Giv kirken en chance på søndag

Af Caspar Stefani 156

Man har ganske belejligt glemt, hvilken betydning kristendommen har for vores land. I årtier har man i Vesten latterliggjort kristendommen. Gud kaldes for en himmelnisse samtidig med, at man forsøger at glemme, hvem vi er, som ganske ubelejligt minder os om, hvilken betydning kristendommen har for vores civilisation. I stedet kobles den vestlige verdens fremskridt og de dyder, der har understøttet disse, ikke til kristendommen, men derimod til menneskets egen oplysning. På den måde ophøjes menneskeheden til mere, end den kan bære.

Sjældent nævnes det, at vores moral og værdier har ophav i det, som vi ihærdigt prøver at forkaste. Det er en del af den frigørelsesorienterede dagsorden, hvor rødder og historie er fyord. Vi har glemt, at de kollektive forestillinger om ret og uret, som vores samfund er baseret på, stammer fra kristendommen.

Vi har glemt, at det er protestantismens toregimentslære, der lagde kimen til at adskille religion fra politik med Jesus’ budskab »Så giv kejseren, hvad kejserens er, og Gud, hvad Guds er!« På den måde kan man sige, at protestantismens store fordel også er dens ulempe. For vi glemmer, hvilken næring vi har fra den. Vi lader os bilde ind, at det er kun inden for de seneste 60 år, at man har opfundet den dybe tallerken.

I dag er det internationale konventioner, der har religiøs hellighed over sig, noget, der ikke kan bestrides. Historien har vist os, hvad det er, mennesket er i stand til, når det kristne budskab sættes til side for en menneskeskabt sandhed, og vi ophøjes til Gud. I både det nazistiske Tyskland og det kommunistiske USSR gjorde regimerne et ihærdigt arbejde for at udvande troen fra samfundet, for de vidste, hvad troen affødte: Ansvarsbevidste mennesker, der lytter til deres hjertes samvittighed.

Religion anses i dag for at være noget, der begrænser os, men det er ej nogen dårlig ting. Mennesket skal begrænses, fordi det har en natur, der kræver det. Det er dét, som vores samfund har prøvet at inddæmme gennem de normer og værdier, der har deres ophav i den kristne verdensforståelse.

Der er en udbredt misforståelse blandt mange danskere om, at det at være troende er noget håbløst »umoderne« og ikke brugbart i »2018«. Dette på trods af, at flere i stigende grad taler om behovet for at tro på noget, der er større end én selv. At finde sig selv i Asien er helt normalt, men man er til grin, såfremt man søger efter sig selv i den lokale kirke.

Man mødes med et skeptisk blik, som var det en bodega-vittighed i de sene nattetimer, når snakken falder på religion, og jeg fortæller, at jeg skam er troende og endda går i kirke. Helt uhørt er det desværre, at en fyr går i kirke, synger et par salmer og finder en indre ro til en gudstjeneste.

Er man derimod muslim, ja, så møder man udelukkende forståelse fra disse kanter, når man er troende. Der er jo nærmest en snert af, »de ved jo ikke bedre« over det. Det er åbenbart helt naturligt, at muslimer er troende, men en etnisk-dansk fyr, det kan da ikke passe!

Kirken kan bruges til meget andet end de skikke og ritualer, der normalt lokker os dertil. For mig fungerer det som en god afslutning på ugen, hvor der bliver sat et andet perspektiv på verden udenfor. Vi bliver mindet om, at der er noget, som er større end os selv, og noget, der forbinder os til vores næste.

På falderebet vil jeg anbefale, at flere mine landsmænd giver folkekirken en chance. Tag en tur i kirke på søndag!

156 kommentarer RSS

  1. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Der er alt for få unge, der kender til “Dr. Dampes” betydning for, at demokratiet blev indført på fredelig vis i Danmark.

    Teologen, Dr. J. J. Dampe, holdt sine pro-demokratiske prædikener i Københavns kirker, mens Danmark stadig var enevældigt, og dét blev han fængslet for.

    Han er i også relevant i vore dage, fordi hans doktorafhandling handlede om morallæren i islam.

  2. Af niels peter lemche

    -

    Carsten Stefani, jeg plejer at sige det således, at nazismen endte i Ausschwitz, kommunismen i Gulag. Begge systemer forsøgte/forsøger at eliminere individet med snakken om den korporative / kollektrive stat, hvor det enkelte menneske er underordnet staten. Derfor bliver alt og alle, der opponerer herimod, forfulgte og ofte slået ihjel.

    Det pinlige er for den katolske kirke, at den sådan set har forsøgt det samme, at betinge det enkelte menneskes frihed gennem sin mind-control, som dens bodsordning er. Og indtil for et par hundrede år siden kunne man da også futte dissidenter af til de troendes fornøjelse.

    Men måske værd at se på, hvad det har været for grupper — bortset fra jøder og sigøjnere (som det stadig hed) — der er blevet forfulgt.

  3. Af Ib Kyv

    -

    Mon ikke, det er mormonerne, der har mest grund til, at føle sig til grin p.t.?

    Hvis man synes, at almindelig kristendom er for kedeligt, og holder af science fiction, så tag og tjek mormonismen ud!

    Mormonerne tror f.eks., at Gud er et menneske, der bor på planeten/stjernen, Kolob.

    Science Fiction-tv-serien, Battlestar Galactica giver en god indførelse i denne bizarre religion, der i øvrigt også var den ene part i den eneste religionskrig, som USA har oplevet.

  4. Af Niels Larsen

    -

    Ingen religion burde være relevant for det moderne, oplyste og tænkende menneske.

    Kun uselvstændige mennesker har brug for denne overtro-sutteklud.

    God serie for øvrigt, Kyv.

  5. Af Henning Svendsen

    -

    Hvis nogen går i kirke så skal de naturligvis først og fremmest besøge Sørine eller Stefans kirke i Istedgade den eneste sted i landet hvor narkomaner og andet godtfolk har et fristed
    Jeg talte med den københavnske Biskop i et telefonprogram og han taler om den samme Gud for både kristne og muslimer
    Jeg er vejen sandheden og livet ingen kommer tilFaderen uden gennem Sønnen??-ja her har vi så et citat fra Jesus som ifølge en Biskop er usandt
    Så hvor ligger de kirker som Stefan anbefaler??

  6. Af Jan Johansen

    -

    Du glemmer at fortælle om al den elendighed, kristendommen har været årsag til gennem vores historie, Caspar Stefani. Hvad med alle de stridigheder og krige, som kristendommen har været involveret i i umindelige tider? Hvad med afladshandelen, som blot var en stor pengemaskine, der indebar, at kirkerne kunne rage til sig på bekostning af ganske almindelige mennesker, der levede i dyb og håbløs fattigdom? Hvad med Reformationen? Var det ikke et opgør med kirkens magtfuldkommenhed? Omend kristendommen blev forsøgt sat på plads af Luther og andre fremtrædende prædikanter, gik der yderligere ca. 500 år med stor ulighed blandt mange mennesker grundet kirkens fortsatte alt for store magt. Hvordan synes du selv, det går i dag? Hvorfor i himlens navn skal kirkerne stadig ha’ lov at rage til sig på bekostning af utrolig mange hårdtarbejdende mennesker, der kun lige har til dagen og vejen? Næh Caspar Stefani, gå du en tur i skoven på søndag og fryd dig over vores smukke natur, som godt nok ligger i dvale nu, men som snart vågner op til stor fryd for os alle.

  7. Af Glenn Madsen

    -

    Engang hed det kommunisme versus kapitalisme, før da hed det kristendom versus islam, nu hedder det islam versus den vestlige civilation. Det er udmærket dét der med at møde en højere tilstedeværelse, hvis det er muligt, eller noget større end os selv, men kristendommen siger også, at vi skal favne alle, komme alle i møde. Man må skelne mellem en religions bud og en politisk virkelighed. Siger man: “Det er bedre at miste verden end at tage skade på sin sjæl”, så mister man også verden til sidst. Og det skal vi ikke. Vi skal ikke miste vores verden.
    Kort sagt multikulturalisering er islamisering, og selv den mindste islamisering er alt for meget! .

  8. Af Gert Hansen

    -

    Vejen frem er ikke mere religion, men derimod mindre. Mindre overtro og mere fornuft og videnskab er der brug for.

    Desværre er magthaverne ikke af samme mening, hvorfor der er lagt i kakkelovnen til fremtidige uroligheder.

  9. Af Gert Hansen

    -

    Som ældre i gårde er det rystende at se, hvorledes yngre mennesker (og visse ældre for den sags skyld) mener, at religion er vejen frem.

    Det er klart at det skyldes islams fremmarch, hvorfor nogen, inkl. artiklens forfatter, mener, at en anden form for overtro, nemlig kristendom, må være svaret. Det er aldeles tåbeligt.

    Svaret er selvfølgelig videnskabelig sandhed, sekularisme og almindelig sund fornuft, og ikke en tilbagevenden til fortidens formørkede overtro. At en sådan i disse år desværre vinder frem på vore breddegrader, ikke mindst blandt yngre mennesker, er stærkt beklageligt, men at prøve at imødegå den med en anden form for overtro, er absolut ikke svaret.

    Her gik man naivt og troede, indtil for 15-20 år siden, at almindelig sund fornuft endelig havde fået bugt med ønsketænkningen, men må desværre konstatere, at det nu går lige modsat. Og det er der ingen ‘fremtid’ i.

  10. Af jan ulrik friis

    -

    …….rettelse til mit indlæg filter cirka 12:08……rettelse: Markus 13:31…….

  11. Af Niels Poulsen

    -

    Kirken er det eneste sted, hvor man får at vide, at man er elsket. Det eneste sted, hvor man kan få et frikvarter fra magtkampen med andre individer.

    Det er en livgivende oase i det mørkets hjerte, som den sekulære stat også kan udlægges som.

    Men husk nu: den kristne går på to ben: et sekulært og et kristent. Eller et jordisk og et himmelsk om man vil.

    Vi lader muslimerne og ateisterne om at være etbenede.

  12. Af Flemmimg Lau

    -

    Kasper Stefani, bare rolig! Kirke bænkene er langsomt ved at blive overtaget af den den nye generation. Det 20’ende århundredes frosne Åndsformørkelse, er ved at slippe taget i menneske sjælene. Man er ved at erkende at “børnene” af den ateistiske kommunisme eneste svar, var egoisme og friheds misbrug. Kom der uønskede graviditeter ud af det, var det bare ærgeligt for det uønskede barn, der endte sit liv med et skrig.

    Der er desværre stadig så mange begrænsede sjæle, der i deres enfold har en overtro på mennesket. der hen ad vejen så udvikler sig til en tro på overmennesket. Personkulten omkring fx Adolf, Stalin, Ill Yong taler sit eget tydelige sprog. Afguderi!
    Ingen fortid ingen fremtid!

  13. Af Gert Hansenm

    -

    Niels Poulsen:

    ‘Vi lader muslimerne og ateisterne om at være etbenede.’

    Du er helt galt afmarcheret.

    Muslimer tror på noget (overtro), dem du kalder ‘ateister’ tror bare ikke på noget sådant, og de er absolut ikke ‘etbenede’. Det er en enorm forskel og tåler ingen sammenligning og sammenstilling.

    Vi ‘tror’ blot på een mindre gud end dig, og hvis du engang forstår hvorfor du afviser alle andre guder (Thor, Odin, Ganesh, Rama, m.m..fl., vil du, forhåbentlig, forstå, hvorfor vi afviser din.

  14. Af j.. hansE n

    -

    Stefani skriver:
    “I årtier har man i Vesten latterliggjort kristendommen.”

    Det er der sikkert mange som har gjort.
    Der er også nogle af os som finder religion så ligegyldigt, at vi ikke engang gider at latterliggøre det.
    Hvordan kan man i øvrigt latterliggøre en ikke eksisterende gud?

  15. Af Gert Hansen

    -

    Flemming Lau:

    At tro skulle være en tilstrækkelig erstatning for viden, er dog en besynderlig, om end ofte fremført, påstand.

  16. Af Gert Hansen

    -

    Islam er på fremmarch i Europa herunder Danmark.

    Som modtræk prøver nogen, bl.a. artiklens forfatter, at genoplive religionen kristendom.

    Uden at påstå at nogle religiøse historisk set ikke lejlighedsvis har begået noget til gavn for visse mennesker, er der utallige forfærdelige eksempler på, hvor dette ikke er tilfældet.

    Bare se på Nordirland (for ikke her at blive beskyldt for muslim-bashing), hvor to forskellige kristne religiøse grupperinger i årtier har levet adskildt (en form for parallelsamfund) og har bekriget hinanden, med terror, bomber og ‘apartheid’. (‘Apartheid’ har de nok stadig, men p.t. med våbenhvile). Er det sådanne forhold man ønsker fremmet? Muligvis ikke, men det bliver uundgåeligt resultatet.

  17. Af keld hau

    -

    Hvad er det dog for noget crap det her! Giv kirken en chanche?! Er du missionær?! Hvad i hede hule helvede er det dog for noget klamt noget det her!!! Homo sapiens havde både samvittighed, moral og wtik, FØR svagpissere skrev deres religiøse bøger. Kom igen mand! religion er for idioter. En mand oppe i himlen!! MÅ JEG VÆRE FRI !!!!!!!!!!!!!

  18. Af anna knudsen

    -

    http://www.religionisbullshit.net/

  19. Af j.. haN sen

    -

    På falderebet vil jeg anbefale, at flere mine landsmænd giver folkekirken en chance. Tag en tur i kirke på søndag!
    Skriver Stefani.

    Stefani går nok i kirken om søndagen.
    I håbet om guds tilgivelse.
    For de forbrydelser som Danmark har begået i de muslimske lande.
    Forbrydelser som den religiøse Stefani har deltaget i.

  20. Af Flemming Lau

    -

    Det er kun begrænsede arrogante omnipotente eksistenser, som afviser alt det de ikke kan “se!” Sokrates kom dog til den erkendelse at jo mere han vidste, jo mere vidste han at han intet vidste! På Jesu tid fandt apostlene en sten med påskriften “For en ukendt Gud! Det er forrykt at leve i denne faldne verden, uden Guds skærmmelse!
    Guds gåder har dog altid været velgørende end menneskers løsninger. Men de af denne verdens selvkloge, kan jo teste sig selv med deres store viden! Riv et blad af en nælde, og sæt det så på igen så det fungerer, bare så vi kan se at i kloge med den store viden har noget at have jeres selvfedme i! God fornøjelse!

  21. Af o jensen

    -

    De agressive og sure ateister overser at kristendommen har gjort meget godt. Og i modsætning til fascismen og kommunismen har den bygget op til kultiverede omgangsformer. Og den foragter ikke almindelige mennesker som de rødsorte gør. Det e r rigtigt at der er ting i kristendommen som virker usandsynlige, men det bør man ikke stirre sig blind på. De sidste 200 års kristendommen har været fredelig og har ydet store bidrag til vores civilisation. Ateisterne, nihilisterne og de rødsorte tror på at ALTING er kommet af INGENTING, og de har deltaget i statsterror og mord på millioner af sagesløse mennesker.

  22. Af ole jensen

    -

    Et samfund kan ødelægges på kort tid. Det lykkedes na zi sterne at afskaffe det tyske demokrati på få måneder. Og Sverige er nu et land hvor kriminaliteten er MANGEDOBLET, mordraten er tårnhøj og velfærden er i frit fald. Feministerne, pladderhumanisterne og de røde har sejret ad helvede til.

  23. Af niels.peter lemche

    -

    FLEMMING LAU, havde et svar til ateisterne her, der larmer op som sædvanlig. Det røg vist i filtret.. Men de fatter egentlig ikke, at de nok sådan set tæller omkring 1% af jordens befolkning, hvis så mange. De forstår derfor ikke, at der åbenbart er et behov for majoriteten af mennesker for noget mere end den indholdsløse ateisme.

    Og så er det ligegyldigt, om de har ret eller ej, hvilket vi aldrig får at vide.

    Paulus henvisning er i Areopagostalen til athenienserne.

  24. Af N. Jensen

    -

    Katolicismen og Islam er blot forgreninger af ‘Jødernes’ perverse mirakeltro. Der er ingen substantiel forskel.

    Kirken har gennem flere århundreder bekæmpet menneskelig erkendelse, og Islam gør det den dag i dag.

    Det handler om magt, slet og ret.

  25. Af Birger Nielsen

    -

    Hvor sødt er det dog ikke at opleve endnu et ungt veluddannet konservastivt menneske, som har bevaret sin kære barnetro.
    Utroligt at mennesker stadig i 2018 kan tro på en skabende og allestedsnærværende gudeskikkelse. Utroligt at et ungt menneske er så ukritisk og uvidende angående religionernes opståen og indhold.
    Det er da givetvis hyggeligt og fredfyldt at sætte sig i kirken og synge med på en dejlig salme og høre præsten læse op fra en meget gammel bog, som han ukritisk refererer fra, som var det den skinbarlige virkelighed.
    De tre religioner, som fylder mest i Danmark, nemlig kristendommen, jødedommen og islam, har alle tre samme udgangspunkt i flere tusind år gamle legender og vandrerhistorier fra oldtidens Mellemøsten, blandt primitive folkeslag, som ikke vidste bedre.
    De såkaldte hellige skrifter er mere eller mindre konstruerede og manipuleret gennem hundreder af år . Religionernes dogmer er blevet brugt og misbrugt af magthavere, imamer, paver og andre tyranner til at underkue og fordumme befolkningerne gennem historien.
    Der findes da givetvis nyttige og brugbare regler og normer i disse hellige og fiktive lærebøger, men detr findes der i megen anden litteratur, samt ikke mindst i en rationel og vidensbaseret tankegang.

  26. Af Birger Nielsen

    -

    LEMCHE sjkriver:
    “Men de fatter egentlig ikke, at de nok sådan set tæller omkring 1% af jordens befolkning, hvis så mange. De forstår derfor ikke, at der åbenbart er et behov for majoriteten af mennesker for noget mere end den indholdsløse ateisme.”

    Det svarer vel så til, at 99% lever i uvidenhed.

    Jeg tror så Gud, at den gamle teolog er blevet religiøs. Han bør om alle vide, at religioner er FAKE NEWS.

  27. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche.
    Hvis det bare var så vel med den ene%, men der er kun fx 150 mio kristne ud af 1.3 mia kinesere og verdens befolkning er på lidt over 7 mia, Ialt. Nu kan man læse i udfordringen.dk at mega kirken i wenzhou er jævnet med jorden. Kineserne er ved at være nervøse overfor det kristne fænomen. Men spørgsmålet er hvor mange ateister der er i resten af verdenen..? Nogle angiver Kristendommen til at udgøre 2.2 Mia, Islam 1.6 Mia og Ateismen 1.3 Mia og Hinduismen til 900 mio.
    Hvorom alting er så skulle der kun være 150 mio Ateister tilbage i fx Australien, USA, Europa og Rusland. Det syntes endda også at være meget højt!

  28. Af niels peter lemche

    -

    FLEMMING LAU, Lau, der er 2.2 kristne. Check religion.dk.. Eller mente, at der kun er 150 millioner kristne i Kina? Det er vel ikke så galt, for de var der ikke for hundrede år siden.

  29. Af j.. hans En

    -

    Man må formode, at mange ateister ikke har gjort sig den ulejlighed at melde sig ud af folkekirken.
    Mange indskrænker besøgene i kirken til dåb, konfirmation og begravelse.

  30. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche, ja 10% kristne kinesere er ikke dårligt. Håber resten besinder sig og tager kristendommen til sig, som kapitalismen iøvrigt!

  31. Af Gert Hansen

    -

    Flemming Lau og N.P. Lemche:

    I behøver ikke være så ængstelige for, at kineserne skulle omvende sig til andet end kristendom – dem der måtte tage sig en trosretning, altså.

    Kineserne oftest er glade for diverse stimulanser (alkohol, tobak, spil), og de elsker svinekød, og at gå i praktisk tøj i varmen (endda også kvinder!). Desuden har det ikke undgået deres opmærksomhed hvem der har været den toneangivende kultur de sidste 400-500 år, omend nu på retur, og ikke mindst hvilken religiøse kultur der ikke har, så efter fiaskoen med den religiøse mono-teisme Maoismen, er kineserne parate til at prøve noget andet der falder i deres smag. Så en kultur der forbyder øl, spil og svinekød, har ikke en chance hos dem. Bare spørg i Xinjiang, hvis I ikke tror mig.

  32. Af Rosa Harald Kristiansen.

    -

    Interessant at ateister er så frisindede og går så meget ind for al slags frihed, men de kan bare ikke acceptere, at mennesker har en tro. De forekommer mig som tidligere rygere, der lige pludselig ikke kan tåle rygere, eller tørrede akoholikere, der lige pludselig foragter dem, der drikker. Jeg hverken drikker, eller ryger. Jeg husker min søde far, som røg som en skorsten. Han stoppede så ved 45 års alderen. Aldrig har man hørt så from en ikke ryger. Vi børn og min mor, der også var ikke ryger, havde i mange år siddet i blå røg i bilen på vej til mormor hostende og helt blå i hovedet. Så meget for de frelste PÅ ALLE MÅDER. Min datter sang i et af Danmarks bedste pigekor i 7 år. Vi tog med hende i en smuk kirker, hver søndag og nød pigernes dejlige sang, samt freden og roen. Deres sanglærer var også en af Danmarks dygtigste organister. Det gjorde det ikke værre. Nutidsmennesket kunne trænge til denne to. Kan anbefales. Man behøver ikke at være religiøs for at nyde sangene.

  33. Af Rosa Harald Kristensen

    -

    Rettelse
    en smuk kirke

  34. Af Birger Nielsen

    -

    Frisindet eller ej, så tillader man sig bare at undre sig over, at vi i disse år nærmest kan opleve, at “nyreligiøse” stadig vil prøve at overbevise de mange stakkels ikketroende, hvad de dog går glip af, fordi de ikke føler noget for guder, engle, profeter, frelsere, mysterier. Milde guder – er vi ikke nået længere i udviklingen i det Herrens År 2018.
    Religioner, overtro, astrologi etc. er i mine øjne ren fantasy. Hvorfor skal det aftvinge respekt?

  35. Af j.. hans En

    -

    I Sydkorea er ca. 30 procent af befolkningen kristne.
    En udvikling som er kommet inden for de sidste par årtier.
    Det giver en del problemer.
    Eftersom det i de overklassen, især den mest korrupte del, nærmest er et status symbol at være kristen.
    Nærmest en slags frimurer orden.
    Kristne regeringsmedlemmer i Sydkorea har også svært ved at følge landets lovgivning. At stat og kirke er helt adskildt.
    Utoligt grimme kirker skyder op overalt i Sydkorea.
    Ok. Stort set alt byggeri i Sydkorea er grimt og dårligt. Ikke bare kirkerne.
    Ingen love, standarder og specificationer følges.

  36. Af Flemming Lau

    -

    Rosa Harald Kristiansen, det har du ret i. Man ser faktisk flere og flere søge til freden i forskellige refugiums bla Løgum kloster. Som ung kunne jeg ikke forstå at der var så mange gravstene med påskriften “Fred”. Det begyndte jeg så at forstå for 30 år siden, og for 22 år siden rykkede vi ud til blæsten og den stjerneklare himmel, og 4 kirker indenfor kort afstand. Desværre er kirkerne idag låst af udenfor tjenestetid, grundet tyveri og hærværk. Når vi har været på ski i Østrig, er vi altid smuttet ind i de små kirker og har nydt det enormt stærke høfjelds lys igennem glasmosaikkerne. Jeg har aldrig prøvet at være høj på ” sjov” tobak, men efter 20 minutter bliver man altså rigtig glad i æsken af figurernes farveeksplotioner, så det syder og bobler i en. Det skulle man prøve en solskinsdag, med sne på tinderne, hvis man kom forbi.

  37. Af N. Jensen

    -

    Lemche,

    Har I ‘Jøder’ efterhånden fundet ud af, hvem der har ret til at kalde sig ‘Jøde’ ?

    Som jeg har forstået det, er der mindst 2 forskellige definitioner:

    1. Man er ‘Jøde’, hvis man har en mor, der var ‘Jøde’.

    2. Man er ‘Jøde’ hvis man har gennemgået et ritual (som ikke skal beskrives her, hvor børn kan læse med).

    For øvrigt er spørgsmålet Jøde/ikke Jøde dybt godnat. Mennesker har gennem hundredevis af år forplantet på tværs af religioner, grænser, nationaliteter m.v. Så det ville da være bemærkelsesværdigt, hvis man ikke selv havde ‘en rem af huden’.

    Hertzl mente, at ‘Jøderne’ (qua deres overtro) havde en guddommelig ret til at kolonisere Palestina, og fordrive de arabiske indbyggere.

    Hvis man bare kunne følge sit stamtræ 80 generationer tilbage i tiden !!!!! ?????.

    Altså, hvem kender sine (officielle) forfædre blot 4 generationer tilbage ?

    Jeg er selv blevet meget i tvivl om, hvorvidt ‘Jøderne’ havde en storslået civilisation i Palestina i oldtiden, og nogle århundreder efter Kristus.

    I givet fald må man rose dem for at have gjort grundigt rent efter sig !

  38. Af j.. hanSe n

    -

    Som en slags forklaring på at kristendommen har fundet indpas i Sydkorea, så burde man måske nævne, at landet har været en amerikansk vasal stat siden Anden Verdenskrig.
    Dette har desværre medført, at Sydkorea har taget en masse af yankeyernes dårligdomme til sig.
    Også hvad angår religiøsitet.
    Og junk food.
    Sydkoreanerne er idag ligeså overvægtige som yankeyerne.
    Der er dog også enkelte moskeer i Sydkorea. Lige så grimme som kirkerne.

  39. Af j.. hans en

    -

    Er der mon andre end undertegnede som har observeret, at bloggerne stille og roligt forlader den synkende skude.
    Meget få tilbage.
    Og ingen nye kommer til.
    Og flere af de tilbageværende bloggere har lukket for kommentarer.
    Alle bloggerne er af højreorienteret observans.
    Kommentatorerne næsten alle det samme.
    Hvad kan man slutte ud af dette.
    At enighed, statsstøtte og ensidig censur til højreekstremisternes fordel ikke er nok til at holde den rådne skude flydende.

  40. Af Gert Hansen

    -

    R.H. Kristiansen:

    ‘Interessant at ateister er så frisindede…’

    Så ‘ateister’ er altså een stor homogen gruppe der alle sammen synes det samme?

    Ordet ‘ateist’ er formentlig opfundet af en religiøs, der havde behov for at finde på en samlende gruppering, for ikke at sige stigmatisering. Findes der ord som a-julemand, eller a-åmand? Næh – hvorfor så et begreb om nogen der blot ikke deler religiøses behov for at tro på noget overtroisk? Jeg tror den slags folk blot er født sådan fra naturens (ikke guds) side, og ikke har noget behov for at beskæftige sig med overtro, for at finde en ‘mening med tilværelsen’, eller har behov for at omvende andre, eller sågar myrde folk der ikke tror og beder som dem selv. Hvilket specielt de monoteistiskes hellige bøger er fulde af, og som der op igennem historien er utallige rædselsfulde eksempler på.

    Hvad nogen af os er trætte af, og irriterede over, er visse religiøses idelige forsøg på at omvende andre, som i artiklen, og pådutte os deres overtroiske meninger. Vi vil ikke nægte dem retten til at have dem, men de skal holde dem for sig selv, og ikke braldre op offentligt i tide og utide. Og endnu mindre bombe eller halshugge sig til det. Noget sådant må man selvfølgelig reagere på.

  41. Af j.. hanSe n

    -

    AF GERT HANS EN – 24. JANUAR 2018 18:19

    Der er ateister fra yderste venstrefløj til den yderste højrefløj. Dog nok flest på venstrefløjen.
    Men ingen homogen gruppe.

  42. Af l....i.....S S..................

    -

    Indlæg sendt af 14 omgange..Det første er læseligt..Giver op.

  43. Af l....i.....S.. S...................n

    -

    Har nu 3 indlææg i fiiiiifleriet?

  44. Af l....i.....S.. S...................n

    -

    4 iind..læææg i fiiiifleriet nu…Sendt i utallige udgaver..Kan de komme på?…

  45. Af l....i.....S.. S...................n

    -

    4 iin..d..læææg i fiiiif…leri..et nu…Sendt i utalli..ge udgav..er..Kan de kom..me på?…

  46. Af Lisbeth sørensen

    -

    5 iiii…ndlæææg nu….B er til gr..in, i dens fas..ci.sti.ske ant..i-y.tringsf..rih.ed. der ku.n giver de sortes..te kr.æf..ter som fri.m.urerlem..che..n ord..et. sk..am. je..r.

  47. Af M Jørgensen

    -

    Og Himmelnissen sidder i det høje og river sig i skægget over hvor tåbelige vi mennesker er til at forvalte det dyrebareste vi har- LIVET !

    Fint indlæg fra RHK om det menneskelige behov for at søge ro og fred i en anden ramme end den hverdagen byder på.
    Men det behøver ikke nødvendigvis at være i kirken- en tur i skoven eller bare ud hvor der er natur giver det samme.

  48. Af Bjørn Sørensen

    -

    Er det ikke vidunderligt at læse alle ignoranternes rasen mod religion uden at ane hvad det repræsenterer.
    Selvfølgelig tror de ikke på julemanden for det er jo bare fantasi. lige så mener de at Jesus Christus hører hjemme i fantasiverdenen.
    At Jesus Kristus har skabt en morallære som er fundamentet for vores civiliserede samfund er der åbenbart mange idealister som ikke kan fatte, at den dybtgående indflydelse, har bevirket vores høje moralske status.
    For i sammenligning med de “shit holes” samfund, som findes overalt kan vi trods alt prise os lykkelige at det ikke er en del af vores verden.
    Vi lever i en tid hvor idealisme er blevet vigtigere end almindelig sund fornuft.
    At idealisme er et fantasiprodukt er der mange som ikke fatter.
    At kristendommen har skabt vores civiliserede samfund er er uden for idealisternes fatteevne, fordi at de tror at intelligentsiaen ved bedre.
    At deres tro på falske profeter er er et fantasifoster uden for deres fatteevne, er årsagen til den vestlige verden forfald.
    Kristendommen er stadigvæk vores værn mod elendigheden.

  49. Af J Nielsen

    -

    “Man mødes med et skeptisk blik, som var det en bodega-vittighed i de sene nattetimer, når snakken falder på religion, og jeg fortæller, at jeg skam er troende og endda går i kirke. ”

    Og med god grund. Der er en grund til at det hedder barnetro. Er der en voksen til stede?

    “Er man derimod muslim, ja, så møder man udelukkende forståelse fra disse kanter, når man er troende. ”

    Sikke noget vrøvl. Det ser ud til at de sidste tredive års udskamning ikke er trængt ind i boblen.

    Om man tror på gud eller hans lidt yngre fætter kan være ét fedt. I begge tilfælde er produktet af tro og viden konstant.

  50. Af Nis Gaardbo

    -

    Det er en grov krænkelse af nisser, at kalde gud for en himmelnisse!

    Det er vist på tide, at minde en vis soldat om, hvad der sker, hvis man ikke holder sig gode venner med sine lokale drillenisser!

  51. Af Flemming Lau

    -

    Der er mange ting man skyder religioner i skoende noget med rette, andet med urette.men men;

    Jødedommen ønsker ikke global udbredelse, men man har åbnet for pågående
    proselytter.
    Kristendommen ønsker at verdens folkeslag hører og tager imod Jesus som Frelser.
    Islam ønsker at verdens folkeslag hører og tager imod Muhammed som profet, om nødvendigt ved brug af sværdet.
    Ateister ønsker at verdens folkeslag hører og fravælger den Metafysiske virkelighed, om nødvendigt ved at dominere uddannelsessystemet hele vejen op, busreklamer og andre medier iøvrigt. Man prøver med forskellige ritus og sorugater at kompensere
    for manglende traditioner. For at det skal gå andre eller sig selv godt, kan man sige pøj pøj, krydse fingre, sige knæk og bræk, eller banke under bordet og sige 7-9-13. Dyrker man sport har man diverse amuletter, kosmiske sten, tattooer, en bestemt rækkefølge man tager idrætsstøvlerne på, gå op i Astrologi eller numerologi. Vil man vinde for enhver pris er der muligheder for et stoffer. Har man tabt, er der stoffer for det. Er man overvægtig, mangler “six packen” eller har man for løs hud, er der forskellige knive og sonder, der kan løse det. For at elske sin næste kan man dyrke miindfullnes, og føler man sig ensom en halv time har man mobilen og fjæsbook! Vil man undgå uheld, gå ikke under en stige eller passere vejen hvor en sort kat er gået over. Har du spildt din sidste halve liter iskolde mælk til de tørre morgenmads gryn, så græd ikke. Der er gået hul på salt posen på indkøbs båndet og du smider en håndfuld over højre skulder, som man jo gør, men det syntes resten af køen var en rigtig dårlig ide, uanset hvormeget du bedyrer handlingens gavnlige effekt for alle for at undgå uheld. Til jeres kobberbryllup er der 13 til bords, og det går ikke så svigermor flyttes ud i køkkenet. I bliver skilt 2 uger senere. Og man kan blive ved.

    Man kan også nøjes med sin tro og Fadervor og lade Gud om resten. Hver sin smag!

  52. Af Nis Gaardbo

    -

    Husguder findes i alle størrelser og de er mere overkommelige at dyrke, end de selvglade overguder, der ofte er lidt for nid- og ærekære.

    Troen på alfer og trolde er stadig udbredt i Island – det islandske vejdirektorat må ofte omlægge veje, hvis de “forstyrrer alferne”.

    Uddrag fra “De islandske bjerge er hjem for alfer og trolde” af Laura Elisabeth Schnabel, KD 16. november 2009:

    ” I dag mener 54 procent af islændingene, at det er “sandsynligt” eller “muligt”, at der eksisterer alfer, mens det gjaldt 48 procent i 1974. Dengang var 17 procent dog helt sikre på, at alferne eksisterer, mens det i dag kun er 8 procent.”

    Man behøver hverken, at tro på, eller tilbede alfer, eller nisser. Vi er komplet ligeglade med al dén virak, og vil helst være i fred, tak.

    Men vi finder os heller ikke i, at blive krænket – heller ikke af formastelige soldater, der har mistet deres barnetro på nisser!

  53. Af Jesper Lund

    -

    Niels Peter Lemche
    Ifølge Religion.dk er ateisme den tredjestørste livsanskuelse i verden. 16% svarende til 1,1 milliard mennesker.

    Her er lidt tal om de 10 mest ateistiske lande i verden.

    Kina: 47% overbeviste ateister, 30% ikke-religiøse og 14% religiøse
    Japan: 31% overbeviste ateister, 31% ikke-religiøse, 23% ved ikke/er ligeglad og 16% religiøse
    Tjekkiet: 30% overbeviste ateister, 48% ikke-religiøse og 20% religiøse
    Frankrig: 29% overbeviste ateister
    Sydkorea: 15% overbeviste ateister
    Tyskland: 15% overbeviste ateister, 33% ikke-religiøse og 51% religiøse
    Holland: 14% overbeviste ateister
    Østrig: 10% overbeviste ateister, 43% ikke-religiøse og 42% religiøse
    Island: 10% overbeviste ateister
    Australien: 10% overbeviste ateister

  54. Af J Nielsen

    -

    “Kristendommen ønsker at verdens folkeslag hører og tager imod Jesus som Frelser.”

    Her har vi problemet. I ophøjet selvretfærdighed nægter disse religiøse at lade andre mennesker være i fred. Man skal have fat i dem, og helst mens de endnu er umælende væsener.

    “Ateister ønsker at verdens folkeslag hører og fravælger den Metafysiske virkelighed”

    Det er en misforståelse. Der er ikke nogen ateistisk mission. Ikke noget krav fra nogen imaginær overhøjhed om at omvende verden, med det gode såvel som med det onde.

    Ikke andet end et sted mellem et ønske og et krav om at blive ladt i fred for disse zeloter med hver deres patent på sandheden.

  55. Af Jesper Lund

    -

    Rosa Harald Kristiansen
    Jeg er ateist, men accepterer da at andre tror. Jeg er selv døbt og konfirmeret. Min mormors søster, som var min gudmor ved min dåb, har jeg kaldte jeg altid gudmor.
    I folkeskolen, som startede for mig i 1961, har jeg fået kristendomsundervisning. Sikker på en forkyndende måde. Derfor opfatter jeg kristendommen, som også min selvom jeg senere i livet er nået til den erkendelse at min livsanskuelse er ateistisk.

    Din sammenligning med tidligere rygere holder ikke. Mange tidligere rygere som mig selv går ind for at begrænse rygning, f.eks. med et ønske om et røgfrit Danmark. Jeg kender ingen ateister, der vil begrænse kristne i at udøve deres religion. Mange har så ønske begrænse muslimer i at udøve deres religion, men det ikke noget med ateisme at gøre. Det er nok mere kristne, der ønsker dette.

  56. Af Birger Nielsen

    -

    Noget tyder på at jeg er udelukket af den unge religiøse Stefani.

  57. Af Gert Hansen

    -

    J. Nielsen:

    ‘Her har vi problemet. I ophøjet selvretfærdighed nægter disse religiøse at lade andre mennesker være i fred. Man skal have fat i dem, og helst mens de endnu er umælende væsener.’

    Helt rigtigt. Problemet er jo, at de to mono-teistiske religioner kristendom og islam er proselyterende.

    Hvor kristendom i Vesten heldigvis er blevet stækket, efter århundreders kamp imod religiøs dominans, er dette ikke tilfældet med islam, der båret oppe af kulbrinte-miliarder og to generationers store befolkningstilvækst, føler sig i sin ret (og pligt) til at udbrede sig i ikke-muslimske områder, i visse tilfælde aldeles voldeligt.

    Og jødedom og islam har valgt at brændemærke ‘umælende væsener’ fra fødslen med deres religion, hvilket kristendom heldigvis har fravalgt.

  58. Af j.. hanSe n

    -

    AF NIELS.PETER LEM CHE – 24. JANUAR 2018 14:25

    Så er holocaust benægteren Lemch e på banen med sine alternative sandheder.
    Lemch e beretter, at der ikke var koncentrationslejre i nazityskland.
    Tyskere som flygtede til Danmark 1933-1943 var ikke i fare når Danmark sendte dem tilbage til Tyskland.
    De blev indkvarteret i ferie lejre, forklarer Lemc he.

  59. Af Birger Nielsen

    -

    Bjørn S. kalder de ikketroende for ignoranter. Den mand er ikke uden humor. Den er lige til Life of Brian.
    Tro du blot på Vorherre i fred.

  60. Af j.. hans En

    -

    AF BIRGER NIELS EN – 24. JANUAR 2018 21:05
    “Bjørn S. kalder de ikketroende for ignoranter. Den mand er ikke uden humor. Den er lige til Life of Brian.
    Tro du blot på Vorherre i fred.”

    Naturligvis må de religiøse tro på deres guder i fred og ro.
    Problemet er når de med Stefani i spidsen forsøger at overbevise andre om det ædruelige i deres overtro.
    Og noget påtrængende forsøger at pådutte andre deres tro.
    Lidt lige som dengang man havde Jehovas Vidner rendende hver anden dag for at sælge deres udgave af overtroen.

  61. Af Flemming Lau

    -

    “Kristent ophøjet selvretfærdig, nægter at lade andre i fred….?”

    Mon ikke man forveksler folkekirken, med Jehovas vidner. Jeg har aldrig haft personer fra folkekirken, der stod og bankede på min dør imodsætning til Jehovas vidner, mormoner etc. Det indgår ikke i den evangeliske Lutherske stil. Folk kan høre når der er Gudstjeneste, bryllup og begravelse. Så er det op til folk, om de gider at deltage.
    Hvorfor tror man ellers at folkekirke kristne bliver kaldt ” kolde i røven kristne” af andre trossamfund, som fx de 2 ovenover nævnte. Selv det at vidne bør komme som en naturlig udvikling af en samtale under 4 øjne. Hvis ikke det er naturligt bliver det kunstigt og holder ikke. Derimod kan jeg garantere for at man fra alle mulige andre religioner, filosofier, new age mm, ikke holder sig tilbage med at flashe deres overbevisniing og gerne på kristnes bekostning.

    Jeg har en god bekendt der har haft schlerose i 20 år. På gågaden støder hun på en gammel arbejdskollega. Uagtet at denne ikke havde kendskab til hendes kristne baggrund , siger denne at årsagen til sygdommen skulle findes i hende selv. Med andre ord hun var selv skyldig. Med denne salut og en eller anden Hare Kristnia replik, forsvandt denne ud i mylderet.

    Jeg har hørt om kristne gymnasie unge der er blevet sablet ned i klassen af lærere der ikke kun vidste bedre men også havde aversion mod kristendommen.

    Bloggen er et helt andet Ball Game, især når indlægget handler om “kirken!”

  62. Af Mehmet Sami Gür

    -

    Hvilken kristendom?

    I praktiserer jo ikke kristendommen. I kender ikke engang indholdet i bibelen:

    https://youtu.be/STz2FrpZnpw

  63. Af Kristian Andersen

    -

    Hold nu jeres religion for jer selv…. Nogle af os tror heller ikke på Julemanden! Religion er en privatsag og bør ikke forkyndes i det offentlige rum..Kirken ud af Staten og alle medier!

  64. Af Jesper Lund

    -

    I opinionsundersøgelser om religiøsitet får de deltagne tit mulighed for at vælge mellem mulighederne: overbevist ateist, ikke-religiøs eller religiøs.

    Man kan fundere over hvilken livsanskuelse, de deltagne, som vælger muligheden ‘ikke-religiøs’, har. De kan da ikke tro på en guddommelig kraft. Mon ikke de er ateister, men ikke helt klart har fastlagt deres ateistiske livsanskuelse.

    Hvis ikke-religiøse regnes for ateister, så er halvdelen af den tyske befolkning ateister og 78% i Tjekkiet.

  65. Af livbeth sørense.....

    -

    “Uagtet at denne ikke havde kendskab til hendes kristne baggrund , siger denne at årsagen til sygdommen skulle findes i hende selv. Med andre ord hun var selv skyldig” Lau..

    Ja, kristne har ingen indsigt i cause and effeckt..De burde starte med at studere Newton og æblet?

    Bjørn S er et sagligt bevis på religionens on.dskab. En mand der ønsker fattigdom for Danskere generelt, et mere elitært samfund. Viser tydeligt sine kristne dyder, som også frimurerlemchen, der har nasset på Danmark i generationer, selvom han er Tysker og jø.de.

    Ps et sidste indlæg i dit filter UEJ? “Man kan i øvrigt sagtens – som undertegnede – være gloende europæer og samtidig tro på folkenes selvbestemmelsesret. Undertegnede bor i et af EU’s mindste medlemlande, Estland, med kun 1,3 mio indbyggere, og jeg skal hilse og sige at ift EU er folkestemningen her noget nær euforisk. Hverken catalanere eller skotter sætter iøvrigt spørgsmålstegn ved EU-medlemsskabet. Det er mere den anden national union de gerne vil undvære.”

    Ja, tankevækkende er den store opbakning til EU fra de to lande der, der begge ønsker selvbestemmelse Skotland og Catalonien. Skotland har altid været misbrugt af den Engelske Tory elite. Derfor partiet SNP alene modtager over 50% af alle stemmer nu. Om det er centrum venstre-centrum højre kan diskutteres..Men for øjeblikket det bedste parti i Skotland for frihed..Og eneste. Skal forresten til skotland i næste uge i 3 dage som uffe, og fluefiske, spinnefiske med gamle skotske venner, som jeg har kendt i 3o år nu. Bliver nok også tid til et par Drams.

    Catalonien er en mere broget og indviklet slags. Forskellige partier støtter frihed fra den borgerlige spanske fascisme der. Nogen er venstreorienteret, andre højreorienteret, og Puigdemont er vel Radial i Dansk forståelse? Uden den EU positive tilgang. Lidt som SNP også her..Der bliver ingen revolution fra de to partier. Men som ting er nu, er de de bedste ledere-partier for et frit Skotland-Katalonien. ..

    En majoritet af skotter støtter nu et frit skotland, som en majoritet af Catalonien..Grunde muligvis Britexit og Spansk kolonialfascisme? 🙂

  66. Af livbeth sørense.....

    -

    “Så er holocaust benægt.eren Lem..ch e på banen med sine alternative sandheder.
    Le..mch e beretter, at der ikke var ko.ncentra..tionslejre i naz..ityskla..nd.”

    Såvidt jeg har forstået arbejdet ty.sk.erlemch.en med siem.ens ovnene der. i ko.ncentration.slejr.ene. Før eller efter bedøv.elsen er uvist. Men arbejdet tæt sammen med andre frimur.er ihvertfald. . Mødes med isra.elske efterretnings..agenter, som han udveksler information om debat.tører fra B med om…skriver han..
    .

  67. Af livbeth sørense.....

    -

    “Det pinlige er for den katolske kirke, at den sådan set har forsøgt det samme, at betinge det enkelte menneskes frihed gennem sin mind-control, som dens bodsordning er. Og indtil for et par hundrede år siden kunne man da også futte dissidenter af til de troendes fornøjelse.”

    Man skal lede langt efter mere pjat? Dette skrevet efter frimuretyskejøden, selv har læst hvorledes bloggeren bruger akkurat samme teknik i kristendommen? Som ham selv også forresten, fx. når han beskylder israelkritiske for at være anti-semitter, samtidig med at den anti-semitiske lemchen, hakker ned på Palæstinensere mv.

    Tænk på alle de id.iot.er der er blevet udklækket på kbh uni , efter at have studeret hos lemchen? Det er så sørgeligt at man overvejer at begå selvmord over alle de spildte skattekroner til vrøvlerierne?

    .

  68. Af livbeth sørense.....

    -

    “Af Mehmet Sami Gür – 24. januar 2018 21:54
    Hvilken kristendom?
    I praktiserer jo ikke kristendommen. I kender ikke engang indholdet i bibelen:”

    Jo mindre man kender til forvrøvlet bibelske-koranske tekster, desto bedre. Påpeger de store omkostninger med folk som lemchen i landet, fremmede , der underviser i religion her?

    Burde forbydes alt videre uddannelse inden for området, af staten. Skal være rent brugerbetalt, og indok.trine.ring af mindreårige forbydes. Især jød..ernes spædbørnstort.ur. .

    .

  69. Af livbeth sørense.....

    -

    “Af Me..hmet S.ami Gü.r – 24. januar 2018 21:54
    Hvilken kris.tendom?
    I praktiserer jo ikke kris.tendommen. I kender ikke engang indholdet i bib.elen:”

    Jo mindre man kender til forvrøv.let bibe.lske-kora.nske tekster, desto bedre. Påpeger de store omkostninger med folk som le.m.chen i landet, fre..mmede , der undervi.ser i religi.on her?

    Burde forby..des alt videre uddannelse inden for området, af staten. Skal være rent brugerbetalt, og indok.trine.ring af mindr..eårige forby.des. Især jø..d..ernes s.pædbø.rnstort.ur. .

    .

  70. Af Jan Johansen

    -

    Nå, står det nu så dårligt til med den danske folkekirke, at Caspar Stefani ser sig nødsaget til at opfordre den skeptiske danske befolkning til “at tage en tur i kirken på søndag”. Han mener simpelthen, at “vi skal gi’ folkekirken en chance”. Nej, hr. Stefani. Vi skal såmænd blot be’ kirken om at geare lidt ned for charmen og skrue ned for alt det vrøvl, som man bliver mødt med, hvis man møder op i kirken af i dag. En meget kritisk gennemgang og sanering af en stor del af de såkaldt hellige skrifter ville nok gøre underværker. Vi kan nemlig ikke blive ved med at tro på alt det, der helt ukritisk bliver lagt frem. Meget af det er overleveret mundligt for flere tusind år siden af ganske almindelige mennesker, der åbenbart havde en meget livlig fantasi. Siden er det nedskrevet af andre ganske almindelige mennesker, som måske har ændret lidt på indholdet, så det bedre passede ind i den aktuelle tid. Således er det sandsynligvis gået til, så det giver meget god mening at reducere i indholdet og omformulere teksterne på en sådan måde, at mennesker af i dag føler sig respekteret som mennesker. Det mest rimelige ville være, om præsterne da ville optræde mere afdæmpet og lade forstå, at de på ingen måde forkynder en sandhed men en mulig sandhed, idet der må tages forbehold for sandhedsværdien efter de mange tusinde års overleveringer og ned- og omskrivninger. Det ville nok skabe mere respekt om kirken, som iøvrigt også burde revidere det samlede tilbud om søndagen væsentligt. Udover orgelspil og fællessang kunne det være opløftende med en klassisk minikoncer nu og da og også gerne klassiske klaverkoncerter og/eller et gæstekor. Det kunne nok trække folk af huse og gi’ menigheden nogle smukke fællesoplevelser.

  71. Af Rosa Harald Kristiansen

    -

    Hr. G u r
    Hvad ved du om hvad danskene læser? Ingenting lader det til. Men du har mange fordomme om danskere. Jeg ved ikke hvor du har din gang, det lyder ikke til at være et særligt kulturelt sted. Jeg har en del bibliotekarvenner. En stor del af unge i Danmark bliver konfirmeret og læser derved i Bibelen til komfirmationsforberedelsen. I skolerne undervises der i religion og derved Bibelen mm. Jeg har skam både læst Bibelen og Koranen og jeg har læst mange muslimske forfattere, heriblandt Orhan Pamuk. Efter al den diskussion, der har været i samfundet besluttede jeg mig til at læse Koranen. Det tog mig 1.5 år, sammen med meget andet. På et af Storkøbenhavns biblioteker havde de to Koraner. En gammel oversættelse og en yngre med arabiske tekster. Jeg var den eneste, der lånte en af disse eksemplarer. Den anden blev ikke lånt ud i denne periode. I henhold til mine venner udlånes Mein Kampf oftere til muslimer end Koranen. I godkender sikkert ikke den danske oversættelse af Koranen, kunne jeg forestille mig. Så er der en anden ting. De fleste unge muslimer læser hverken arabisk eller tyrkisk særlig godt, de fleste slet ikke, derfor læser de ikke Koranen, selv om den findes i hjemmet. Således er de nok ikke så mange muslimer, der læser Koranen G u r. For mange muslimske drenge læser hverken deres forældres sprog eller dansk og det er virkelig et problem, derfor har jeg igennem en periode lavet frivilligt arbejde med læsning bl.andet. En del børn kan hverken tallene, ugedage og navnet på måneder. Det er faktisk en katastrofe. Heldigvis er der også en stor del der kan. Du kan sagtens vente på det Ottomanske riges genopståen, men dansk skal børnene kunne, indtil den store dag kommer.

  72. Af B. Thøgersen

    -

    Hvis min kommentar kommer gennem filteret, er signaturen ved en fejl B. Th. Den burde være som ovenstående.

  73. Af Kristoffer Hansen

    -

    Har længe taget afstand til alt religion. Fordi jeg har set Islam gennem hele mit liv, jeg er rystet. Mage til narkohandler terrorist organisation findes ikke, og hvis religion er sådan, så er det noget man tager afstand fra. Hvis man altså har en smugle medmenneskelighed. Ønsker dødsstraffen genindført øjeblikkeligt for mennesker og karmaens skyld.

  74. Af Bjørn Sørensen

    -

    Vi er alle troende.
    Ateister tror på Darwins teorier og andet metafysik.
    Kristne tror på skabelsesberetningen. I øvrigt er store dele af biblen beskrivelser af hvordan mennesket handler i forskellige situationer, altså erfaringsbetonet, det kaldes empiri.
    Så biblen er en kilde til den menneskelige forståelse som idealisterne ikke har, for de tror at de kan skabe idealsamfundet uden at vide hvordan mennesket fungerer.
    I øvrigt bruges kirken til en masse ritualer, som alle samfund har.
    Når danskerne er til fodboldkamp, synger de “I Danmark er jeg født” før kampen begynder og især når vi vinder.
    I Tyskland bruges kirken ofte til koncerter, hvilket også forekommer her i landet, Den ateistiske præst i Tårbæk arrangerede konserter.
    Det er op til de enkelte præster, menighedsrådet og menigheden hvad de foretager sig af aktiviteter i og omkring kirken.
    Men mange danskere er bange for kirkens moraliseren, hvilket forklarer det moralske forfald som vi ser i nutiden.

  75. Af J Nielsen

    -

    “Man kan fundere over hvilken livsanskuelse, de deltagne, som vælger muligheden ‘ikke-religiøs’, har.”

    Ud fra den betragtning at “ateist” er de troendes rubricering af de tænkende, kunne det fx betyde: Hvad kommer det mig ved. Ateist, det er jeg da ikke engang.

    Betegnelsen (ikke bekendelsen) “ateist” tilhører den religiøse sfære. Hvorfor overhovedet bevæge sig derind. Det må de da selv ligge og rode med, og så i øvrigt lade andre folk være i fred.

    Men det er netop der problemet med visse religioner ligger. De siger det jo selv:

    “Kristendommen ønsker at verdens folkeslag hører og tager imod Jesus som Frelser.”

    Med det gode eller med det onde. Det bud har bidraget til udryddelse af kulturer og folkeslag på fire kontinenter. Denne uforsonlighed kendetegner de to store monoteistiske religioner. Man er så sikker på at have ret, at det retfærdiggør ethvert overgreb. Og endda opfattes som svigt ikke at undertvinge anderledes indstillede personer. Til gudens ære.

    Det er dette missionsbud og vilje til at bruge magt, og ikke kvaliteten af budskabet, der er årsag til disse religioners globale udbredelse i dag. Det har vist sig utroligt effektivt.

    For kristenheden i en grad så man tillader sig at hvile på laurbærrene. Men det kan være det er ved at ændre sig.

  76. Af Flemming Lau

    -

    Det er jo” glimrende”, at ateisterne lægger kristne ord i munden, fordrejer, forskruer, og vender tingende på hovedet, trods en kristen lige har redegjort for det modsatte. Det er ikke kun uvederhæftigt men direkte ond vilje.

    Hvordan i alverden kan man få det at man har en tro, være Jesus bekendt og bede Fader vor, til at man undertvinger med det onde, udrydder kulturere og iøvrigt retfærdiggøre ethvert overgreb, ved sin vilje til at bruge magt…? Uforsonligt og sørgeligt og notorisk løgn. Der er ingen tvang i Kristus….!

    Det er jo fuldstændigt som at høre en rettroende muslim, som man har hjulpet i hoved og røv, udtale: “Det danske samfund vil bare elske Islam ihjel!”

  77. Af Rosa Harald Kristiansen

    -

    Et forslag til alle, både danskere og udlændinge.
    I Weekenavisen er der en glimrende artikel om Tyrkiet og især Istambul. Artiklen er fra den 19.01.2018. Her fortæller en ung dansk kvinde af tyrkisk afstamning, hvordan Tyrkiet nogle steder bliver arabifiseret, kva 3.1 million syrere, som er flygtet til Tyrkiet. I Istambul er der mindst 550.000 syrere. Desuden kommer der et utal af saudi-arabiske turister til byen. I et tidligere typisk arbejderkvarter i Istambul, et sted, der kunne minde om Nørrebro, er den tyrkiske befolkning udskiftet med hovedsagelig syrere, hvor størstedelen af kvinderne er tildækkede. Her er også afganere, irakere og nogle østeuropæere. Det lyder lidt, som det er for os, der boede på Nørrebro for en del år siden. Kvarteret Fatih er et af Istambuls ældste og mest historiske distrikter. Her bor der ca. 415.000 mennesker. I dele af dette kvarter, har arabere fra, hovedsagelig Syrien bosat sig og her er nær alle kvinder tildækkede. Her har den arabiske kultur skubbet den tyrkiske kultur ud, med arabifisering til følge. Butikskilte er på arabisk, ikke tyrkisk. Måske kunne man sige, at Istambul/Tyrkiet er ved at blive ramt af arabisk islamifisering, som så mange steder, hvor arabere kommer til. Tyrkiet bliver splittet. Nu er der selvfølgelig over 70 millioner tyrkere i Tyrkiet og en del af dem er kurdere. Mens man slås med kurdene udvikler Arabien sig lystigt. Profeten skubber Darwin ud. Dette er mine ord, ikke den unge kvindes. Det skyldes troens imperialisme. Andre steder som i USA bl.andet, er det guden mammon, der styrer. Lederne, religiøse, eller ikke, bruger de uuddannede og de uoplyste til at få magt. Religiøse ledere kan få befolkninger, eller mindre grupper i lænker, ved at beholde dem uoplyste og uuddannede. Kristendommen er heller ikke uskyldsren. Det er bare en del år siden det var tilfældet. De områder hvor mange af samme slags indvandrere bosætter sig, bliver området på sin måde autonomt og regeres af visse overhoveder, enten religiøse eller kriminelle. Vi kalder det parallellsamfund her i DK. Vi anviser indvandrere til de samme steder og skaber derved selv autonome områder. Dette har også ramt Tyrkiet. Det ser ud til at foregå mange steder ved indvandring. Se USA med irerne, italienerne og kineserne. Alle var i sin tid styret af kriminelle, elle katolikker. Hvis palestinænsere nogen sinde ska få et bedre liv, må deres ledere uddanne befolkningen.

  78. Af Rosa Harald Kristiansen

    -

    I de områder, hvor.. Skulle der stå.

  79. Af Birger Nielsen

    -

    Bjørn S. taler for sin syge moster. Han sammenligner Darwin og de tusindvis af videnskabsfolk siden, som har opstillet seriøse teorier og forsøgt at bevise disse, med troende mennesker, som ukritisk lapper gamle oltidslegender i sig. Useriøst. Vi skriver 2018.
    Jeg tror, at de kristenreligiøse fører dig frem i disse år som en art forsvar mod en invasiv og endnu mere utrolig religion fra samme arnested. Vi ikketroende ønsker bare at blive fri for at belemres med alt det vrøvl, fordummelse og elendighed som disse religioner fører med sig.

  80. Af Rosa Harald Kristiansen

    -

    I går aftes prøvede jeg at svare jer, der er ateister. Mine to indlæg røg begge i filteret. Selvfølgelig repekterer jeg jeres synspunkter og således også religiøse mennesker af forskellig slags. Jeg tror dog ikke på livet efter døden og mener, at vi bør koncentrere os om det liv vi har. Selvfølgelig bliver vi en del af et videre liv, når vi kommer i jorden og for nogles vedkommende føres vores gener videre med vores børn. Efter en alvorlig sygdom er jeg nok blevet mere optimistisk. Jeg tror, at en af grundene til at mange ikke kommer i kirken, kan være, at vi forbindet kirken med døden. Mange går ikke i kirken, undtagen til dåb, konfirmation, bryllup og begravelser. Nogle til jul. Manglende kirkegang udelukker dog ikke, at vi er troende G u r. Vi nutidsmennesker tror nemlig, at vi har et evigt liv, indtil døden rører os på skulderen og minder os om, at vi ikke lever evigt. Vi lever kun et nanosekund, så benyt det. At nogle loves et større antal jomfruer i efterlivet, er der ingen sandhedsvidner til. Eller har nogen hørt det verificeret.

  81. Af Henrik Bønnelykke

    -

    Man kan bare kigge på debatniveauet og den almindelige dannelse hos de erklærede ateister på bloggen for at forstå, at mennesket har behov for mere end politiske (socialisme/kommunisme) livsanskuelser. Hvor ville det være et fattigt og umenneskeligt samfund, hvis alle benyttede sig af den skraldespandsretorik som ses her på bloggen.

  82. Af Birger Nielsen

    -

    Bønnelykke
    Skal det nu være tegn på dannelse, at tro på guder, engle og mysterier?
    Har Bønnelykke prøvet at læse lidt religionshistorie, ellet er han bekendt med kildekritik.

  83. Af Henrik Bønnelykke

    -

    Birger Nielsen
    De fleste religioner indeholder nogle normer for anstændig opførsel. Dannelse er også god opførsel – at være et dannet menneske. Denne menneskelige egenskab – dannelse – er i særdeleshed fraværende hos de mest hard-core ateister her på bloggen. Jeg postulerer ikke, at man ikke kan være et ordentligt menneske og samtidig ateist, men det er desværre ikke hvad vi ser når bloggen gennemlæses. Had, injurier og uhumskheder flyder i en lind strøm…

  84. Af Birger Nielsen

    -

    Bønnelykke
    Langt hen ad vejen enig. Dog mener jeg ej at udtrykke hverken had eller injurier. Jeg undrer mig blot.

  85. Af Henning Svendsen

    -

    Regnedrengen Jesper er overbevist. ateist og han opregner et kolossalt antal over hele jorden
    Men der er jo også alle dem der bare er en almindelig ateist , dem der ikke har opfundet det varme vand men bare nøjes med at tvivle og de må nødvendigvis være i overtal?så ifølge regnedrengen Jesper så er der kolossal mange ateister på jorden og de religiøse må være i mindretal
    Det som bare skriger til himlen -det er jo at regnedrengen Jesper heller ikke vil anerkende evolutionen !-mennesker er flokdyr der søger deres egne opretter et territorium og har styr på indvrandringen for har man ikke det så træden jungleloven i aktion og pludselig er man sat på gaden akkurat en udvikling som vi ser overalt i dyreverdenen med de danske Ulve som et godt eksempel på EU .
    Så regnedrengen og Humanisten Jesper har istedet gjort sig selv til Gud og sætter heller ikke sit lys under en skæppe: men er der i det hele noget lys?regnedrengen. taler meget om en Spidskompetence: som han ejer-hvornår afslører han sit skjulte talent?hvilken arbejdsplads er velsignet med regnedrengen Jesper.?

  86. Af Henrik Bønnelykke

    -

    Birger Nielsen
    Det var en generel betragtning og ikke møntet på dig.
    Mennesker kan tro eller ikke tro på hvad de vil så længe de lever op til normerne for almindelig anstændig adfærd – også i det offentlige rum.

  87. Af Lis..... søørensen

    -

    Den onde Lau, bloggeren mv. viser tydeligt at religion er ondt. At et flertal er religiøse i verden påpeger blot at der er flere idi.oter i verden, end kloge mennesker.

    Hvilket undersøgelser i IQ også har bevist. (troende score lavt her, som borgerlige over røde).).

  88. Af Lis..... søørensen

    -

    Så godt som kun fremmede tilflyttere som Le..mche., bloggerne, R..osa, Me.hmet er troende i Danmark. Ægtedanskere er ikke troende udover en absolut lille 10% minoritet.

  89. Af Kristoffer Hansen

    -

    Bønneløkke selv dannede mennesker har grænser, men det ved du tydeligvis ikke en klap om. Dødsstraffen bør genindføres øjeblikkeligt, så alle kan få fred her i lortehullet.

  90. Af j.. hans En

    -

    AF HENRIK BØNNELYKKE – 25. JANUAR 2018 11:11
    “Had, injurier og uhumskheder flyder i en lind strøm…”

    Denne blog er nu ikke så slem.
    Problemet er vist at Bønnelykke har det svært, hvis andre ikke har de samme overbevisninger som ham.
    Og de stærkt religiøse har det tydeligvis svært med ateister.

  91. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Det vi har glemt er, at kristendommen og øvrige religiøse fantasmer stammer fra ældgamle førkristelige kollektive forestillinger om ret og uret.

    Magthavere vendte det om og gjorde muligt at bruge religion som et redskab til kontrol. Det var måske nødvendigt, men lad os nu komme videre. Troen på mennesket er vigtigere end troen på en hvilken som helst gud.

    Mennesker skaber religioner – ikke omvendt.

  92. Af Helge Nørager

    -

    Enhver er salig i sin tro.
    Og da det er en tro, nytter rationelle argumenter intet.
    Hvad som skaber problemer er religiøses fordomme om ikke troendes ståsted i livet.
    Ikke troende er generelt mål for påstande som er ret negative, andre steder i verden er det direkte forbundet med livsfare at ytre tvivl om den lokale afart af tro nu er helt korrekt.
    Hvis de troende, er så stærke i troen, at de ikke er i tvivl om noget som helst, begynder ofte problemer med relationer til mennesker med en anden tro eller uden tro.
    Dette er et problem.
    At nogle menneskers tro skaber konflikter med samfundet og andre mennesker de er tvunget til at omgås.
    Der er faktisk ikke rigtig nogen løsning, for med retfærdighed for Loke som Thor, er vi bundet af en sekulær lovgivning som, giver troede særrettigheder.
    De kan når de er fornærmede over at verden ikke virker som de ønsker, kræve en anden udgave for ellers er deres tro krænket.
    og er de mange nok, ændres verden efter deres tro.
    Men da mange religioner kræver ubetinget tro, uden slinger i valsen og de andre er fortabte, er verden aldrig i fred, for altid er der en som tror at vedkommendes tro er bedre end naboens, og naboen ja han er alt muligt modbydeligt for han tror jo ikke på det rigtige.
    Tro er, tro og mod tro er alt forgæves det er bevist gentagende gange.
    Der er en simpel leveregel.

    Gør ikke mod andre, hvad du ikke ønsker andre skal gøre mod dig.

    Hvis de troende kunne efterleve denne regel ville der måske være håb, men virker som om de er mest optaget af at nedgøre andre uden tro eller med den forkerte.
    God Søndag og god kirketur.

  93. Af Birger Nielsen

    -

    Af Jørgen Villy Madsen – 25. januar 2018 13:23 og
    Af Helge Nørager – 25. januar 2018 13:42 .

    Klogere kan det næppe siges.
    I får et plus i karakterbogen af mig.

  94. Af Birger Nielsen

    -

    Bibelhøkeren Svendsen skriver bl.a. :

    “Men der er jo også alle dem der bare er en almindelig ateist , dem der ikke har opfundet det varme vand men bare nøjes med at tvivle og de må nødvendigvis være i overtal?så ifølge regnedrengen Jesper så er der kolossal mange ateister på jorden og de religiøse må være i mindretal”

    Der ser du Bønnelykke et tydeligt eksempel på en af de rettroende.

  95. Af Niels Poulsen

    -

    Helge Nørager

    “Der er faktisk ikke rigtig nogen løsning, for med retfærdighed for Loke som Thor, er vi bundet af en sekulær lovgivning som, giver troede særrettigheder.”

    Hvilke særrettigheder har troende i Danmark? Ingen. Vi er alle lige for loven.

    “Gør ikke mod andre, hvad du ikke ønsker andre skal gøre mod dig.”

    Det lyder som en kristen leveregel.

    “Hvis de troende kunne efterleve denne regel ville der måske være håb, men virker som om de er mest optaget af at nedgøre andre uden tro eller med den forkerte.”

    Kan du nævne et eksempel? Der sker ingen religiøs forfølgelse i Danmark. Hverken af muslimer, ateister eller tilhængere af det flyvende spaghettimonster.

    Derimod foregår der forfølgelse og udrensning af kristne i Melleøsten. Ligesom der foregik forfølgelse og udrensning af kristne i Sovjetunionen.

    I den danske udgave af kristendommen er religionskritik indbygget. Den foregår 24-7. Der er aldrig blevet krummet et hår på en ateists hoved. Tværtimod har ateisterne frie hænder til at bekæmpe folkekirken, som de også gør med busreklamer vendt mod kristendommen og vejledning på nettet til udmeldelse af folkekirken.

    Men kritiserer man nogen eller noget, så må man forvente svar på tiltale. Det er helt i demokratiets ånd.

    Så spørgsmålet er om du og andre ateistiske mimoser på kommenta sporet her overhovedet er demokrater?

  96. Af Jesper Lund

    -

    Rosa Harald Kristiansen
    “Jeg tror dog ikke på livet efter døden”
    Så kan du da ikke være kristen, da opstandelse er et vigtigt element i kristendommen. Fortalte en præst ved en påskegudstjeneste, som jeg deltog i for at opleve indefra den kirke, som jeg har boet klods op af i 30 år.

    På hvilken måde er du religiøs?

  97. Af Birger Nielsen

    -

    Niels Poulsen skriver:
    “Så spørgsmålet er om du og andre ateistiske mimoser på kommenta sporet her overhovedet er demokrater?”
    Det er dog en besynderlig konklusion.
    Er blind tro og fornuftig tænkning ikke to modsætninger ?
    Er alle religioner ikke blevet introduceret og indoktrineret i barndommen ?
    Har religioner til alle tider ikke været magtinstrumenter for den herskende klasse ?
    Tænk på typer som Trump, Erdogan og Putin, som givetvis ikke er særligt troende, men nu pludselig kan bruge de religøse masser i deres magtstruktur.
    At folk kan nyde at gå i kirke og overvære ceremonierne er alletiders, men at man stadig i 2018 kan tro på det guddommelige, det undrer mig blot. Undskyld.
    Jeg må indrømme, at jeg hverken er kommunist eller andet ekstremt, blot nysgerrig.

  98. Af Gert Hansen

    -

    Helge Nørager:

    ‘Og da det er en tro, nytter rationelle argumenter intet.’

    Det er fuldstændig rigtigt. Tro har som bekendt intet med videnskab og beviser at gøre, og må derfor betegnes som irrationel. Det er således svært, for ikke at sige umuligt, at diskutere noget irrationelt med rationelle argumenter.

    Så troende bør have deres tro i fred. Så længe de altså ikke belemrer andre med den, men holder den privat. Det viser sig i praksis med islam at være helt umuligt. Det var vi endelig sluppet af med i kristendom, men det kan man ikke gøre inden for islam, idet islam også er en samfundsindretning, hvor man ikke kan skille de to begreber fra hinanden. Det har fået en del folk, som i artiklen, til at tage kristendom op igen, som en modvægt til islam, hvor det istedet for at være en diskussion om trosretninger, burde være en diskussion om islam over for modernitet, herunder et moderne sekulært socialt velfærdssamfund.

  99. Af Niels Larsen

    -

    JØRGEN VILLY MADSEN – 25. JANUAR 2018 13:23

    Du skal have ret, når du har det.

    Og det har du her.

  100. Af Gert Hansen

    -

    Niels Poulsen:

    “Gør ikke mod andre, hvad du ikke ønsker andre skal gøre mod dig.”

    Det lyder som en kristen leveregel.’

    Men det er det som bekendt ikke – da det må betegnes som en alment gyldig menneskelig leveregel.

    Ca. 500 år før Kristus formulerede Konfutze dette princip, som naturligvis kan efterleves af ikke-troende også, da det må betegnes som alment gyldigt. Det har således intet med religion at gøre. Om end visse troende fejlagtigt prøver at tage patent på det. Underforstået – hvis man ikke er troende, kan man ikke være et ‘ordentligt’ menneske. Hvilket selvsagt er det skinbarlige vrøvl.

  101. Af Jesper Lund

    -

    J Nielsen
    Jeg kan godt følge din ræsonnementer ved betegnelse “ateist”. Jeg har dog ingen problemer med at betegne mig som ateist, selvom jeg godt er klar over, at jeg herved definerer mig som modsætning til dem, som tror på en guddommelig kraft.

    Eksistensen af en guddommelig kraft er da et synligt spørgsmål, som optager os mennesker. Dem, som er overbeviste om, at en sådan guddommelig kraft ikke eksisterer, kalder sig så ateister. Hvad er der forkert i det?

  102. Af Helge Nørager

    -

    Kære Niels Poulsen
    Særrettigheder, en kokkeelev får erstatning fordi de ikke vil smage på svinekød.
    Ekspedienter som ikke vil lange varer over disken som er imod deres tro.
    Vegetarer får vegetar kost.
    Diverse religiøse får deres mad derefter.
    Særrettigheder i offentlige badeanstalter.
    osv.
    Listen er så lang den er ikke til at vide hvor man skal starte og slutte.
    Bimlen med klokker i tide og utide samt kald til bøn 🙂
    Undtagelse for vise fag i skolen
    Jo der er særrettigheder for de troende.
    Bederum mig her og der.
    Og forfølgelse af ikke troende er ikke pointen det er at troende har det ganske svært med andre der ikke følger samme tro.
    Og uden at komme med detaljer er der lande hvor man henretter for blasfemi.
    Men giv mig bare skylden for meget og generaliser blot, det er helt ok, det er jeg som ganske vant til.
    Og det med leveregel, tror nok at den tilskrives en eller anden i asien langt før Jesus.

    Men nogle ultra religiøse får særrettigheder ganske mange små steder.
    Og hvis de er krænkede anlægger de sag mod arbejdsgiver eller andre, de brokker sig konstant over at deres sarte følelser er krænkede når grisen skal over disken eller lignende.
    Deres sarte børn skal fritages for dit og dat i skolen og andre steder.
    Jo tak de religiøse er sikret deres rettigheder, og kommer de i fængsel er der også kostplaner for ikke at fornærme dem.
    Og det er helt ok, for alle har jo ret, alle har lige meget belæg for at påstå deres tro er den helt rigtige.
    For loven foreskriver vi ikke må krænke et andet menneskes tro.

  103. Af ole jensen

    -

    Hvornår indser mændene at de politiserende kvinder har fået alt for megen magt? Det er jo disse kvinder der har ført an i hetzen mod mændene, familierne, danskheden og den sunde fornuft. De kvindelige journalister, rødstrømperne og de radikale frontfurier foragter jo mændene, og nedgør dem ved enhver lejlighed. Det er dem som har åbnet Danmark for feminisering, skilsmisserekorder/familiesplittelse, mænds og børns retsløshed, afkristning, islamisering, velfærdsforringelser og den eksploderende kriminalitet. Deres politik er kortsynet og katastrofal.

  104. Af Kristoffer Hansen

    -

    Stefani siger prøv kirken, der er ingen tvang. Islamistsvin på bloggen skal lukke blasfemi hullet, om hvor meget vi kender til kristendommen. Det har ikke en skid at sige. Prøv det hvis du tør! Eller bliv hjemme. Men op i røven med Nazi-islamister og deres blasfemiske terrorist syn på hvad du gør.

  105. Af j.. hanS en.

    -

    Så læser man, at den bager som populisten, demagogen og hadprædikanten Støjberg var inde at hilse på er anklaget for brandstiftelse,
    Støjberg mente at hun kunne bruge bageren i hendes skumle fremmedfjendske dagsorden.
    Politiet udtaler i øvrigt, at der dem bekendt aldrig har været andre sager om afpresning i området.

  106. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Vi lever i den antropocæne tidsalder, og kan ikke længere tillade os, at skyde ansvaret fra os, for de voldsomme forandringer, som vor art udsætter kloden og andre dyrearter for, ved at bilde os ind, at alt bestemmes af en omnipotent gud.

    I vore dage er det med andre ord blevet en smal sag, at sætte et nældeblad tilbage på en nælde, hvis man har revet det af, og det er blot det mindste af det:

    Det er netop lykkedes for kinesiske forskere, at klone en abe, og dét tyder på, at det første menneske vil blive klonet indenfor de næste ti år.

  107. Af ole jen

    -

    Bemærk også hvordan kvindelige chefer gang på gang glimrer ved deres fravær af logik, fornuft, anstændighed og fremsynet tænkning. Merkel inviterede en million ekstra migranter fra Afrika til at slå sig ned i Tyskland. Med familiesammenføring og indsmugling kan det ende med at 5-10 ekstra millioner af jødernes og de kristnes værste fjender bor i Europa, hvor der i forvejen er mange millioner muslimer/islamister.
    Så var der helle t-s der ikke var en dygtig statsminister. Og der var den kvindelige chef for sundhedsstyrelsen der i årevis ignorerede massevis af klager, nødråb og advarsler vedr. inkompetente/hjerneskadede psykiatere. Og en politikvinde forærede 17 millioner skatteborgerkroner til sine veninder. Og man kunne fremlægge 1000 andre eksempler. Feminiseringen og pladderhumanismen truer med at blive Europas og civilisationens undergang.

  108. Af Niels Poulsen

    -

    Birger Nielsen

    “Er blind tro og fornuftig tænkning ikke to modsætninger ?”

    Blind tro er måske. Men ikke tro i almindelighed. Tænk på den teologiske litteratur som udgives kontinuerligt. F.eks. Løgstrups forfatterskab, som analyseres og fortolkes i nye udgivelser. Er det ikke fornuftig tænkning?

    “Er alle religioner ikke blevet introduceret og indoktrineret i barndommen ?”

    Der foregår ingen religiøs indoktrinering i den danske folkeskole. Tværtimod. Tænk på, at de fleste danske skolelærere ligger til venstre i det politiske spektrum.

    “Har religioner til alle tider ikke været magtinstrumenter for den herskende klasse ?”

    Det gælder ikke USSR og Kina.

    Vi har religionsfrihed i Danmark. Men ikke religionslighed. Det har man i USA. De har ingen statskirke, men et blomstrende mylder af kirkesamfund.

    “At folk kan nyde at gå i kirke og overvære ceremonierne er alletiders, men at man stadig i 2018 kan tro på det guddommelige, det undrer mig blot.”

    Men du ser helt bort fra den kristne etik. Hvorfor taler I ateister aldrig om kærligheden og barmhjertigheden som er fundamental i kristendommen. Jeg har en mistanke om, at det er forkyndelsen af disse kernebegreber, I ikke kan rumme og magte.

    Ja, Kirken har magt ligesom andre institutioner har magt. Men magt kan faktisk også bruges til noget positivt. I evangelierne er der f.eks. en kritik af rige og rigdom. I vores verden anno 2018 er der faktisk et behov for at de rige og rigdommen får et modspil fra en autoritiv kilde.

    Og til sidst: Jeg er dybt uenig i dit tidsargument (at man stadig i 2018). Fordi noget er gammelt, er det da ikke kassabelt. Snarere tværtimod, fordi det har overlevet og stadigvæk er vitalt.

    Hvad med det menneskelige genom? Det er 1/2 million år gammelt, eller hvad ved jeg. Skal det også kasseres af samtidsabsolutister som dig?

  109. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Ikke ét eneste, dansk medie har omtalt, at det er lykkedes for kinesiske forskere, at klone en abe. Tidligere i år kom det frem, at andre forkere har udviklet en kunstig lovmoder.

    De forskere, der har udviklet den kunstige livmoder, der er indtil videre er beregnet til dyrefostre, der er over tyve uger gamle, har lovet, at de af etiske grunde ikke vil videreudvikle deres kunstige livmoder, så hele graviditeten kan gennemføres i en kunstig livmoder – men det forhindrer ikke, at andre forskere gør det.

    Vi lever i den antropocæne tidsalder, hvor vi ikke kan give usynlige guder ansvaret for vores problemer – for vi er blevet alt for magtfuld, som art, til at vi kan tillade os dén uansvarlige luksus.

    De religiøse monoteister, der sidder på de fleste af verdens oliereserver, tror tilsyneladende, at det er gud, der bestemmer vejret.

    Dét er nok det værste eksempel på, at det simpelthen er dybt uansvarligt, når magtfulde mennesker skyder ansvaret fra sig, for de gennemgribende klimaforandringer, de selv skaber, ved at bilde sig ind, at det er gud, der styrer vejret.

  110. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    “Hvad med det menneskelige genom? Det er 1/2 million år gammelt, eller hvad ved jeg. Skal det også kasseres af samtidsabsolutister som dig?”

    Selvfølgelig skal det ikke ligefrem kasseres…

    Men der er immervæk plads til et par forbedringer, eller tre.

    F.eks. kan Alzheimer og Parkinsons måske kureres, ved hjælp af genterapi:

    “De kinesiske forskere vil forsøge at klone aber med genetiske defekter såsom Alzheimer og Parkinson, som mennesker kan lide af, derved kan man bruge aberne til at forske i sygdommene med håb om at finde en kur.”

    (Nu har TV2 endeligt skrevet, om de klonede aber…)

  111. Af ole jen

    -

    Hvis menneskene er onde nok og dumme nok, får de vel lov til at ødelægge sig selv. Jacob er vist naiv og uvidende nok til at have ladet sig hjernevaske af co2 propagandaen, selvom rigtig meget tyder på at co2-hysteriet er fremkaldt af tåber og løgnagtige svindlere. At visse hæmningsløse forskere er i gang med perverse forsøg, viser da kun at også videnskab kan være skør og afsporet. Som den var i Sovjetunionen og na z i Tyskland.

  112. Af Janus Mcmanus

    -

    Som ateist anerkender jeg , at folk har en tro – bare de ikke missionerer over for mig.
    Såre enkelt!

    Men at anerkende, at folk er troende, er ikke ensbetydende med, at man frasiger sig retten til at fremføre det totalt ulogiske i diverse “hellige bøger”.

    Som Bønnelykke fremfører, så kan debatten dog godt føres på et sobert niveau. Selv om man er ateist og sågar “rød” og mener sig i besiddelse af en IQ langt hævet over troende og “blå”, så er det vel ikke nødvendigt, at rendestensfloraens værste sprogblomster skal komme til udtryk i en almindelig debat – desværre bruger de pågældende – det er samme – den ved enhver given lejlighed!

    Til sidst Helge Nørager, din lange opremsning af religiøse krav og særrettigheder gælder vist ikke så meget de, der frekventerer kirkerne om søndagen – men mere de importerede fremmedelementer, der hjemsøger moskéerne om fredagen!

  113. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Min yndlingsgud er Zephyr – de milde forårsvindes gud.

    Men jeg tror selvfølgelig ikke på, at der findes sådan et væsen.

    Rigtige kristne fundamentalister, derimod, tror fuldt og fast på, at New Orleans blev oversvømmet af en hævngerrig Gud, der var blevet træt af den syndige by.

    Dén tankegang er uskyldig, hvis det er en magtesløs Maren i Kæret, der tror, at vejret styres af Gud; men når det er magtfulde erhvervsfolk og politikere, der i praksis selv bestemmer, hvor mange drivhusgasser, der udledes, der giver en gud ansvaret for vejret, så er dén tankegang dybt uansvarlig.

    Det er ikke et udtryk for menneskeligt hovmod, at konstatere, at vi nu lever i den antropocæne tidsalder; det er udtryk for en fuldstændigt nødvendig ansvarlighed i en tid, hvor mennesket bestemmer mere og mere.

    Jeg er iøvrigt selv agnostiker.

  114. Af j.. hanSe n

    -

    AF JANUS MCMANUS – 25. JANUAR 2018 16:18

    J.anus MCM.anus må tale for sig selv.
    Han er nede på rendestensniveauet.
    Flere af ateisterne på bloggen er vist i øvrigt “blå”.
    Ateister findes ikke kun på venstrefløjen.

  115. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    “Jacob er vist naiv og uvidende nok til at have ladet sig hjernevaske af co2 propagandaen…”

    Overhovedet ikke, for jeg har HELLER ikke et religiøst forhold til drivhuseffekten.

    Jeg har faktisk fremhævet flere gang i Berlingskes blogdebatter, at Svensmark har opdateret sin solteori, som er det bedste bud på en teori, der giver andre faktorer, end udledningen af drivhusgasser, skylden for klodens opvarmning.

  116. Af Janus Mcmanus

    -

    En der følte sig ramt – egentlig ikke mærkeligt!

  117. Af jan ulrik friis

    -

    At undre sig de der råber: ” vi er ateister, se os, se hvor vi kan, vi er ateister”, ligesom sprællemænd, for hvem vil nogensinde redde ateister fra deres egen dårskab?

    Hvem vil redde ateister fra elendighed den islamiske multi-kulti og godhedsindustrien denne renlivede ondskab der nu er kommet ned over os danske, ingen er tilbage uden Gud der endnu kan nå at redde os fra denne vores egen dårskab!

    Gud er nemlig ingen pladderhumanist, kirken som S tefani beskriver vil i islamisk multi-kulti alt sten på sten forsvinde, men den sande Gud vil aldrig nogensinde forsvinde, det danske folk vil i alt sin dårskab i pladderhumanisme forsvinde, tilbage er kun troen der endnu kan redder de af os der tror!

    “Tryin’ to get to heaven before they close the door.” B. Dylan.

  118. Af jan ulrik friis

    -

    ……..nu er jeg igen – igen i filter……….cirka 16:43…………………

  119. Af Birger Nielsen

    -

    Niels Poulsen

    Jeg taler ikke om at kassere noget, bestemt heller ikke religion. Det er en stor del af menneskets historie. En vigtig del af fortiden. Historie er min hovedinteresse. Men igen, skal det også fylde så meget i nutiden ?
    Jeg undrer mig blot over, at det stadig fylder meget hos så mange.
    Jeg har ikke selv nogen tro på noget guddommeligt, og jeg har ikke oplevet, at folk fortæller, hvad deres tro består i. De tror blot, for det har de lært, at man skal.
    Jeg er stadig nysgerrig.

  120. Af Jesper Lund

    -

    Janus McManus
    Hvor tit oplever du at nogen missionerer over for dig?

    Det hænder at Jehovas Vidner ringer på min dør. De bliver så ikke lukket ind.

  121. Af ole jensen

    -

    Et sobert indlæg af ja nus m beskyldes af konvertitten, jøde- og danskerhaderen j han sen for at være “rendestenssnak”. Men er det ikke nærmere j han sen der er en rendestenssnakker? (ligesom l is be th sør en s en) Bortset fra det er en menneskefjendsk udvikling i gang her i Danmark. Regeringen synes at være komplet ligeglad med det danske folks rettigheder og fremtid. Prøv at opregne de mange lukninger, forringelser og nedskæringer lars ulykke og co. har stået for. Vi danskere er nu 3. klasses borgere i vores eget land. Skatterne betegner en verdensrekord, men den offentlige service bliver ringere og ringere. Postvæsnet er kollapset, og retsvæsnet er delvis kollapset. Og nu angriber V, K og R privatlivet. Osv. Kriminaliteten er eksploderet. Og visse aviser undlader trykning af kritiske læserbreve om overfald, hjemmerøveriere og unødvendige dødsfald på hospitalerne. Vi har kurs mod svenske tilstande. Se den korte a vis og snap hanen.

  122. Af ole jensen

    -

    Et sobert indlæg af ja nus m beskyldes af konvertitten, jøde- og danskerhaderen j han sen for at være “rendestenssnak”. Men er det ikke nærmere j han sen der er en rendestenssnakker? (ligesom l is be th sør en s en) Bortset fra det er en menneskefjendsk udvikling i gang her i Danmark. Regeringen synes at være komplet ligeglad med det danske folks rettigheder og fremtid. Prøv at opregne de mange lukninger, forringelser og nedskæringer lars ulykke og co. har stået for. Vi danskere er nu 3. klasses borgere i vores eget land. Skatterne betegner en verdensrekord, men den offentlige service bliver ringere og ringere. Postvæsnet er kollapset, velfærden og
    retsvæsnet er delvis kollapset. Og nu angriber V, K og R privatlivet. Osv. Kriminaliteten er eksploderet. Og visse aviser undlader trykning af kritiske læserbreve om overfald, hjemmerøveriere og unødvendige dødsfald på hospitalerne. Vi har kurs mod svenske tilstande. Se den korte a vis og snap hanen.

  123. Af Per Torbensen

    -

    Ja hvorfor ikke give kirken en change på Søndag eller en anden Søndag,luk ned for mobilen-Ipad og computer og hør klokkernes bimlen og præstens tale,som kan være over mange emner eller temaer i tiden vi lever i.
    Stilheden og fordybelsen i et kirkerum kan være en stor oplevelse og skabe ro i en kaotisk hverdag ,Dem som aldrig har deltaget om Søndagen ,kunne jo prøve og overskride en personlig grænse ,hvorfor skulle en andagt være værre end elastikspring i havnen eller diverse terapeutiske alternativer.
    Dåb-konfirmation -bryllup og bisættelse fra kirken deltager flertallet jo i, trods et liv levet i såkaldt ateisme,men mærkeligt nok når døden indtræffer vil De fleste gerne have en kirkelig eller præstelig sidste velsignelse fra et krematorium med Guds velsignelse -hykleriet er signende.
    M.v.h Per Torbensen i troen kommunist og kristen.

  124. Af olE Jense n

    -

    Så låser de snart dørene her til dårekisten.
    Vi har snart ingen rettigheder mere.
    Vi dør på stribe.

  125. Af Janus Mcmanus

    -

    Jesper Lund – det er heller ikke ret tit mere, at Jehovas Vidner render mig på dørene!
    Og netop den kendsgerning, at ingen direkte prøver at pådutte mig deres tro, gør det meget lettere at acceptere deres religiøse holdning.

    Den mest irriterende og insisterende påvirkning oplever jeg i dag fra den del af det danske samfund, der skridt for skridt godtager, at almindelig sund fornuft og almindelig omgang mellem mennesker skal vige af hensyn til den allermest formørkede religion – Islam!

  126. Af j.... haNS en..

    -

    Muslimer er intet problem for raske mennesker med normale sociale og menneskelige kompetancer.
    Men for frygtsomme, usikre og uvidende mennesker på den yderste højrefløj, ofte med store mindreværdskomplekser, så kan det ukendte uden tvivl give store mentale udfordringer.

    I øvrigt så må alle reelle kristne naturligvis være socialister.
    Det modsatte behøver ikke at være tilfældet.

  127. Af Janus Mcmanus

    -

    J…. Hans en.. – eksperten i forskning af den “yderste højrefløj” har talt – og ingen skal sætte spørgsmålstegn ved hans kompetencer på området. I snart et årti har vist alle han indlæg på diverse blogs omhandlet højreekstremisme og utallige er de beskyldninger som hans “forskning” har frembragt har da også frembragt klarhed over at et utal af personer i det danske samfund er nazister og fascister ( dog ingen nævnt for det, der er fuldkommen sammenligneligt) kommunister!

  128. Af Flemmimg Lau

    -

    Confucios og hans “Sølvregel” “Pålæg ikke andre, hvad man ikke selv ønsker” trækkes nu frem af ateisterne. Men ca 1000 år før confucios, havde Gud givet Moses loven de 10 Bud med bla “Du skal elske din næste som dig selv!” 3 mos 19:18.

    Forvirrede sjæle roder forvirret rundt for at skabe en gud i eget billede, i stedet for at søge sandheden i Jesus Kristus. Der er da intet at sige til at der er så mange åndelige analfabeter nu til dags.

  129. Af j.. hansE n

    -

    AF JANUS MCM ANUS – 25. JANUAR 2018 19:23

    Så er eksperten udi kommunister J.anus MCM.anus/Kim Olse n på banen.
    Alle er kommunister i hans verden.
    ftersom alt til venstre for naxisterne er kommunister for J.anus MCM.anus/Kim Olse n.
    Han må jo føle sig truffet over noget som undertegnede har skrevet.
    Selvom undertegnede ikke har henvendt sig til ham.
    Igen de manglende sociale kompetancer.

  130. Af J Nielsen

    -

    “ (…) det er heller ikke ret tit mere, at Jehovas Vidner render mig på dørene!
    Og netop den kendsgerning, at ingen direkte prøver at pådutte mig deres tro, gør det meget lettere at acceptere deres religiøse holdning.”

    Ingen?

    Her er det værd at bemærke, at det pres man har oplevet i det amerikanske samfund, for at sidestille religiøse dogmer med videnskabelig metode og forklaringsmodeller i den almene skoleundervisning – det pres nåede også til Danmark. Der var røster fremme fra de mere forbenede kristne, om at det kunne være en fremragende ide. Gæt selv hvilken politisk fløj.

    Det svarer til at undervise i at ideen om en flad Jord er gangbar. Det ville ændre skolen fra et sted hvor man opsamler viden, til en ren fordummelsesanstalt. En kristen udgave af koranskolen.

    Enhver religion med ambitioner skal have fat i børnene. Og netop den trussel, om at bilde den næste generation alt muligt forlængst gendrevet vrøvl ind, er årsagen til at en forening som ateistisk selskab har fået vind i sejlene. Ellers gad folk sgukke interessere sig for hverken kirke eller ukirke.

  131. Af Birger Nielsen

    -

    Nej søde Lau, nu rabler det helt for dig.
    Findes der en sandhed om Jesus ? Kender du til Jesus-myten ?
    Mon din kære Moses er andet end en legende ?
    Hvem er mon en åndelig analfabet ?
    Drøm sødt videre, kære Lau.

    Roger over … blinke…blinke

  132. Af J Nielsen

    -

    “Forvirrede sjæle roder forvirret rundt for at skabe en gud i eget billede (…)”

    Hvem i alverden har bildt manden det sludder ind?

  133. Af j.. haNs en

    -

    “Forvirrede sjæle roder forvirret rundt for at skabe en gud i eget billede, i stedet for at søge sandheden i Jesus Kristus.”

    Nogle religiøse fanatikere står med begge fødder solidt plantet højt oppe i den blå luft.
    Jorden kalder.

  134. Af j.. haNs en

    -

    “Forvirrede sjæle roder forvirret rundt for at skabe en gud i eget billede, i stedet for at søge sandheden i Jesus Kristus.”

    Nogle religiøse fanatikere står med begge fødder solidt plantet højt oppe i den blå luft.
    Jorden kalder.
    De skal først op til himlen, når gud kalder dem hjem til sig.

  135. Af Jesper Lund

    -

    J Nielsen – 25. JANUAR 2018 19:49
    Det, du skriver i denne kommentar, er netop en grund til gøre sin ateistiske holdning synlig, bl.a. ved offentligt at betegne sig om ateist, dvs. som modstander af religiøst vrøvl, som bygger på en guddommelig størrelse.

  136. Af Lisbeth sørensen

    -

    “Giv kirken en chance på Søndag”..

    Der er absolut ingen chance for at jeg køber en lotteriseddel og giver den til kirken på Søndag.

    “Har strubekræft”
    Mc Anus,

    Så er tiden inde til at åbne den gode flaske barolo…Skål…Må det gå hurtigt. Må jeg foreslå dig at se på den Schweiziske organisation “caritas”, som imod lidt håndører hjælper Danskere hurtig igennem til hinsidan, hvor der kun er svenskere? Vi ville også blive gladere, hvis det kunne gå lidt mere swift? Som kristen praktisere du vel humanisme mod dine medmennesker?

    Ole…Hvorfor har du fået udgang fra dårekisten i dag? Det er jo ikke søndag? Skr.ub nu bare ned i dit mørke hul igen, og dine og andres skrig.

  137. Af Lisbeth sørensen

    -

    KO,

    Pædofile bliver vist ikke behandlet så godt i efterlivet, når kristen? Muslimer og jøder er ok, da tilladt der, men ikke hos jer? Har du lagt nogen planer, for den evige satans rumpetur der venter dig dernede?

  138. Af Lisbeth sørensen

    -

    Kære KO,

    Pæd..ofile bliver vist ikke behandlet så godt i efterlivet, når kri.sten? Mus..limer og jø..der er ok, da tilladt der, men ikke hos jer? Har du lagt nogen planer, for den evige sat.ans r.umpetur der venter dig dernede?

  139. Af Lisbeth sørensen

    -

    “ingen er tilbage uden Gud der endnu kan nå at redde os fra denne vores egen dårskab!”

    Siden alt er guds vilje, er det guds vilje at islamisterne og jø.derne overtager Danmark og forpe.ster livet for os allesammen. Ihvertfald os Danske ateister, som er 90% af befolkningen.

    Hvis du er troende, må du også tro på at det der sker i verden er Guds vilje.

  140. Af Lisbeth sørensen

    -

    “ingen er tilbage uden Gu..d der endnu kan nå at redde os fra denne vores egen dårsk…ab!”

    ..
    Siden alt er gu..ds vilje, er det guds vilje at islam..iste.rne og jø.de..rne overtager Danmark og for.pe.ster livet for os allesammen. Ihvertfald os Danske at.eist.er, som er 90% af befolkningen.

    Hvis du er tro.ende, må du også tro på at det der sker i verden er Gu.ds vi.lje.

  141. Af Flemming Lau

    -

    Hør nu her! Jesus er vejen, sandheden og livet, og ingen kommer til Faderen uden ham. Mange i verden tager det som sandhed, andre er uenige,påstand mod påstand.
    Hvem er vi, hvor kommer vi fra og hvor skal vi hen…? altså spørgsmålet om livets mening vil altid være aktuel for det nysgerrige individ, især når videnskaben lader flere spørgsmål stå ubesvarede end besvarede. Kan alt komme af intet? Og så den evindelige sparken til hjørne, hvad kom først hønen eller ægget?

    Der er nogle der ville elske et religions neutralt rum, så man hæmningsløst kunne eksperimentere med mennesker. Man mener det er progressivt, men det har jo været afprøvet. En kong Habakuk i 1300 tallet ville så gerne vide hvilket ur sprog, små børn ville udvikle, hvis man undlod at tale med dem. 300 børn blev fysisk plejet men de døde alle indenfor et år, uden at komme ur sproget nærmere! Og sekulære stater som Sovjet, Kina og Nordkorea og deres særegne samfunds opbygning, har været afprøvet med lidet flatterende resultater til følge.

    Man har forsøgt at tabubelagte den åndelige dimension i et menneske, på alle mulige måder, men forgæves. I disse år revitaliseres kristendommen, nationalstaterne og demokratiet i vesten. Folke slagene gider ikke slappe og holdningsløse politikere mere. De eneste det ikke er gået op for, er journalistikken. For den er sandheden ilde hørt!

  142. Af Lisbeth sørensen

    -

    Lau,

    Gud er ondskaben selv. da alt der sker er hans vilje, og der sker så meget ondt i verden..

    Altså må Gud være ond..

    Heldigvis eksistere han ikke, men som troende, må du da kunne se logikken i dette? Hvorfor skulle han ellers tillade McAnus pæd.ofili, krig mod sagesløse muslimer i mellemøsten fra vesten, jødernes ligesindet udryddelseslejre i Gaza mv. ?

    Åbenbart at det hele er opfundet af magthaverne, for at vildlede og kontrollere befolkningen. Og vestlige magthavere her, som inkludere jøderne, som reelt har opfundet den nuværende vestlige levemåde, sammen med grækerne, romerne og vikingerne. Vikingerne var de bedste af disse, før de blev religiøse og umenneskelige.

  143. Af Lisbeth sørensen

    -

    “Pædofile bliver vist ikke behandlet så godt i efterlivet, når kristen? Muslimer og jøder er ok, da tilladt der, men ikke hos jer?

    Dog skal siges at både den jødiske stat israel, som den jødiske stat USA, siden har indført regeringer der har tilsidesat de jødiske-muslimske ønsker her.

    Såvel som at kristendommen i forrige århundreder, var det helt normalt med pædofili og en giftealder ned på de 13 år , eller mindre, overalt i den kristne verden.

    De eneste normale dengang, var vist ateisterne?

  144. Af Flemming Lau

    -

    Forkert! Man kan ikke vende ryggen til Skaberen, for derefter at bebrejde samme for ikke at holde hånden over alt og alle…! Bitter erfaring kan også være vejen tilbage under Guds vinger. Det er faktisk ikke så svært.

  145. Af lisssebeth søøørensen

    -

    Indlææg i fiifleriet giver op..

  146. Af jan ulrik friis

    -

    Lis beth “Hvis du er tro.ende, må du også tro på at det der sker i verden er Gu.ds vi.lje.”

    Gud prøver aldrig mennesker med noget ondt, menneskers selv deres frie vilje der bringer dem og deres medmennesker ud i problemer.

    Situationen pt. detaljeret beskrevet i skriften, Gud har lagt denne fælde ud for Satan og hans onde medløbere denne elendighed det onde folk der nu vælter frem, vi ser det onde går lige lodret i fælden, altså ikke slippe levende derfra!

    Derfor så vigtigt som Jesus siger det rent ud at ikke være lunken:
    ” Jeg kender dine Gerninger, at du hverken er kold eller varm; gid du var kold eller varm! Derfor, fordi du er lunken og hverken varm eller kold, vil jeg udspy dig af min Mund;”

    Så L isbeth der klarer du igen frisag, da du hverken er varm eller lunken, men kold!

  147. Af lisssebeth søøørensen

    -

    Jø..d..er…ne har fx sta…dig. lo.vlig inc.est i isr..a..el, selvo..m der er snak om at for..byd..e det mell.em fa.r og dat..te.r..Ulo.vli.gt mellem mor og søn.., som også Lib.eral All..ia.nce ønsker ind.ført i Dan..mark, og vist dyr.e.se.x? Eller var det D…F?

    Det var vist hverken je.s…us, ..m.uha.mad eller mo..ses, der indførte den sek.sue.lle lava.lder`-gif.tealder-perso.nlig my.ndi..ghed? 🙂

    rest in the anti-freedom of speech tory agenda?

  148. Af lisssebeth søøørensen

    -

    De rel.igi.øse har i 90% af de abrah.amske reli..gioners tilstedev.ærelse, forbr.udt sig m.od bø.r.n. Først da ateis..terne kom til i stort antal, fremskri.dtet og det mode.rne sam..fund hvor r.elig.ion blev ad.skilt fra st.aten-noget som den nuværende bor.gerl..ige reg.ering er ved at tilbag.erulle, ved at erkl.ære at Danmark er “en kri.sten nation”- kom der bør..nerettig..heder på programmet.

    Tankevækkende?

  149. Af lisssebeth søøørensen

    -

    De rel.igi.øse har i 90% af de abr..ah.amske reli..gion..ers tilst..edev.ærelse, forbr.udt sig m.od bø.r.n. Først da a.teis..terne kom til i sto.rt an..tal, frem..skri.dtet og det mode.rne sam..fund hvor r.e.lig.ion blev ad.skilt fra st.ate..n-noget som den nuværende bor.gerl..ige reg.ering er ved at tilbag.eru.lle, ved at erkl.ære at Danmark er “en kri.sten nati..on”- kom der bør..nere.ttig..heder på prog..rammet.

    Tank.evæk.kende? Og “uhyg..geligt”, som ole f1 ville have sagt?

  150. Af Jan H. Poulsen

    -

    L..i.s..b.eth
    Det er ganske enkelt ingen tvivl om, at du er bimlegal. Intet ordentligt menneske skriver det du skriver klokken 21.11, 21.13, 21.14, den 25.01.2018, eller bare i det hele taget. Der er ingen tvivl om, at du er uden empati, uden moral, uden normer, uden etik, uden medfølelse og uden skyldfølelse, det vil sige du har DP. Vi kalder det i mit fag, dyssocial personlighedsstruktur. Tidligere kaldt psykopati.

  151. Af lib..... ørensen

    -

    Umu..ligt at be..svare her fyld..estgør.ende. ..Fiiifl..e.riet er imoo..ooood alt kriii..iiiiiiiitik.

    J…..H…P…

    Du er us.ag..lige intetsig..nede…Støtter op om pæ..dofi.li åbe..nbar.t… mv.

    Du er sy..g…Søg hjæ..lp.

  152. Af Flemming Lau

    -

    Jan Ulrik Friis.
    Tænker du på anden Thess to punkt seks til tolv?

  153. Af jan ulrik friis

    -

    Tak Lau, egentligt var jeg fremme i Åbenbaringen, men også tilbage i Jeremia og Daniels bog, men Paulus naturligvis altid stærk, ret på sag, sommetider giver lidt dårlig samvittighed at læse Paulus, i Thess Jesus genkomst, den yderste dag, de onde gyser fordi Jesus ved hans genkomst vil bestemt ikke de onde noget godt!

    Paulus beskriver noget lignende også i Romerne 1: 18 – 32 , som i Thess at sammen med løgnen kan vi være sikre på at Satan hans demoner er lige i nærheden, løgn ligesom den første advarsel at noget ikke stemmer, noget vi bør holde os fra!
    Paulus brev til Romerne udreder detaljeret dåragtigheder, ondskaben, synden og straffen derfor.

  154. Af J Nielsen

    -

    Nu synes jeg der kommer støj ud af begge højttalere. Fra hvert sit program …

  155. Af lise.beth sø.....re...n.sen

    -

    j. nielsen har altid været en ekspert i støj. Udgiver sig for at være Johanne Schmidt Nielsen mv. altid.

    Og en ekspert i politisk korrekthed? Ikke hvad Danmark har brug for i dag!

    Der er brug for nytænkning mht. religiøs indvandring , og dens negative indflydelse i det ateistiske Danmark.

    Hvorledes man stopper den religiøse indvandring? Både j….ø..disk og i…sla…misk, såvel som k…ris..ten.

    Giv Danskerne stemmere her..Lad os engang for alle begrave indvandre debatten, via at lytte til Danskernes ønsker? Og i alle dens nuancer..Asiater, Afrikaner, Muslimer… Svaret ville være et rungende nej til det hele..Inklusiv skandinavisk, , hvis folk forstod at de nasser på det Danske uddannelsessystem, men ingen Danskere gør det der. Som stopper os fra at passe på vores egne.

    På tide at Danmark indfører ateistisk indvandring kun, og især mht. adgang til statsborgerskabet. Danskerne er ateister..Vi er et ateistisk land. Kun ateister skal kunne få statsborgerskab i fremtidne.

  156. Af ORla gUUde

    -

    AF JAN H. POULS EN – 25. JANUAR 2018 23:30

    Helt enig med Kim Olse n.
    Han kender symptonerne.

Kommentarer er lukket.