!

    Lemche er ikke dansk. Du har selv sagt du er tysk schweizer joede. Bliver ikke vaere din kvaksalver.

    Svar
  105. Af li.sbeth soere.nsens

    -

    Tysker.lem.che..

    Undertegnede eneste udanske blod er groenlandsk. Og det kun maaske. Der er paalydender om det 🙂 men ingen beviser. Langt tilbage. Kunne vaere sjovt at faa en gen test? Naar milliarderne enddag ruller ind deroppe var det nok ikke et daarligt statsborgerskab at besidde!

    TyskerLemche er ikke dansk. Du har selv sagt du er tysk schweizer joe.de. Bliver ikke vaere din kvak.salver.

    Svar
  106. Af li.sbeth soere.nsens

    -

    Nick.borg

    Tyskerlemche ser undertegnede i alle han er uenig med. Den isrealske paavirkningsagent er slet ikke dansker.. glem ham.

    Tyskerlemche er ligesom joeden grisehandleren tog ind. Paa taalt ophold kun…

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info